• Anonym (Vill flytta)

Får jag flytta med barnen?

Hej!

Jag är en tjej i 30 års åldern som har en särbo i en annan stad.

Jag har 2 barn på 5 och 11 år med mitt ex.

Jag har barnen mest. De är hos sin pappa varannan helg och nån natt varannan vecka, så det inte blir så långt innan pappan träffar barnen nästa gång.

Nu har pappan fått ett jobb vilket innebär att han kommer ligga borta i veckorna och jobba.

Vilket innebär att han inte kommer kunna, även om han vill, ha barnen varannan vecka.

Nu till min fråga.

Kan jag flytta till min särbo i en annan Stad, eller kan mitt ex säga att jag inte får flytta?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Får jag flytta med barnen?
  • Anonym (Uy)

Hade personligen inte flyttat. För mig finns det bara 2 val. Antingen så hade den jag var tillsammans med fått flyttat till min stad och hade det inte fungerat pga denne också hade barn så hade jag hellre valt att fortsätta bo på varsitt håll.

Tycker man det är jobbigt att vara särbo och bo så långt ifrån varann så kanske det är bättre då att bli tillsammans med någon på närmare håll. (Vilket kanske inte är så lätt alla gånger).

• Anonym (Ego)

Klart så är Pappan den största ego av dom alla...
    Han anstränger ju inte sig träffa varannan helg det är ju generationen före som gjorde så .

Menar att med en flytt så kommer det nog rinna ut i sanden med varannan helg med och bli än mer sällan... 

Varför kan inte inte din nuvarande flytta?

• Tom Araya
    Anonym (Ego) skrev 2017-10-05 20:59:43 följande:

Ja vad smart att utnyttja hans situation med att han just nu inte kan ha barnen varannan vecka.... kört hårt smart av dig

Du menar att pappan inte gjort egna val i detta, utan är bara ett offer av TS onda vilja?
  • Magnus81

Du kan och får flytta pappan behöver inte godkänna detta. Antar att dom är skrivna hos dig och du har dom mest. Då måste barnen flytta med dig.

Sen om han vill kan han driva det till familjerätten men som situationen är nu skulle han förlora.

• Anonym (osäker)
    Magnus81 skrev 2017-10-06 02:50:17 följande:

Du kan och får flytta pappan behöver inte godkänna detta. Antar att dom är skrivna hos dig och du har dom mest. Då måste barnen flytta med dig.

Sen om han vill kan han driva det till familjerätten men som situationen är nu skulle han förlora.

Fast enligt föräldrabalken måste vårdnadshavare som har gemensam vårdnad vara överens om beslut av "ingripande beslut för barnets framtid". Känns som boende borde räknas dit? Att då flytta utan medgivande blir böl någon typ av egenmäktigt förfarande? Jag skulle ringa familjerätten och kolla vad som gäller först, sen försöka hitta gemensam lösning med pappan. Han måste ju också visa någon vilja att ha barnen. Det är knappast ditt ansvar.
  • Anonym (Lasse)
    Magnus81 skrev 2017-10-06 02:50:17 följande:

Här var det inte rätt nånstans....

1. Båda vårdnadshavaren ska godkänna flytt för gemensamma barn, var de är skrivna eller vem som har dem mest spelar ingen roll.
    2. Man kan inte driva något eller förlora i Familjerätten eftersom det inte är en rättslig instans. Familjerätten är en rådgivande instans och har ingen beslutanderätt i vårdnads-/boende- eller umgängesfrågor.
  • Kusin Krakel

Rent formellt måste ni vara överens om vart barnen bor, pappan måste därför godkänna att barnen flyttar.

Du har däremot all rätt i världen att flytta. Eftersom barnen då inte längre har kvar sin bostad görs en bedömning av skatteverket vart barnen ska vara skrivna.

Pappan kan driva frågan kring vart barnen ska bo. Är det så att han nu bor på samma ort som barnen har skola/förskola och du flyttat bedöms ofta att det är bäst att barnen bor kvar. Hos pappan då. Ingen domstol kan döma vart du ska bo. Vill inte pappan ha barnen på heltid så finns ju inget annat alternativ än att barnen bor hos dig i den nya staden.

(Det kan naturligtvis ligga dig i fatet i eventuellt framtida konflikter om du tar beslut mot pappans vilja -att det räknas som att du inte vill samarbeta. Hur mycket det påverkar beror väl däremot på. Däremot är det ju en förutsättning att pappan vill ha barnen boende hos sog för att det ens ska bli en konflikt.)

• Anonym (U)

Att flytta när man är 11 år är ingen höjdare. Särskilt inte om man trivs där man är.

• Anonym (Mia)

Hur länge har du varit tillsammans med din särbo? Hur funkar barnen tillsammans? Skulle ni köpa nytt boende tillsammans? Eller skulle du och dina barn flytta in i särbons bostad (tränga in er lite på nåder?

Innan du ens börjar fundera på att flytta så behöver du ha koll på att den nya familjen har en chans att fungera, annars river du upp barnen ur deras trygghet alldeles i onödan.

• Kusin Krakel

Lite intressant på fl, ofta som här få ts nästan fler svar på frågor som hon inte ställt än på frågan

hon ställt.

Svar på tråden Får jag flytta med barnen?