• Anonym (s)

kontrollerande familjehem

Jag flytta till ett nytt familjehem för ca 2 veckor sen eller det är närmare 3 veckor och jag märkte direkt att dom är kontrollerande, eftersom jag fick en lång lista av regler men nu är dom ännu kontrollerande än i början. Jag har sagt att jag inte vill bo kvar men ingen bryr sig om vad jag vill eller vart jag vill bo eller hur jag trivs. 3 exempel av många:

1 Dom har förbjudit mig att ringa min syster och jag får bara ringa om jag har på högtalare (samma när jag ringer mina föräldrar) pga något hennes familjehem har sagt som inte är sant och flera gånger som straff har dom tagit min mobil och satt lösenord.

2 Jag måste vara hemma varje kväll också på helgen och inte en enda gång och jag fått sova borta.

3. I helgen fick jag pengar för att köpa en vinterjacka, hitta ingen så jag köpte andra kläder jag behöver mer än en jacka och då blev dom irriterade och tänker inte ge mig pengar att köpa något igen.

Jag tycker inte ett familjehem borde vara som ett fängelse och dom som är familjehem kontrollerande, har ni andra familjehem det verkligen så hemma?

• Svar på tråden kontrollerande familjehem
  • Anonym (anonym)
    Theresadd72 skrev 2017-11-13 16:47:19 följande:
    Jag menade inte att barnen inte ska få något i familjehemmet, utan att föräldrarna i första hand borde få samma pengar för att kunna ge barnen allt detta som familjehemmen har möjlighet att ge. 
    Så lågavlönade föräldrar ska få  bidrag så att de kan  ge sina barn samma standard som föräldrar som är medel eller högavlönade. 
  • Theresadd72
    Anonym (anonym) skrev 2017-11-13 16:59:50 följande:
    Så lågavlönade föräldrar ska få  bidrag så att de kan  ge sina barn samma standard som föräldrar som är medel eller högavlönade. 
    Ja, det låter rimligt. Det blir billigare än att skicka de till familjehem.
  • Anonym (............)

Det är synd om alla föräldrar som får sina barn omhändertagna. Finns en grupp på FB med över 9 tusen medlemmar, med mestadels föräldrar som försöker få sina barn tillbaka.

• Anonym (Hm)
    Anonym (............) skrev 2017-11-13 19:03:08 följande:

Det är synd om alla föräldrar som får sina barn omhändertagna. Finns en grupp på FB med över 9 tusen medlemmar, med mestadels föräldrar som försöker få sina barn tillbaka.

Föräldrarna har brustit rejält om barnen blir omhändertagna... Det är barnen det är synd om.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (............) skrev 2017-11-13 19:03:08 följande:
    Det är synd om barn som haft otur att födas av föräldrar som inte har föräldraförmåga.
  • Anonym (........)
    Anonym (anonym) skrev 2017-11-13 19:51:24 följande:
    Det är synd om barn som haft otur att födas av föräldrar som inte har föräldraförmåga.
    Det är synd om barnen som inte får bo med, ibland inte ens träffa och prata med sina föräldrar pga att familjehem inte samarbetar.
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Hm) skrev 2017-11-13 19:43:58 följande:

Föräldrarna har brustit rejält om barnen blir omhändertagna... Det är barnen det är synd om.

Ja det stämmer. Hade en granne när vi var små som var familjehem. Barnen som kom dit hade verkligen inte haft det lätt. Träffar ett par av dom fortfarande i vuxen ålder och dom är glada för att dom kom dit.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (........) skrev 2017-11-13 20:30:31 följande:
    Det är synd om barnen som inte får bo med, ibland inte ens träffa och prata med sina föräldrar pga att familjehem inte samarbetar.
    Nu kan inte familjehem bestämma hur umgänge mellan placerade barn och biologiska föräldrar ska ske eftersom familjehem följer de regler för kontakt som rätten bestämt.
  • Anonym (........)
    Anonym (anonym) skrev 2017-11-13 21:19:42 följande:
    Nu kan inte familjehem bestämma hur umgänge mellan placerade barn och biologiska föräldrar ska ske eftersom familjehem följer de regler för kontakt som rätten bestämt.
    Knappast. De kan fortfarande motarbeta att barnen får träffa sina föräldrar, genom att inte dyka upp, skylla på att barnen är sjuka, inte vill etc.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (........) skrev 2017-11-13 21:40:11 följande:
    Knappast. De kan fortfarande motarbeta att barnen får träffa sina föräldrar, genom att inte dyka upp, skylla på att barnen är sjuka, inte vill etc.
    Sjukdom är ett giltigt skäl, att barn inte vill är också ett skäl eftersom det är barnens bästa som gäller och inte föräldrarnas bästa. att inte dyka upp är något för föräldrarna att informera socialtjänsten om eftersom familjehemmet då inte klarar sitt uppdrag och då bör familjehemmet bytas ut.
Svar på tråden kontrollerande familjehem