Inlägg från: Anonym (Early bird) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Early bird)

I vilken ålder började du känna av klimakteriet?

Fick oregelbunden mens och de första vallningarna runt 36, är nu 41 och har spottings två gånger om året. Fick sista barnet vid 32. 
    Det är ärftligt, min mamma var ännu tidigare in i klimakteriet. 

• Anonym (Early bird)
    Anonym (-) skrev 2017-10-27 12:18:57 följande:
    Anonym (Early bird) skrev 2017-10-27 11:34:07 följande:

Fick oregelbunden mens och de första vallningarna runt 36, är nu 41 och har spottings två gånger om året. Fick sista barnet vid 32. 

Det är ärftligt, min mamma var ännu tidigare in i klimakteriet. 

Ok tack, jag förstår att det kan vara stora problem för många. Jag uppfattade dock inte TS som något annat än nyfiken på hur det varit för andra och förstod därför inte varför hon uppmanades söka vård istället för att starta en tråd här.
    Och jag svarade TS och inte något annat inlägg i tråden (då hade jag citerat det....) 
  • Anonym (Early bird)
    Anonym (PCO) skrev 2017-10-27 18:12:38 följande:

Angående söka vård. De kontakter jag har haft med vården för att kolla upp hormonvärde och klimakterium har nekats. Vården tar inte emot, eftersom det finns så många med "riktiga" problem.

Bra med en tråd om klimakterium. Behöver pratas mycket mer!

Nej, sker det runt 50-årsåldern är det ju ganska säkert att symptomen beror just på klimakteriet. Jag fick ta blodprover och kolla eftersom jag var såpass tidig. 
  • Anonym (Early bird)
    Less is more skrev 2017-10-27 19:36:57 följande:
    Nä - men men ägglossningarna de första 10 åren är ju meningslösa. Vem skaffar barn som barn/tonåring ?Men sen mellan 25-35 ska allt hända samtidigt ..jobb inkl. relationer/ barnföderiet bör falla på plats. Det lite så jag summerar det ägglossande livet och klimakteriet som följer... helt hysteriskt.
    Det är inte så att evolutionen funderar och tänker på att folk numera vill utbilda sig och "leva livet" först, de som blev fertila som tillräckligt gamla för att ha en chans att överleva förlossningen men tillräckligt unga för att hinna få många ungar förde vidare sina anlag, typ. 
  • Anonym (Early bird)
    Anonym (Hannah) skrev 2017-11-21 10:56:12 följande:

Jag fick värmevallningar i maj i år. Det var inte så att jag svettades floder, svettades knappt alls, men det var ändå jobbigt. Nu ett halvår senare känner jag inte av det alls. Kan det gå över så fort eller kommer det tillbaka igen?

Jag har haft vallningar till och från i fem år
Svar på tråden I vilken ålder började du känna av klimakteriet?