-
Om man har under 10 är det osannolikt att ett ägg hinner fästa, så då brukar man behöva hjälp för att förlänga lutealfasen. Om din lutealfas är så kort borde du köpa progesteronkräm för att förlänga den.ankmamma skrev 2017-11-08 09:33:11 följande:Jag har haft typ 7-8 dagar mellan äl och bim så det kan vara kortare också! :)
-
1213 skrev 2017-11-10 07:59:59 följande:
En fråga!
Enligt appen ska jag ha äl den 12/11, alltså om två dagar. Idag har jag stark smärta på em punkt långt ner på höger sida magen. Har haft liknande förut runt ägglossning och antar att det är pga det. Men frågan är då om smärtan visar att jag har ägglossning idag istället? Eller har man smärta innan ägget släpper? Eller har det redan släppt?
Det kan vara idag, eller vara på G snart. En vanlig app (som inte går efter temp) gissar ju bara, så den är aldrig ett säkert kort. Det här är vad jag hittar om ägglossningssmärta:
Det finns flera orsaker till varför en kvinna kan drabbas av ägglossningssmärta:
Äggblåsor eller folliklar kan svullna i äggstockarna innan ägglossning. Medan bara ett eller två ägg mognar och släpps kan fler äggblåsor växa under den follikulära fasen av menstruationscykeln. Svullnaden kan orsaka värk på båda sidor av magen
Bristningar i livmoderväggen. Detta inträffar när livmodern inte har några öppningar. Ägget bryter då igenom livmoderväggen. När detta händer kan ägglossningen göra ont
Äggledarna drar ihop sig. Det kan göra ont när äggledarna drar ihop sig efter ägglossning
Smärta kan uppstå när glatta muskelceller drar ihop sig. Smärtan kan vara relaterade till att de glatta muskelceller och dess ligament som finns i livmodern drar ihop sig
En potentiell anledning till smärta är irritation. Vid ägglossningen frigörs blod och andra vätskor från den brustna äggblåsan. Detta kan orsaka irritation på bukhinnan -
Meh.. det var ju numrerat och indelat... Testar igen.
Det finns flera orsaker till varför en kvinna kan drabbas av ägglossningssmärta:
1. Äggblåsor eller folliklar kan svullna i äggstockarna innan ägglossning. Medan bara ett eller två ägg mognar och släpps kan fler äggblåsor växa under den follikulära fasen av menstruationscykeln. Svullnaden kan orsaka värk på båda sidor av magen.
2. Bristningar i livmoderväggen. Detta inträffar när livmodern inte har några öppningar. Ägget bryter då igenom livmoderväggen. När detta händer kan ägglossningen göra ont.
3. Äggledarna drar ihop sig. Det kan göra ont när äggledarna drar ihop sig efter ägglossning.
4. Smärta kan uppstå när glatta muskelceller drar ihop sig. Smärtan kan vara relaterade till att de glatta muskelceller och dess ligament som finns i livmodern drar ihop sig.
5. En potentiell anledning till smärta är irritation. Vid ägglossningen frigörs blod och andra vätskor från den brustna äggblåsan. Detta kan orsaka irritation på bukhinnan -
ankmamma skrev 2017-11-14 20:58:42 följande:Sådär är det för mig med!! Jag är typ på Bim+7 nu och ingen mens i sikte å negativa test :( blir galen.. Vill bara veta!
Nu kanske jag har missat något av dina inlägg. Men om du inte haft en temphöjning har du ju inte haft ÄL och kan därmed inte ha blivit gravid. Sen brukar mensen bli försenad de cykler man inte har ÄL. Är nog bara att fortsätta tempa och hoppas på antingen en sen ÄL (inget konstigt med det) eller att mensen kommer så att du kan starta på en ny kula.
Så länge tempen är låg är det lika bra att spara på graviditetstesten. Önskar dig lycka till! :)
-
Nu kanske jag har missat något, men om du hade ÄL 10 dagar sedan och din sambo inte var hemma för den. Hur kan det då vara en nidblödning? Eller har jag missförstått någonting?Saima17 skrev 2017-12-14 12:46:22 följande:Har ömma bröst. Fick mens lr va d nu va. Kanske nidblödning. För nu e allt borta. Ingen mens ingen blödning lr nåt mer. Hade mensverk som va hemsk. Men gick över på typ 10 minuter. Fick sitta på golvet med benen uppdragna i 10 min sen va d borta. Jätte konstit. Brukar hålla i sj timmar för mj
-
Varför testar du med ÄL-test?Saima17 skrev 2017-12-15 09:33:35 följande:Å negativa äl test hittills..
