Inlägg från: Less is more |Visa alla inlägg
  • Less is more

I vilken ålder började du känna av klimakteriet?

Jag är 46 och har en hormonspiral. Satte i den efter att jag fött yngsta barnet. Mensen försvann på en gång pga spiralen. Det är 7 år sen.... och då borde jag fått tillbaka mensen. Man ska ju annars byta spiralen efter 5 år....

Hittills inga klimakterirbesvär alls. Inte märkt nåt.

Äntligen bokade tid på en gynmottagning för att byta spiralen. Gynekologen tror att jag har slutat få mens och är i klimakteriet. Men hon tänker att det är bra ändå om jag får en ny spiral om jag får klimakteriebesvär - för då kan jag få ett plåster ( jag hängde nog inte med där? Är klimakteriet över eller inte... ? )

Beställde för skoj skull ett klimakterietest på nätet - men det visad att jag inte kommit in i förklimakteriet eller klimakteriet än !...?

• Less is more

Helena - vad intressant med någon som har haft samma erfarenhet av hormonspiral och funderingar

gällande klimakteriet.

Jag kollade bipacksedeln och försökte hitta info på nätet. Men det står absolut ingenting. Ska fråga gynekologen som ska byta ut spiralen på mig.

Kom på att självklart får man svar att man inte är i förklimakterium eller klimakteriet om man redan är i menopaus och har passerat allt. Den varianten tänkte jag inte på. Men varför tycker gynekologen då att jag ska köpa en spiral för 1000 kr ..i onödan ? Fortsättning följer...

Men jag har inte haft vallningar, jag har fortfarande sexlust och jag är absolut inte torr eller skör i underlivet. Än.

• Less is more

Det verkar som att det är vanligt att få sin sista mens i 45-års åldern ( av jag kan utläsa från era svar ).

Jag alltid trott att det är vanligast när man passerat

50 strecket.

För mig känns det bra att menstiden snart är över - men jag reflekterar över vilken kort period vi kvinnor har i livet som fertila och att skaffa barn.

• Less is more
    Glinda från Oz skrev 2017-10-27 17:33:29 följande:

Jag tycker inte 30 år är så kort tid.

Nä - men men ägglossningarna de första 10 åren är ju meningslösa. Vem skaffar barn som barn/tonåring ?Men sen mellan 25-35 ska allt hända samtidigt ..jobb inkl. relationer/ barnföderiet bör falla på plats. Det lite så jag summerar det ägglossande livet och klimakteriet som följer... helt hysteriskt.
  • Less is more
    Anonym (Hannah) skrev 2017-10-27 19:40:15 följande:

Fast det var ju super på den tiden inga preventivmedel fanns. Tänk att vara tvungen att föda barn efter barn upp till 60-årsåldern.

Nä - det är sant.
  • Less is more
    Anonym (...) skrev 2017-10-27 20:38:37 följande:

Allt det där är ju saker ni kvinnor tänkt ut själva att det är så ni vill leva.

Det går alldeles utmärkt att skaffa barn som 19 åring om man vill.

Nu blev det en annan diskussion som vi kan dra i en annan tråd. Visst kan 19-åringar skaffa barn. Men det är långt ifrån alla 19-åringar som haft några vettiga relationer i den åldern. Själv var jag i princip oskuld och kände inget behov av pojkvän då....
  • Less is more

Jag vet inte om jag är i klimakteriet. Har inte märkt npgonting. Har haft hormonspiral isatt i 8 år nu.

Förra året skulle jag boka tid på gyn för att sätta in en ny. Träffade en läkare. Eftersom jag inte fått tillbaka min mens efter 5 år med hormonspiral sa hon att jag förmodligen inte har mens längre. Men inga tester eller prover togs. Jag skulle sedan få en tid för att sätta in en ny spiral. Fick tider hemskickade och fick inte själv ange förslag. Dock var jag tvungen att avboka tiderna jag fick då tiderna hela tiden krockade med jobbet.

Den gamla spiralen sitter alltså fortfarande kvar. Jag har börjat få månatliga ägglossningskänningar och lite lite lite blod under några dagar. Köpte ett klimaktetietest på nätet som uppgav att jag dock inte är i klimakteriet. Men jag hittar ingen info någonstans om testet är tillförlitligt med hormonspiral. Är 47 år. Jag vill så klart inte ha fler barn - men det vore ju intressant att veta om man sluppit vallningar och allt. Om det hela är över så att säga.

Hur är det för er i samma ålder ?

• Less is more
    Anonym (Lis) skrev 2018-08-21 19:39:11 följande:

Jag är 50+ och tog ut hormonspiralen ungefär vid 51. Hade mens ett år ca och sen försvann den. Kort efter det kom vallningar och svettningar. Ansiktet liksom ånger och jag blir blöt över överläppen och ner mot halsen. Som ånga inifrån liksom.

Jaha, så vallningarna kom efter att mensen upphörde. Låter inte trevligt med vallningar. Men det är livets gång.....
  • Less is more
    Anonym (Lis) skrev 2018-08-21 22:09:24 följande:

Jag har en kompis som berättat att hon kom i klimakteriet vid 35 och fick gå upp flera gånger varje natt och duscha och byta sängkläder då de blev dyblöta av svett. Jag fattar inte att hon klarade att gå till jobbet efter en sån natt. Så jag tycker ändå att jag har fått det lindrigt. Glömde säga att jag blir mycket irriterad när jag blir så där varm.

Det är ju fullt förståeligt att man blir irriterad av vallningarna. Det man får tänka på är att inte låta det gå ut över andra. Minns ett par kvinnliga chefer i 50-års åldern som jag tidigare haft.....lynniga och lättirriterade - förmodligen klimakteriet :)
Svar på tråden I vilken ålder började du känna av klimakteriet?