Inlägg från: Anonym (Tanten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tanten)

I vilken ålder började du känna av klimakteriet?

Jag var 32 (vi har det i släkten) och hade fått mitt enda barn. Mensen kom aldrig tillbaka, men jag fick sjukliga nattliga svettningar. Rätt in i klimot bara! Äter östrogen för att stå ut. Viktuppgång och absolut noll viktnedgång trots massa träning, torr hud, kass sexlust, sömnproblem ja det är många baksidor med klimakteriet och just nu kom jag inte på fler än så här. Jo, jag är på väg att bli benskör också vid en ålder av 42. Jätteskoj, verkligen.

• Anonym (Tanten)

Ser att det har nämnts ovan och jag fyller i, en annan kroppslukt har jag med och det är inte positivt det heller.

• Anonym (Tanten)

Och där påminde mig sextiotalist om en till tråkig grej med klimot, inkontinensen!
    Det är fasen vad skit den har dragit med sig.

• Anonym (Tanten)

Som (livsförslust) skriver, en del behöver hjälp att ta sig igenom klimot. För min del får jag östrogen och kalciumtabletter utskrivna (mota benskörheten) samt har en professor i ämnet som jag går hos då hon forskar i varför vissa av oss kommer i ett sk för tidigt klimakterie.

• Anonym (Tanten)

Oljig, len hud? I wish! Jag är torr som fnöske i fejset, men har en hårman av rang.

• Anonym (Tanten)
    Hemskt nar man marker att man faktiskt borjar lukta "tant" oavsett vad man gor (dushar varje dag, anvander deodorant, alltid nytvattade klader osv.). Vem vill ga omkring och lukta pensionar och inte kunna gora nagot at det? Skammigt.

Håller med, den ändrade kroppslukten är riktigt störande.
  • Anonym (Tanten)

(Hm), härligt att slippa det. Jag har varit i klimot 10 år redan och lukten smög sig på för nåt år sen.

• Anonym (Tanten)

sextiotalist, som med allt annat så är det inte lika för alla såklart, men några av oss har drabbats av det.

• Anonym (Tanten)

sextiotaliskt, i mitt fall nej inte hittepå. Min nattliga svettning luktar sur tant numer och mitt underliv har antagit en annan doft än förr. Sen kanske inte min omgivning tar del av lukten och tur är väl det

• Anonym (Tanten)

Nej, det har jag ej testat sextiotalist. Äter östrogentabletter. Det blir inte för mycket med bådadera?

• Anonym (Tanten)

Jag har en kompis som berättat att hon kom i klimakteriet vid 35 och fick gå upp flera gånger varje natt och duscha och byta sängkläder då de blev dyblöta av svett. Jag fattar inte att hon klarade att gå till jobbet efter en sån natt.

Så har jag det i omgångar fortfarande efter 10 år och trots östrogen.

• Anonym (Tanten)

(Lis) jag har inte så mycket val, men jag erkänner, jag byter inte lakan mitt i natten utan hämtar en handduk och försöker sova vidare. Sömnen i sig har blivit mycket sämre överlag. Tyvärr. Jag har inte många positiva saker att säga om för tidigt klimakterie. Har även fått låg bentätet och äter extra kalcium för det.

• Anonym (Tanten)
    Kan nog utan fog säga att puberteten var värre och även PMS för min del

Jag har aldrig haft pms eller mensvärk så jag fick väl det här som straff då
  • Anonym (Tanten)

Jag tror att jag har skrivit det, men min mens försvann efter graviditet och kom aldrig tillbaka så jag hann inte uppleva att den blev oregelbunden eller så.

Svar på tråden I vilken ålder började du känna av klimakteriet?