-
Aha I see! För att hålla koll på en ny ägglossning om det faktiskt var mens? Men om du hade ÄL 8 dagar innan blödningen kan det väl omöjlig varit mens? Då låter väl nidblödning eller spottings mer troligt? När ska du ta gravtest? :)Saima17 skrev 2017-12-15 10:25:30 följande:För att se om d visar positivt efter den så kallade mensen..
-
Jag vet att du hört det förr, men om du börjar tempa behöver du inte fundera om äl varit eller inte ännu. Så klart kan äl-tester vara bra att använda ändå men om tempen skulle visa på äl så kan man ju sluta testa. Är ju så lätt att missa stegringen om den är snabb. Tror att det skulle hjälpa särskilt mkt i ditt fall då ni ju inte kan köra på varannan dag metoden hela cykeln.Saima17 skrev 2018-01-03 17:38:01 följande:Fröken nyfiken i en strut så to ett till test.. Blinkar fortfarande. Men vilket e månne kontroll stick å vilket e test på stickan nät man tar ut den? För den ena e jätte stark. Andra svag. Nästans obefintligt nu..
-
Okej, jag förstår! Tror dock att du ändå skulle kunna urskilja ÄL om du tempade den senaste tiden du brukar stiga upp för jobb. Och sen bara ta tidigare de dagar du börjar tidigare. Om jag tex vaknar två timmar innan jag ska upp för att kissa så tempar jag då och kurvan brukar bli jämn ändå. Däremot bör man aldrig tempa mer än en timme senare än den tiden. Blev kanske lite rörigt, men du fattar säkert :)Saima17 skrev 2018-01-03 18:10:32 följande:Jo men iom att ja jobbar så olika tidiga mornar så känns d hopplöst. När 5:15 är tidigaste uppstigningen så känns d kanske int så lockande att oberoende dag ha kl å ringa då. Å nu ha ja ju testa från rätt dag så är ju int där felet e.. Ja ha aldrig nånsin haft så här lång cykel så ja vet int va som hänt. Återstår å se om d blir nån mens på tisda. Hoppas ju så klart på int.Saima17 skrev 2018-01-03 19:51:11 följande:Okej. Men tycker att så pass obefintlig som d andra strecket var så borde d int kunna ge blinkande gubbe. Sku ja ta kort på d sku d int ens synas..
Vad jag har förstått om de testen så visar strecken på LH, och det blinkande beror på en ökning av östrogen. Och när båda är "på plats" så får man fast gubbe. Så du skulle ju kunna ha högt östrogen men inte ha högt LH. -
Saima17 skrev 2018-01-03 21:27:17 följande:ja men vilket betyder att ja int borde tempa senare än helst 6:15..endel mornar börjar jag 9..då stiger ja upp tidigast 7:30..så d faller bort. men sku ja ha missa stegringen så sku ju int testet fortsätta ge utslag flera dagar för hög fertilitet. eller e ja dum? menar e toppen förbi borde d ju fertiliteten helt försvinna å int fortsätta..
man kan ha lh stegring men att d e så pass låg att d int snappas upp av testet..torts att dom ska va jätte känsliga. ja ja blir knäpp på d här. lika bra å vänta å se..å hoppas på att d blir ett + iaf att d ha gått vägen me låg nivå.Okej, nä då är det lite svårt! Jag brukar ställa alarm på rätt tid på helger och sen somna om. Men då ska man ju orka det också :)
Nä jag tänker samma. ÄL borde inte ha varit ännu eftersom den fortfarande blinkar. Östrogenet måste ju antagligen fortfarande vara högt. Förhoppningsvis får du fast imorgon precis lagom till att han kommer hem :)
-
Svårt att säga när du inte vet hur långt efter ÄL du är. Dock har du väl haft spottings de två senaste cyklerna så det kan ju tyvärr också vara det :/ Om det är nid tar det nog ett tag innan det syns på tester. Håller tummarna för dig :)Saima17 skrev 2018-01-08 16:12:59 följande:Ja vet int hur ja ska göra nu. Kom en blödning idag.vattnig med ljust blod. Ingen mensvärk men ömma å jätte känsliga bröstvårtor. Kan d månne vari nid blödning? Ja förberedde sambon på att d e int bebis den här mån heller han blev rätt besviken å undvek att vi sku fortsätta prata om d. Vågar absolut int hoppas på nå
-
Saima17 skrev 2017-11-20 09:09:04 följande:Tror ja får glömma bebis.. Fick som mörk grå-lila-int direkt bod lr röd men ja.. Mörk flytning.. Å d pratas bara graviditet på jobbet... Kollegan e i v16 :(
Saima17 skrev 2017-12-12 13:48:14 följande:Okej... Alltså.. Hjälp!!! Ettdera e mensen 6-7 dar för tidig..eller så hadd ja nid blödning!!!! "laxrosa" flytning m några små blodstrimmor!!! Va tror ni???
