Inlägg från: Anonym (livsförlust) |Visa alla inlägg
  • Anonym (livsförlust)

I vilken ålder började du känna av klimakteriet?

Runt 45 började jag få sömnproblem. sedan lite hoppigare mens runt 47-48 för att plana ut runt 50. Hemska vallningar dygnet runt (ibland 20-30 st på 1 timme) innan jag började med hormoner för att överhuvudtaget stå ut...höll på att bli knäpp. Ökad sexlust, sköra slemhinnor i underlivet inkl lite annat skojs som man inte pratar om. Muffinsmage, cellulitbildning, tunnare hud över hela kroppen, sjukligt torrhet i huden,  genomskinlighet, skörare mot solljus, förlust av volym överallt,. Lättare att gå upp i vikt, omdistribuering av fett till mage, midja och armar. Extremt slapp hud över en natt i princip..fort mensen försvann.

Menopause is not for pussies;)

Hoppas det blir lättare för dig och att du tillhör den tredjedel som blir förskonad med relativt få symptom. De flesta lider i tystnad.

• Anonym (livsförlust)
    Anonym (Lina) skrev 2017-10-25 20:16:12 följande:
    Men det låter ju helt fruktansvärt! Nu fick jag ångest. Jag är 44 år. Att jag aldrig hört om sånt.
    Det hade inte jag heller eftersom ingen vågar prata om det. De äldre generationerna bet bara ihop. De hade kanske heller inte samma krav på sig att vara fräscha och yrkesarbetande. Sömnbrist kanske inte var lika allvarligt för en hemmafru? De fanns inte heller lika mycket forskning på det och ingen såg kanske sambanden pga det? Symptomen är ganska individuella och drabbar olika. Du kanske inte får samma? Hormoner kan underlätta även om cancerrisken ökar..men för mig fanns inget annat val om jag skulle överleva.
  • Anonym (livsförlust)
    Bestemor skrev 2017-10-25 20:23:36 följande:

Jag kände ingenting negativt alls, på plussidan inga migränanfall alls sen den försvann.

Mensen kom mer och mer sällan under 1-2 år, sen försvann den. Det är 8-9 år sen nu. Är snart 59 år.

Sista barnet fick jag när jag var 26 år.

Vilken oerhörd tur!!!:) Får jag fråga dig om du hade mycket eller lite kroppsfett? Läste nyligen en aritkel om att smala kvinnor drabbas värst av klimakteriebesvär eftersom östrogen lagras i fettvävnader. Hos smala försvinner östrogenet därför snabbare vilket kan ge upphov till ökade besvär.
  • Anonym (livsförlust)
    Anonym (-) skrev 2017-10-27 09:11:28 följande:
    Varför skulle man söka vård för klimakteriet?
    Kvinnor söker vård för klimakteriet över hela världen eftersom så pass många har så svåra besvär och måste tillföra farliga mediciner (syntetiska hormoner) för att uthärda. Däremot har klimakteriet varit nästintill tabu att prata om i tidigare generationer och kvinnor har behövt lida i det tysta. Behovet av att prata om det är gigantiskt, därför vänder sig nu kvinnor till forum där man kan få kontakt med andra eftersom inget sådant finns inom den vanliga vården. Allt som har med kvinnor och deras kroppar att göra blir lätt skambelagt och hamnar i skymundan och klimakteriets helvete och konsekvenser behöver därför en egen "metoo kampmanj!
  • Anonym (livsförlust)
    Anonym (PCO) skrev 2017-10-27 18:12:38 följande:

Jag är 52 och har inte fått mens sedan i våras. Så jag antar att det är klimakteriet.
    Inga egentliga symtom. Mår bättre än någonsin, när man slipper PMS

Har PCO, och har alltid haft oregelbunden ägglossning och mens. Men efter 42 blev både ägglossning och mens regelbunden som en klocka. Kändes som en käftsmäll efter alla fertilitetsbehandlingar man gått igenom. Obestämd

Fick mitt biologiska barn vid 39.

Angående söka vård. De kontakter jag har haft med vården för att kolla upp hormonvärde och klimakterium har nekats. Vården tar inte emot, eftersom det finns så många med "riktiga" problem.

Bra med en tråd om klimakterium. Behöver pratas mycket mer!

