• Anonym (TS)

I vilken ålder började du känna av klimakteriet?

I vilken ålder började du få de första känningarna?

Och hur var klimakteriet för dig? Symptom, hur länge?

I vilken ålder fick du ditt sista barn (om du har några)?

• Svar på tråden I vilken ålder började du känna av klimakteriet?
  • Anonym (48)

Gick från en sista äl jan.-15 till att nu ha passerat klimakteriet. Märkte inget alls för jag har gått på äggdonationshormoner och varit gravid 3 gånger plus fått ett barn och ammat. Nu när jag gjorde VUL sa läkaren att jag är som jag vore 60 år! Så så fort kan det gå! Hade helt regelbunden mens innan.

• Anonym (livsförlust)

Runt 45 började jag få sömnproblem. sedan lite hoppigare mens runt 47-48 för att plana ut runt 50. Hemska vallningar dygnet runt (ibland 20-30 st på 1 timme) innan jag började med hormoner för att överhuvudtaget stå ut...höll på att bli knäpp. Ökad sexlust, sköra slemhinnor i underlivet inkl lite annat skojs som man inte pratar om. Muffinsmage, cellulitbildning, tunnare hud över hela kroppen, sjukligt torrhet i huden,  genomskinlighet, skörare mot solljus, förlust av volym överallt,. Lättare att gå upp i vikt, omdistribuering av fett till mage, midja och armar. Extremt slapp hud över en natt i princip..fort mensen försvann.

Menopause is not for pussies;)

Hoppas det blir lättare för dig och att du tillhör den tredjedel som blir förskonad med relativt få symptom. De flesta lider i tystnad.

• Anonym (Lina)
    Anonym (livsförlust) skrev 2017-10-25 20:02:51 följande:

Runt 45 började jag få sömnproblem. sedan lite hoppigare mens runt 47-48 för att plana ut runt 50. Hemska vallningar dygnet runt (ibland 20-30 st på 1 timme) innan jag började med hormoner för att överhuvudtaget stå ut...höll på att bli knäpp. Ökad sexlust, sköra slemhinnor i underlivet inkl lite annat skojs som man inte pratar om. Muffinsmage, cellulitbildning, tunnare hud över hela kroppen, sjukligt torrhet i huden,  genomskinlighet, skörare mot solljus, förlust av volym överallt,. Lättare att gå upp i vikt, omdistribuering av fett till mage, midja och armar. Extremt slapp hud över en natt i princip..fort mensen försvann.

Menopause is not for pussies;)

Hoppas det blir lättare för dig och att du tillhör den tredjedel som blir förskonad med relativt få symptom. De flesta lider i tystnad.

Men det låter ju helt fruktansvärt! Nu fick jag ångest. Jag är 44 år. Att jag aldrig hört om sånt.
  • Anonym (Undrar)

Hur är vallningar, har aldrig förstått vad det är?

• Bestemor

Jag kände ingenting negativt alls, på plussidan inga migränanfall alls sen den försvann.

Mensen kom mer och mer sällan under 1-2 år, sen försvann den. Det är 8-9 år sen nu. Är snart 59 år.

Sista barnet fick jag när jag var 26 år.

• Anonym (livsförlust)
    Anonym (Lina) skrev 2017-10-25 20:16:12 följande:
    Men det låter ju helt fruktansvärt! Nu fick jag ångest. Jag är 44 år. Att jag aldrig hört om sånt.
    Det hade inte jag heller eftersom ingen vågar prata om det. De äldre generationerna bet bara ihop. De hade kanske heller inte samma krav på sig att vara fräscha och yrkesarbetande. Sömnbrist kanske inte var lika allvarligt för en hemmafru? De fanns inte heller lika mycket forskning på det och ingen såg kanske sambanden pga det? Symptomen är ganska individuella och drabbar olika. Du kanske inte får samma? Hormoner kan underlätta även om cancerrisken ökar..men för mig fanns inget annat val om jag skulle överleva.
  • Anonym (livsförlust)
    Bestemor skrev 2017-10-25 20:23:36 följande:

Jag kände ingenting negativt alls, på plussidan inga migränanfall alls sen den försvann.

Mensen kom mer och mer sällan under 1-2 år, sen försvann den. Det är 8-9 år sen nu. Är snart 59 år.

Sista barnet fick jag när jag var 26 år.

Vilken oerhörd tur!!!:) Får jag fråga dig om du hade mycket eller lite kroppsfett? Läste nyligen en aritkel om att smala kvinnor drabbas värst av klimakteriebesvär eftersom östrogen lagras i fettvävnader. Hos smala försvinner östrogenet därför snabbare vilket kan ge upphov till ökade besvär.
  • Anonym (TS)
    Anonym (livsförlust) skrev 2017-10-25 20:37:05 följande:

Vilken oerhörd tur!!!:) Får jag fråga dig om du hade mycket eller lite kroppsfett? Läste nyligen en aritkel om att smala kvinnor drabbas värst av klimakteriebesvär eftersom östrogen lagras i fettvävnader. Hos smala försvinner östrogenet därför snabbare vilket kan ge upphov till ökade besvär.

Vad intressant! Och tack alla ni som skriver! Det är så sällan man hör om detta vilket egentligen är konstigt med tanke på att alla går igenom det.
  • Bestemor
    Anonym (livsförlust) skrev 2017-10-25 20:37:05 följande:

Nä. Jag har alltid varit väldigt smal. Vägt som absolut mest 55 kg.

Samma med min mamma. Hon var smal också och inga besvär alls vid klimakteriet.

Jag glömde det som någon nämnde, hyn åldras snabbare efter klimakteriet. Fast är ju inget mot svallningara en del får.
  • Anonym (.)

Jag började få oregelbunden mens när jag var ca 45 år, nu är jag 48 och har haft mens en gång senaste året (sist var för ett halvår sedan), så vi får se om det kommer fler gånger. 

Men i övrigt har jag inte känt av några besvär ännu.

Jag fick sista (enda) barnet när jag var 36 år.

Svar på tråden I vilken ålder började du känna av klimakteriet?