Tycker jag låter som spottings båda gångerna men vad vet jag. Alltså små blödningar som inte räknas till mensen. Att ha spottings just dagarna innan mensen är ju vanligt?Saima17 skrev 2018-01-08 17:53:06 följande:En gång ha ja haft spottings. Å d e d isf knappast nu när ja enligt 25 dagars cykel ska ha mens imorgon. -
Tempen kan inte berätta i förväg när du ska ha ÄL. Då får man gå efter kroppens signaler eller ÄL-test. Det smidiga med temp är att du vet exakt dag som ägget släppte. Du vet när du kan sluta ligga och du vet att du ska fortsätta ligga regelbundet ända fram till att du ser en ihållande tempökning.Anonym (Nina) skrev 2018-01-28 21:44:57 följande:
Jag har aldrig gått efter temp, så jag är inte alls insatt.
Men hur funkar det om tempen höjs först EFTER äl?
Tänker på appen "natural cykles" tex?
Sen vet du även exakt när BIM är, du märker om ÄL varit försenad och du vet när du kan gravtesta. Jag gillar känslan av kontroll som jag får av att tempa! -
Temp är inte helt säkert innan ÄL av den anledningen. Då utgår man endast från erfarenhet från 6 dagar innan så tidigt ÄL någonsin kommit. Jag litar inte på den metoden utan utgår från fertility awareness method. Då håller man koll på sekret också. Så fort man har sekret från livmoderhalsen måste man använda kondom om man vill undvika graviditet. Innan sekretet finns dör spermierna inom minuter och då kan man inte bli gravid :) men man kan ju så klart använda det motsatsvis och ligga när sekret finns och sen sluta när tempen är höjd :)Anonym (Nina) skrev 2018-01-29 19:39:41 följande:
Aha! Tack för svaret.
Men hur funkar det då om man tempar för att INTE bli gravid? Spermierna kan ju leva några dygn, så man kan ju bli gravid flera dagar före ägget släpper?
-
Ägglossningstest bekräftar tyvärr inte ägglossning. Du kan få positivt test men ändå inte släppa ett ägg. Det är inte möjligt att ha ägglossning utan att en mens kommer inom ca 16 dagar efter (om man inte är gravid). Om mensen är borta några månader har du inte heller haft ägglossning då.Anonym (Sassa) skrev 2018-12-04 09:23:24 följande:
Hoppas att någon här kanske har något bra svar.
Jag slutade med mina p-piller februari, fick igång mensen och kände av mina ägglossningar. Fick ägglossningen bekräftad med test flera gånger också.
Men så i juli slutade mensen komma. Kände av ägglossning och tänkte att det bara var tillfälligt. Mensen har fortfarande inte kommit tillbaka, alltså snart 6 månader sen den slutade komma.
Gjort massor av graviditetstest men fått neg. ändå fortsatt ha ägglossning. Så för 1,5 månad sen fick jag svagt plus men som visade sig vara spökstreck.
Efter det har jag känt av ägglossningen men inte testat så inte helt 100 på när jag haft den exakt. Och jag vet ju inte alls när jag förväntas ha min mens.
Senaste fyra dagarna har jag känt mig febrig på kvällen, öm i nedre delen av magen, illamående, svårt att sova och senaste två dagarna ökade flytningar.
Det känns som jag ska kissa på mig eller mensen ska komma men när jag går på toaletten är det en lotion liknande flytning. Aldrig haft sånna mängder innan.
Googlat sönder min hjärna men kan detta vara ett graviditets symtom? Någon mer som haft såna flytningar? Var det graviditet eller inte i såfall?
Sorry för långt inlägg !
Symtomen du beskriver låter som att du nyligen har haft ägglossning. Avvakta två veckor eller så och ta ett test om mensen inte kommit då. Ökade flytningar kan vara ett gravidsymtom men måste inte vara.