• Anonym (Vill flytta)

Får jag flytta med barnen?

Hej!

Jag är en tjej i 30 års åldern som har en särbo i en annan stad.

Jag har 2 barn på 5 och 11 år med mitt ex.

Jag har barnen mest. De är hos sin pappa varannan helg och nån natt varannan vecka, så det inte blir så långt innan pappan träffar barnen nästa gång.

Nu har pappan fått ett jobb vilket innebär att han kommer ligga borta i veckorna och jobba.

Vilket innebär att han inte kommer kunna, även om han vill, ha barnen varannan vecka.

Nu till min fråga.

Kan jag flytta till min särbo i en annan Stad, eller kan mitt ex säga att jag inte får flytta?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Får jag flytta med barnen?
  • Anonym (Mia)
    Kusin Krakel skrev 2017-10-06 07:01:32 följande:

Lite intressant på fl, ofta som här få ts nästan fler svar på frågor som hon inte ställt än på frågan

hon ställt.

Det beror ju på hur man ser det. Juridiskt visste hon ju redan om svaret att det krävs underskrift från båda föräldrarna vid en flytt, så hennes fråga kan knappast gälla den raka juridiska frågan om hon faktiskt får flytta barnen mot pappans vilja. Hennes fråga verkar mer handla om det moraliska, vore det rätt av henne att tvinga fram en flytt. Hon skriver tex upprepade gånger att 11-åringen inte vill flytta. Det får mig att undra över hur det kommer funka för barnen efter flytten.

Hon verkar även ta för givet att särbon ska hjälpa till med ansvaret för barnen i form av skjutsning och liknande, är det förankrat med särbon eller är det ts som önskar att det blir så?

För att ts ska kunna komma fram till om det vore rätt av henne att tvinga fram en flytt så behöver hon fundera över hur verkligheten i den nya familjen skulle se ut, inte bara sitta med rosa glasögon och fantisera om en underbar framtid.
  • Kusin Krakel
    Anonym (Mia) skrev 2017-10-06 07:11:17 följande:

Det beror ju på hur man ser det. Juridiskt visste hon ju redan om svaret att det krävs underskrift från båda föräldrarna vid en flytt, så hennes fråga kan knappast gälla den raka juridiska frågan om hon faktiskt får flytta barnen mot pappans vilja. Hennes fråga verkar mer handla om det moraliska, vore det rätt av henne att tvinga fram en flytt. Hon skriver tex upprepade gånger att 11-åringen inte vill flytta. Det får mig att undra över hur det kommer funka för barnen efter flytten.

Hon verkar även ta för givet att särbon ska hjälpa till med ansvaret för barnen i form av skjutsning och liknande, är det förankrat med särbon eller är det ts som önskar att det blir så?

För att ts ska kunna komma fram till om det vore rätt av henne att tvinga fram en flytt så behöver hon fundera över hur verkligheten i den nya familjen skulle se ut, inte bara sitta med rosa glasögon och fantisera om en underbar framtid.

Ok

Då är det jag som tolkar frågan fel, det är också möjligt :)

Jag tolkar frågan som att hon faktiskt inte vet vad som juridiskt kan hända om hon flyttar med barnen. Om pappan kan lägga in ett veto så att hon måste bo kvar för att barnen ska kunna bo kvar.
  • Anonym (Suss)

Eller så flyttar ni till nånstans mellan städerna... 30 min är ju helt ok för barn att pendla och det går fortfarande att träffa pappan utan problem när möjlighet finns...

Sen är det oftast bättre när man slår ihop sina påsar att skaffa nytt tillsammans och inte flytta in hos någon...

11 åringen kanske går med på en kortare flytt som innebär samma skola och fortsatt umgänge med kompisar.. Men att flytta en 11 åring dom inte vill. Är inte så lyckat.. Måste man så måste man.. Men rent krasst så finns det inga måsten hos dig.. Bättre d att vänta tills det är dags att börja första klass. Samt högstadiet.

• Anonym (moi)
    Anonym (osäker) skrev 2017-10-06 05:42:50 följande:

Fast enligt föräldrabalken måste vårdnadshavare som har gemensam vårdnad vara överens om beslut av "ingripande beslut för barnets framtid". Känns som boende borde räknas dit? Att då flytta utan medgivande blir böl någon typ av egenmäktigt förfarande? Jag skulle ringa familjerätten och kolla vad som gäller först, sen försöka hitta gemensam lösning med pappan. Han måste ju också visa någon vilja att ha barnen. Det är knappast ditt ansvar.

Föräldrarna behöver inte tillstånd av varandra för förändringar gällande sina egna beslut. Däremot bör de vara överens om beslut gällande barnen.

