I vilken ålder började du känna av klimakteriet?
I vilken ålder började du få de första känningarna?
Och hur var klimakteriet för dig? Symptom, hur länge?
I vilken ålder fick du ditt sista barn (om du har några)?
I vilken ålder började du få de första känningarna?
Och hur var klimakteriet för dig? Symptom, hur länge?
I vilken ålder fick du ditt sista barn (om du har några)?
Och där påminde mig sextiotalist om en till tråkig grej med klimot, inkontinensen!
Det är fasen vad skit den har dragit med sig.
Eftersom du frågar på FL istället för att söka vård så kan det kanske vara ett vanligt fall av white trash-dumhet?
Eftersom du frågar på FL istället för att söka vård så kan det kanske vara ett vanligt fall av white trash-dumhet?
Som (livsförslust) skriver, en del behöver hjälp att ta sig igenom klimot. För min del får jag östrogen och kalciumtabletter utskrivna (mota benskörheten) samt har en professor i ämnet som jag går hos då hon forskar i varför vissa av oss kommer i ett sk för tidigt klimakterie.
Fick oregelbunden mens och de första vallningarna runt 36, är nu 41 och har spottings två gånger om året. Fick sista barnet vid 32.
Det är ärftligt, min mamma var ännu tidigare in i klimakteriet.
Det verkar som att det är vanligt att få sin sista mens i 45-års åldern ( av jag kan utläsa från era svar ).
Jag alltid trott att det är vanligast när man passerat
50 strecket.
För mig känns det bra att menstiden snart är över - men jag reflekterar över vilken kort period vi kvinnor har i livet som fertila och att skaffa barn.
Kvinnor söker vård för klimakteriet över hela världen eftersom så pass många har så svåra besvär och måste tillföra farliga mediciner (syntetiska hormoner) för att uthärda. Däremot har klimakteriet varit nästintill tabu att prata om i tidigare generationer och kvinnor har behövt lida i det tysta. Behovet av att prata om det är gigantiskt, därför vänder sig nu kvinnor till forum där man kan få kontakt med andra eftersom inget sådant finns inom den vanliga vården. Allt som har med kvinnor och deras kroppar att göra blir lätt skambelagt och hamnar i skymundan och klimakteriets helvete och konsekvenser behöver därför en egen "metoo kampmanj!
Fick oregelbunden mens och de första vallningarna runt 36, är nu 41 och har spottings två gånger om året. Fick sista barnet vid 32.
Själv har jag inte kommit dit än, är 45. Fick mitt enda barn när jag var 31 (IVF) och sen blev det inga fler även om jag gärna hade velat. Nu är väl allt hopp ute
Jag trodde dock att det var klimakteriebesvär när jag började få mer och mer mens, samt ont i magen som jag inte haft sen jag var i tonåren. Det visade sig dock vara myom som växt till sig, så nu får jag medicin mot det. Så ni inte lider i onödan bara för att man tror att det är klimakteriet tänkte jag