• Anonym (TS)

I vilken ålder började du känna av klimakteriet?

I vilken ålder började du få de första känningarna?

Och hur var klimakteriet för dig? Symptom, hur länge?

I vilken ålder fick du ditt sista barn (om du har några)?

• Svar på tråden I vilken ålder började du känna av klimakteriet?
  • Anonym (Vid 43)
    Anonym (Inte än (45)) skrev 2017-10-27 13:26:26 följande:

Själv har jag inte kommit dit än, är 45. Fick mitt enda barn när jag var 31 (IVF) och sen blev det inga fler även om jag gärna hade velat. Nu är väl allt hopp ute

Jag trodde dock att det var klimakteriebesvär när jag började få mer och mer mens, samt ont i magen som jag inte haft sen jag var i tonåren. Det visade sig dock vara myom som växt till sig, så nu får jag medicin mot det. Så ni inte lider i onödan bara för att man tror att det är klimakteriet tänkte jag

För min del började klimakteriet med att jag fick myom för första gången i mitt liv. Blödning som aldrig slutade förrän jag fick den borttagen + primolut Nor. 
    Därefter kom perioderna med långa blödningar respektive månader med total frånvaro.

Kan det kanske vara så att myom lättare uppstår med hormonförändringar?

Jag hade aldrig i åtanke att klimakteriet var på gång då. Men nu i efterhand så var det så många ovanliga händelser (såsom myom) som jag kom på nu när du skrev om det. Det var vid samma tillfälle som jag började känna mig annorlunda, och fick diverse kroppsliga symtom som fick mig  att tro jag var sjuk.

• huskur

Inga barn. När jag var runt 40 gick jag upp lite i vikt, men blev inte överviktig. Sen för ett par år sen, när jag var kanske 52, började mensen bli oregelbunden, slemhinnorna torra och jag kände av värmevallningar. (Eller om det nu var/är värmevallningar?? Nu var det ett tag sen. Det växlar i alla fall snabbt mellan snabbt varm och sen, när jag tagit av mig kläder, snabbt kall och frusen). Men det är inga jätteproblem för mig. Är mest på sommaren Som om "termostaten" gått sönder! De tre sista gångerna har det varit ca 10 mån. mellan mensen. 

Till dig som pratade om white-trashproblem för att man skriver här och frågar om klimakteriet: Det är väl jättebra att vi kan "träffas" så här många på en gång och utbyta erfarenheter! Internet när det är som bäst! Och ts har ju inte uttryckt ett enda eget problem, så varför då anmoda henne att "söka vård"? För vad, liksom?? Kom med i gänget och skriv om dina egna erfarenheter du med! :)

• Anonym (Man som frågar)

När min sambo var i klimakteriet var hon både arg och kåt på samma gång. Hon kunde skälla på mig för att sedan vilja ha sex, eller vilja ha sex samtidigt som hon var arg. Växlade humör och var nästan som en bebis som behövde tröstas ibland och behövde bekräftelse och kramar hela tiden. Nu skall jag väl inte klaga allt för mycket, för det var ännu värre för henne (givetvis) men det var underligt. Är det en vanlig biverkning? 

• Anonym (-)
    Anonym (Early bird) skrev 2017-10-27 12:42:34 följande:

Och jag svarade TS och inte något annat inlägg i tråden (då hade jag citerat det....) 

Oj jag skulle citerat #45. Inte #46 som var ditt. Sorry.
  • Anonym (-)
    Anonym (Man som frågar) skrev 2017-10-27 15:24:56 följande:

När min sambo var i klimakteriet var hon både arg och kåt på samma gång. Hon kunde skälla på mig för att sedan vilja ha sex, eller vilja ha sex samtidigt som hon var arg. Växlade humör och var nästan som en bebis som behövde tröstas ibland och behövde bekräftelse och kramar hela tiden. Nu skall jag väl inte klaga allt för mycket, för det var ännu värre för henne (givetvis) men det var underligt. Är det en vanlig biverkning? 

För mig så har jag haft klart ökad sexlust. Kanske lite mer lättirriterad också, lite som pms. Omgivningen ser nog sånt mer än man själv gör det...
  • Anonym (Nu)
    Anonym (TS) skrev 2017-10-25 19:37:36 följande:

I vilken ålder började du få de första känningarna?

Och hur var klimakteriet för dig? Symptom, hur länge?

I vilken ålder fick du ditt sista barn (om du har några)?

Jag är 44 och kände av vallningar för något år sedan, har känt av rätt tuff yrsel när jag gått på stan ibland och hjärtklappning. Någon konstig östrogensvacka(?) har jag också haft, vilken gjorde mig typ väldigt ångestfull och kunde inte titta på hemska saker på tv (påminde om tiden direkt efter när jag fått barn). Annars glad o pigg.

Räddningen: Efamol (dyrt men bra)
  • Anonym (Nu)
    Anonym (-) skrev 2017-10-27 15:31:53 följande:
    För mig så har jag haft klart ökad sexlust. Kanske lite mer lättirriterad också, lite som pms. Omgivningen ser nog sånt mer än man själv gör det...
    Sexlusten har ökat, vilket faktiskt är rätt besvärligt eftersom min mans lust verkar gå åt andra hållet (är det vanligt för män kring 50?). Skulle lätt kunna ha sex 1-2 gånger veckan året om, istället måste jag hitta metoder att tygla det.
  • Glinda från Oz
    Less is more skrev 2017-10-27 12:06:09 följande:

Det verkar som att det är vanligt att få sin sista mens i 45-års åldern ( av jag kan utläsa från era svar ).

Jag alltid trott att det är vanligast när man passerat

50 strecket.

För mig känns det bra att menstiden snart är över - men jag reflekterar över vilken kort period vi kvinnor har i livet som fertila och att skaffa barn.

Jag tycker inte 30 år är så kort tid.
  • Anonym (PCO)

Jag är 52 och har inte fått mens sedan i våras. Så jag antar att det är klimakteriet.
    Inga egentliga symtom. Mår bättre än någonsin, när man slipper PMS

Har PCO, och har alltid haft oregelbunden ägglossning och mens. Men efter 42 blev både ägglossning och mens regelbunden som en klocka. Kändes som en käftsmäll efter alla fertilitetsbehandlingar man gått igenom. Obestämd

Fick mitt biologiska barn vid 39.

Angående söka vård. De kontakter jag har haft med vården för att kolla upp hormonvärde och klimakterium har nekats. Vården tar inte emot, eftersom det finns så många med "riktiga" problem.

Bra med en tråd om klimakterium. Behöver pratas mycket mer!

• Less is more
    Glinda från Oz skrev 2017-10-27 17:33:29 följande:

Jag tycker inte 30 år är så kort tid.

Nä - men men ägglossningarna de första 10 åren är ju meningslösa. Vem skaffar barn som barn/tonåring ?Men sen mellan 25-35 ska allt hända samtidigt ..jobb inkl. relationer/ barnföderiet bör falla på plats. Det lite så jag summerar det ägglossande livet och klimakteriet som följer... helt hysteriskt.
Svar på tråden I vilken ålder började du känna av klimakteriet?