Det innebär att ts får bo och flytta precis var hon vill men att hon och pappan måste tillsammans fatta beslut om var barnen ska bo.
  • Anonym (osäker)
    Anonym (moi) skrev 2017-10-06 17:20:08 följande:

Föräldrarna behöver inte tillstånd av varandra för förändringar gällande sina egna beslut. Däremot bör de vara överens om beslut gällande barnen.

Det innebär att ts får bo och flytta precis var hon vill men att hon och pappan måste tillsammans fatta beslut om var barnen ska bo.

Ja det trodde jag liksom var inbyggt i frågan...Självklart menade jag om TS avser att flytta tillsammans med sina barn.
  • Anonym (l)
    Anonym (osäker) skrev 2017-10-06 18:23:57 följande:

Ja det trodde jag liksom var inbyggt i frågan...Självklart menade jag om TS avser att flytta tillsammans med sina barn.

Hon får ändå flytta vårt hon vill. Sedan kan hon ju informera pappan om att hon skall flytta och fråga honom var barnet skall bo. Hemma hos honom går uppenbarligen inte. Barnet kan inte bo själv... Då återstår....
  • Anonym (moi)
    Anonym (osäker) skrev 2017-10-06 18:23:57 följande:

Om ts flyttar så behöver hon tillsammans med pappan komma överens om de ska flytta med henne, flytta in hos pappan istället eller kanske börja bo växelvis. Det är de alternativen som finns.
  • Anonym (glimmar till)

Skriver som jag skrev i den senaste tråden jag svarade i angående denna fråga:

Har för mig att jag har hört denna fråga få sin lösning. Om jag inte missminner mig: man får flytta var man vill men det blir upp till den som väljer att flytta att sköta hämtningar och lämningar vid VV. Det skall inte drabba den kvarboende föräldern. Barnen behöver inte byta skola utan skall gå kvar i ursprungs kommunen. Kan bli super jobbigt för den som vill flytta.

• Kusin Krakel
    Anonym (glimmar till) skrev 2017-10-06 19:25:34 följande:

Skriver som jag skrev i den senaste tråden jag svarade i angående denna fråga:

Har för mig att jag har hört denna fråga få sin lösning. Om jag inte missminner mig: man får flytta var man vill men det blir upp till den som väljer att flytta att sköta hämtningar och lämningar vid VV. Det skall inte drabba den kvarboende föräldern. Barnen behöver inte byta skola utan skall gå kvar i ursprungs kommunen. Kan bli super jobbigt för den som vill flytta.

Ts och exet har ej v/v så just den praxisen är väl inte relevant här.

Flyttar ts och pappan inte vill att barnen ska bo hos honom får de flytta med ts och byta skola.
  • Anonym (glimmar till)
    Kusin Krakel skrev 2017-10-06 19:43:16 följande:
    Ts och exet har ej v/v så just den praxisen är väl inte relevant här.

Flyttar ts och pappan inte vill att barnen ska bo hos honom får de flytta med ts och byta skola.
    I see, då var min input totalt värdelös. Tack för att du behandlade min förvirring med hjärta.
  • Kusin Krakel
    Anonym (glimmar till) skrev 2017-10-06 20:29:53 följande:

I see, då var min input totalt värdelös. Tack för att du behandlade min förvirring med hjärta.

Nej det är väl alltid bra med nya kunskaper. Var inte min mening att låta otrevlig om jag gjorde det.
  • Anonym (glimmar till)
    Kusin Krakel skrev 2017-10-06 20:34:38 följande:
    Nej det är väl alltid bra med nya kunskaper. Var inte min mening att låta otrevlig om jag gjorde det.
    Skrattande
  • Anonym (Vill flytta)

Ok, men om jag förstått detta rätt?!

JAG kan flytta om jag vill. Frågan är ju då hur det blir med barnen.

Och som det är nu så KAN inte pappan ha barnen, för han kommer ligga borta på annan/ olika ort hela veckorna.

Om han inte säger upp sig vill säga.

Och då måste barnen flytta med mig?

• nevermind
    Anonym (Vill flytta) skrev 2017-10-05 21:32:48 följande:
    Han har inte haft dem på 2 år. Trots att han varit arbetslös.

Glömmer bort utv samtal, föräldrarmöten mm
    Men... Varför??? Vilken skitstövel han varit mot barnen. >:(
  • Anonym (l)
    Anonym (Vill flytta) skrev 2017-10-07 18:11:00 följande:

Ok, men om jag förstått detta rätt?!

JAG kan flytta om jag vill. Frågan är ju då hur det blir med barnen.

Och som det är nu så KAN inte pappan ha barnen, för han kommer ligga borta på annan/ olika ort hela veckorna.

Om han inte säger upp sig vill säga.

Och då måste barnen flytta med mig?

Ja, just så.
Svar på tråden Får jag flytta med barnen?