Skrattar år det tragikomiska i din menscykel...livet är verkligen en käftsmäll många gånger. Och som någon annan kvinna skriver i tråden så är ju ägglossningarna mellan 15-25 ganska meningslösa med vår nuvarande livsstil, Hade varit bättre om vi kvinnor kunde få barn mellan 45-55 istället när mognaden kommit ikapp och man börjar känna sig som en människa och inte stressar så förbaskat. Nu skulle jag kunna bli en bra mamma, inte när jag var yngre.Då ville jag ju bara busa, resa och ha spännande sex med snygga män;)

Det behövs modernisering i vården och att de tar kvinnors kroppar och lidanden på allvar...
    Tyvärr tvingades jag påbörja hormonbehandling ganska direkt pga alla problem så nu har man fin PMS igen:YEEEEEAY!!!
  • Anonym (livsförlust)
    Anonym (..) skrev 2017-10-27 19:49:05 följande:
    Man kan knappast bli gravid i 60 års åldern, klimakteriet inträffar i dom allra flesta fallen i 50årsåldern och fertiliteten begränsas rejält vid 35 så även om klimakteriet inträffar i 50 års åldern har förmågan att bli gravid slutat redan flera år innan sista mensen
    Så egentligen har vi kvinnor bara mellan 25 -35 allra högst. Före det är man för ung och efter 35 kassa ägg.Fy fan vad begränsat och orättvist! Män kan ju bli farsor hela livet i princip..
  • Anonym (livsförlust)
    Less is more skrev 2017-10-27 19:36:57 följande:
    Nä - men men ägglossningarna de första 10 åren är ju meningslösa. Vem skaffar barn som barn/tonåring ?Men sen mellan 25-35 ska allt hända samtidigt ..jobb inkl. relationer/ barnföderiet bör falla på plats. Det lite så jag summerar det ägglossande livet och klimakteriet som följer... helt hysteriskt.
    Bra poäng! Helt jävla värdelöst. Jag hade inte en tanke på barn i den åldern..ville bara leva livet och odla mitt ego. Nu efter 50 hade jag absolut kunnat tänka mig det rent psykiskt och mognadsmässigt. Man svämmar ju över av fin kärlek när man lärt sig lite om livet och bottnat i sig själv:)

Kvinnokroppen suger som jag ser det. Hade gärna haft en manskropp alla dagar och deras könsdrift och tidsperspektiv;)
  • Anonym (livsförlust)
    Anonym (...) skrev 2017-10-27 20:38:37 följande:
    Allt det där är ju saker ni kvinnor tänkt ut själva att det är så ni vill leva.

Det går alldeles utmärkt att skaffa barn som 19 åring om man vill.
    Hade du velat det?
  • Anonym (livsförlust)
    Anonym (...) skrev 2017-10-28 08:37:27 följande:
    Naturen är rätt grym, undrar varför vi ställer upp på det här.

Europeiska kvinnors hud är i särklass bäst, känns varmare och mjukare, kanske för att den är lite oljigare eller nåt, men ingenting i hela världen känns bättre under händerna.
    Europeiska? Jag trodde att både asiater och svarta hade mer elastisk hud som åldrades mindre fort. Nordeuropeérs t ex är ju skörare och tunnare.
  • Anonym (livsförlust)
    Anonym (Tanten) skrev 2017-10-28 18:57:13 följande:

Oljig, len hud? I wish! Jag är torr som fnöske i fejset, men har en hårman av rang.

Samma här. Hår i mängder men torr ud som fnöske hehe. Fast otroligt mjuk och smekvänlig:)
  • Anonym (livsförlust)
    Anonym (Hannah) skrev 2017-11-21 10:56:12 följande:

Jag fick värmevallningar i maj i år. Det var inte så att jag svettades floder, svettades knappt alls, men det var ändå jobbigt. Nu ett halvår senare känner jag inte av det alls. Kan det gå över så fort eller kommer det tillbaka igen?

