Inlägg från: Kusin Krakel |Visa alla inlägg
  • Kusin Krakel

Får jag flytta med barnen?

Rent formellt måste ni vara överens om vart barnen bor, pappan måste därför godkänna att barnen flyttar.

Du har däremot all rätt i världen att flytta. Eftersom barnen då inte längre har kvar sin bostad görs en bedömning av skatteverket vart barnen ska vara skrivna.

Pappan kan driva frågan kring vart barnen ska bo. Är det så att han nu bor på samma ort som barnen har skola/förskola och du flyttat bedöms ofta att det är bäst att barnen bor kvar. Hos pappan då. Ingen domstol kan döma vart du ska bo. Vill inte pappan ha barnen på heltid så finns ju inget annat alternativ än att barnen bor hos dig i den nya staden.

(Det kan naturligtvis ligga dig i fatet i eventuellt framtida konflikter om du tar beslut mot pappans vilja -att det räknas som att du inte vill samarbeta. Hur mycket det påverkar beror väl däremot på. Däremot är det ju en förutsättning att pappan vill ha barnen boende hos sog för att det ens ska bli en konflikt.)

• Kusin Krakel

Lite intressant på fl, ofta som här få ts nästan fler svar på frågor som hon inte ställt än på frågan

hon ställt.

• Kusin Krakel
    Anonym (Mia) skrev 2017-10-06 07:11:17 följande:

Det beror ju på hur man ser det. Juridiskt visste hon ju redan om svaret att det krävs underskrift från båda föräldrarna vid en flytt, så hennes fråga kan knappast gälla den raka juridiska frågan om hon faktiskt får flytta barnen mot pappans vilja. Hennes fråga verkar mer handla om det moraliska, vore det rätt av henne att tvinga fram en flytt. Hon skriver tex upprepade gånger att 11-åringen inte vill flytta. Det får mig att undra över hur det kommer funka för barnen efter flytten.

Hon verkar även ta för givet att särbon ska hjälpa till med ansvaret för barnen i form av skjutsning och liknande, är det förankrat med särbon eller är det ts som önskar att det blir så?

För att ts ska kunna komma fram till om det vore rätt av henne att tvinga fram en flytt så behöver hon fundera över hur verkligheten i den nya familjen skulle se ut, inte bara sitta med rosa glasögon och fantisera om en underbar framtid.

Ok

Då är det jag som tolkar frågan fel, det är också möjligt :)

Jag tolkar frågan som att hon faktiskt inte vet vad som juridiskt kan hända om hon flyttar med barnen. Om pappan kan lägga in ett veto så att hon måste bo kvar för att barnen ska kunna bo kvar.
  • Kusin Krakel
    Anonym (glimmar till) skrev 2017-10-06 19:25:34 följande:

Skriver som jag skrev i den senaste tråden jag svarade i angående denna fråga:

Har för mig att jag har hört denna fråga få sin lösning. Om jag inte missminner mig: man får flytta var man vill men det blir upp till den som väljer att flytta att sköta hämtningar och lämningar vid VV. Det skall inte drabba den kvarboende föräldern. Barnen behöver inte byta skola utan skall gå kvar i ursprungs kommunen. Kan bli super jobbigt för den som vill flytta.

Ts och exet har ej v/v så just den praxisen är väl inte relevant här.

Flyttar ts och pappan inte vill att barnen ska bo hos honom får de flytta med ts och byta skola.
  • Kusin Krakel
    Anonym (glimmar till) skrev 2017-10-06 20:29:53 följande:

I see, då var min input totalt värdelös. Tack för att du behandlade min förvirring med hjärta.

Nej det är väl alltid bra med nya kunskaper. Var inte min mening att låta otrevlig om jag gjorde det.
Svar på tråden Får jag flytta med barnen?