1213 skrev 2017-11-10 07:59:59 följande:
En fråga!
Enligt appen ska jag ha äl den 12/11, alltså om två dagar. Idag har jag stark smärta på em punkt långt ner på höger sida magen. Har haft liknande förut runt ägglossning och antar att det är pga det. Men frågan är då om smärtan visar att jag har ägglossning idag istället? Eller har man smärta innan ägget släpper? Eller har det redan släppt?
Det kan vara idag, eller vara på G snart. En vanlig app (som inte går efter temp) gissar ju bara, så den är aldrig ett säkert kort. Det här är vad jag hittar om ägglossningssmärta:
Det finns flera orsaker till varför en kvinna kan drabbas av ägglossningssmärta:
Äggblåsor eller folliklar kan svullna i äggstockarna innan ägglossning. Medan bara ett eller två ägg mognar och släpps kan fler äggblåsor växa under den follikulära fasen av menstruationscykeln. Svullnaden kan orsaka värk på båda sidor av magen
Bristningar i livmoderväggen. Detta inträffar när livmodern inte har några öppningar. Ägget bryter då igenom livmoderväggen. När detta händer kan ägglossningen göra ont
Äggledarna drar ihop sig. Det kan göra ont när äggledarna drar ihop sig efter ägglossning
Smärta kan uppstå när glatta muskelceller drar ihop sig. Smärtan kan vara relaterade till att de glatta muskelceller och dess ligament som finns i livmodern drar ihop sig
En potentiell anledning till smärta är irritation. Vid ägglossningen frigörs blod och andra vätskor från den brustna äggblåsan. Detta kan orsaka irritation på bukhinnan