Nej det låter osannolikt. Klimakteriet är vanligtvis en 5-10 års period,  för vissa längre. Precis när östrogendippet faller som mest ca 1 år efter sista mens kom för mig de stora förändringarna. Men före var det otroligt jpbbigt med dålig sömn, allmän nedstämdhet, stress, sköra slemhinnor, urinvägsinfektioner, plågsamt sex, vätskeansamlingar, ömma bröst, viktuppgång osv. 
  • Anonym (livsförlust)
    Anonym (Hannah) skrev 2017-11-22 15:18:43 följande:
    Ja, visst verkar det konstigt. Jag har läst att det i genomsnitt pågår i 7 år, men för mig kanske just värmevallningarna är över. Sköra slemhinnor och dålig sömn har jag fortfarande.
    Har du kvar mensen kan u nog räkna med mer när den slutar för då sker de största föränringarna i kroppen och huden,men har den försvunnit och du inte svettas mer är det ju bara att hoppas det håller i sig.
  • Anonym (livsförlust)
    Anonym (Kanner igen) skrev 2018-08-21 08:27:37 följande:
    Det har kanner jag igen. Borjade vid 43-44 ungefar.

Hemskt nar man marker att man faktiskt borjar lukta "tant" oavsett vad man gor (dushar varje dag, anvander deodorant, alltid nytvattade klader osv.). Vem vill ga omkring och lukta pensionar och inte kunna gora nagot at det? Skammigt.

For att inte tala om den forandrade kroppsformen. Inga klader sitter snyggt. Fick riktig tantarov pa mindre an ett ar.

Torra, svidande, rinnande ogon visste jag inte horde till klimakteriet. Tack for upplysningen. Forklarar varfor jag knappt kunnat anvanda linser sen detta borjade.
    Klimakteriet verkar slå så olika på olika kvinnor. De som säger att de knappt känner något alls, är så lyckligt lottade. Kan inte förstå hur det kan vara sån skillnad eller att de bara inte vill kännas vid det/tala om det?

Jag tror att en av anledningarna till att så få pratar om det är pga de väldigt pinsamma och osmickrande förändringarna som för mig har varit direkt chockerande. Dofterna är så annorlunda speciellt urinen och svettlukten. En nästan manlig och kemisk odör kan jag tycka eller som man ständigt går omkring och har druckit för lite trots litervis av vatten. Även färgen är mörkare.Man måste vara mer noggrann med hygienen och syntetkläder är ett minne blott. Det finns inget positivt med det överhuvudtaget. Mensen saknar jag eftersom den fick mig att känna mig kvinnlig och sårbar på ett skönt sätt.

Det som plågar mig mest är slappheten och gropigheten. Att ingenting hålls på plats och den mer fyrkantiga silhuetten som kroppen antagit. Saknar mitt fasta venusberg och min slanka lilla mus som inte följde med vid beröringar. Hatar den degiga vita skvalpiga huden utan volym. Tlllhör tyvärr inte de kvinnorna som blir frodig med svulstig byst och rulsiga lår, något jag nästan börjat tycka är snyggt eftersom alternativt är så mycket värre.

Värken i leder speciellt handleder, fotleder tummar speciellt på morgnarna är hemsk. Tar flera timmar att veckla ut sig och bli normal för att inte tala om att få bort påsar under ögonen och vätskeansamlingar i ansiktet som är en deprimerande syn.

Att ha sex har blivit ett äventyr som man aldrig vet hur det slutar.Badar i klorin innan och kör figurtrimmande raffset;) Så orättvist eftersom de unga vackra männen plötsligt blivit mer tillgängliga än nånsin förr. Något paradoxalt!

Hormoner och Vagifem har blivit räddningen även om jag med dem mår betydligt sämre än många vänner som klarat sig  helt utan.

• Anonym (livsförlust)
    sextiotalist skrev 2018-08-21 12:12:55 följande:
    När det gäller underlivet, har du testat lokalt östrogen?
    Eftersom jag inte har haft problemet med dessa vallningar så vet jag inte hur det påverkas, men däremot vid de svettningar som kommer vid fysisk ansträngning luktar våt yllematta (och ibland våt hund), men den svetten duschar man bort sedan
    Varken hormontillskott eller lokal östrogen biter på den förändrade doften eller urinen. Endast slemhinnor och urinrör påverkas med mindre infektioner och besvär. Men kvinnor kan ju ha olika mängd testosteron i kroppen vilket blir betydligt högre i och efter klimakteriet varför dofterna blir mer manliga. Detta kan också förklara den ökande sexlusten som många beskriver i denna ålder.
Svar på tråden I vilken ålder började du känna av klimakteriet?