Inlägg från: Anonym (-) |Visa alla inlägg
  • Anonym (-)

I vilken ålder började du känna av klimakteriet?

Fick sista barnet sent, vid 43, och ammade sen till 45. Mensen kom igång ett par mån efter avslutad amning precis som med de andra barnen. Men den glesade snabbt ut och nu vid 49 är det nog två år sen i alla fall.

Det enda jag känt av är att det känts som att kroppen försökt ägglossa men inte lyckats. Därefter har jag fått huvudvärk from hell. Men inte känt något annat, peppar peppar.

Gissar att jag kom undan på något sätt pga min sena graviditet + amning. Min syrra hade problem från helvetet med vallningar mm från 38 års ålder så jag var ju helt inställd på problem.

• Anonym (-)
    Anonym (..) skrev 2017-10-26 15:32:39 följande:

Har du kommit i klimakteriet nu? Alltså så att mensen upphört

Ja, det är nog uppåt två år sen nu.
  • Anonym (-)
    Anonym (..) skrev 2017-10-26 16:11:35 följande:

Var du 47 när mensen upphörde?

Ja på ett ungefär i alla fall. Är 49,5 nu.

Har inte riktigt koll på skillnsd klimakterie / menopaus måste jag erkänna. Men jag har i alla fall inte haft mens på ca två år.
  • Anonym (-)
    Anonym (..) skrev 2017-10-26 17:42:09 följande:

Tog det lång tid att bli gravid när du fick barn sent?

Nej, det tog sig på andra försöket. Trodde inte det skulle gå alls med tanke på min systers tidiga klimakterium. Men sedan efter graviditet - amning måste ju min fertilitet sjunkit som en gråsten.
  • Anonym (-)
    Fikdhhsiixu skrev 2017-10-27 08:26:15 följande:

Eftersom du frågar på FL istället för att söka vård så kan det kanske vara ett vanligt fall av white trash-dumhet?

Varför skulle man söka vård för klimakteriet?
  • Anonym (-)
    Anonym (livsförlust) skrev 2017-10-27 10:45:07 följande:

Kvinnor söker vård för klimakteriet över hela världen eftersom så pass många har så svåra besvär och måste tillföra farliga mediciner (syntetiska hormoner) för att uthärda. Däremot har klimakteriet varit nästintill tabu att prata om i tidigare generationer och kvinnor har behövt lida i det tysta. Behovet av att prata om det är gigantiskt, därför vänder sig nu kvinnor till forum där man kan få kontakt med andra eftersom inget sådant finns inom den vanliga vården. Allt som har med kvinnor och deras kroppar att göra blir lätt skambelagt och hamnar i skymundan och klimakteriets helvete och konsekvenser behöver därför en egen "metoo kampmanj!

Anonym (Early bird) skrev 2017-10-27 11:34:07 följande:

Fick oregelbunden mens och de första vallningarna runt 36, är nu 41 och har spottings två gånger om året. Fick sista barnet vid 32. 

Det är ärftligt, min mamma var ännu tidigare in i klimakteriet. 

Ok tack, jag förstår att det kan vara stora problem för många. Jag uppfattade dock inte TS som något annat än nyfiken på hur det varit för andra och förstod därför inte varför hon uppmanades söka vård istället för att starta en tråd här.
  • Anonym (-)
    Anonym (Early bird) skrev 2017-10-27 12:42:34 följande:

Och jag svarade TS och inte något annat inlägg i tråden (då hade jag citerat det....) 

Oj jag skulle citerat #45. Inte #46 som var ditt. Sorry.
  • Anonym (-)
    Anonym (Man som frågar) skrev 2017-10-27 15:24:56 följande:

När min sambo var i klimakteriet var hon både arg och kåt på samma gång. Hon kunde skälla på mig för att sedan vilja ha sex, eller vilja ha sex samtidigt som hon var arg. Växlade humör och var nästan som en bebis som behövde tröstas ibland och behövde bekräftelse och kramar hela tiden. Nu skall jag väl inte klaga allt för mycket, för det var ännu värre för henne (givetvis) men det var underligt. Är det en vanlig biverkning? 

För mig så har jag haft klart ökad sexlust. Kanske lite mer lättirriterad också, lite som pms. Omgivningen ser nog sånt mer än man själv gör det...
Svar på tråden I vilken ålder började du känna av klimakteriet?