• Ewald01

Ambulans

När det händer en olycka eller när man är i behov av akut hjälp ringer man 112.

Men hur fungerar det egentligen med ambulansen i detalj? Är det en utbildad läkare som följer med i ambulansen eller är det mer "transportpersonal" som följer med i ambulansen?
    Kan ambulansen t.ex. vid en hjärtinfarkt även hjälpa till med medicin direkt på plats eller är det mer personal som nog gör hjärt-lungräddning, men annars har begränsade möjligheter att hjälpa till direkt på plats.
    Ambulansen kör patienten ju hur som helst ändå till det närmaste sjukhuset.

Har allmän ambulanspersonal samma behörigheter som t.ex. en läkare? Eller vilka behörigheter har ambulanspersonalen generellt? 

• Svar på tråden Ambulans
  • frökenkonkret
    M1rella skrev 2017-10-30 23:30:13 följande:
    Det har aldrig kallats polisbilsförare. Medans den so kör ambulansen för tillfället har kallats och kallas ambulansförare. Att media och du (?) tolkar det som titel är knappast mitt problem. Väx upp istället och läs igen det jag svarade och mitt svar.

Du är ju inte klok på nåt vis. Är det så jäkla svårt att nån gång erkänna att man har fel? Jag menar det blir ju bara nån promille av alla gånger du faktiskt har fel och ändå vägrar erkänna. 

Det heter inte ambulansförare när man pratar om ambulanspersonal. Om nån i nåt sammanhang vill påpeka att personen som körde ambulansen gjorde nåt dumt och råkar säga ambualnsföraren (istället för föraren av ambualnsen) må vara hänt. Men att som du hävda att det fortfarande heter ambulansförare när man pratar om ambulanspersonal, det är galet fel!

• frökenkonkret
    Det har aldrig kallats polisbilsförare. Medans den so kör ambulansen för tillfället har kallats och kallas ambulansförare. Att media och du (?) tolkar det som titel är knappast mitt problem. Väx upp istället och läs igen det jag svarade och mitt svar.
    Nä, det är klart det inte har. Men det har precis samma innebörd som att man säger ambualnsförare. Dvs föraren av polisbil  resp ambualns. Varför säger man då inte polisbilsförare? Men du vidhåller att man säger ambulansförare och inte om bara den som kör. 

• M1rella
    frökenkonkret skrev 2017-10-30 23:36:14 följande:

Du är ju inte klok på nåt vis. Är det så jäkla svårt att nån gång erkänna att man har fel? Jag menar det blir ju bara nån promille av alla gånger du faktiskt har fel och ändå vägrar erkänna. 

Det heter inte ambulansförare när man pratar om ambulanspersonal. Om nån i nåt sammanhang vill påpeka att personen som körde ambulansen gjorde nåt dumt och råkar säga ambualnsföraren (istället för föraren av ambualnsen) må vara hänt. Men att som du hävda att det fortfarande heter ambulansförare när man pratar om ambulanspersonal, det är galet fel!

Jag har fortfarande aldrig påstått att ambulanspersonalen kallas ambulanaförare. Enbart den personen som KÖR kallas ambilansförare i folkmun. Det är stor skillnad på en person och hela personalen.
  • M1rella
    frökenkonkret skrev 2017-10-30 23:37:30 följande:

Nä, det är klart det inte har. Men det har precis samma innebörd som att man säger ambualnsförare. Dvs föraren av polisbil  resp ambualns. Varför säger man då inte polisbilsförare? Men du vidhåller att man säger ambulansförare och inte om bara den som kör. 

Ambulansförare om den som KÖR! Hur många gånger måste du se det nerskrivet för du kan få in det i ditt huvud? Har aldrig påstått att det gäller hela ambulanspersonalen utan enbart den som KÖR ambulansen.

Och visst, vill du säga polisbilsförare om den som kör polisbilen så varsågod. Ingen hindrar dig. Folk kommer nog tycka du är lite konstig och udda.
  • frökenkonkret
    M1rella skrev 2017-10-30 23:47:27 följande:
    Ambulansförare om den som KÖR! Hur många gånger måste du se det nerskrivet för du kan få in det i ditt huvud? Har aldrig påstått att det gäller hela ambulanspersonalen utan enbart den som KÖR ambulansen.

Och visst, vill du säga polisbilsförare om den som kör polisbilen så varsågod. Ingen hindrar dig. Folk kommer nog tycka du är lite konstig och udda.
    Men vad är det du inte fattar!?!?!?!? Du skrev att det kallas ambulansförare än idag. NEJ NEJ NEJ: Det gör det inte! 
  • M1rella
    frökenkonkret skrev 2017-10-30 23:52:07 följande:

Men vad är det du inte fattar!?!?!?!? Du skrev att det kallas ambulansförare än idag. NEJ NEJ NEJ: Det gör det inte! 

Ja, DEN SOM GÖR AMBULANSEN!
  • frökenkonkret
    M1rella skrev 2017-10-30 23:55:05 följande:
    Ja, DEN SOM GÖR AMBULANSEN!
    Den som gör ambulansen kallas troligen ambulansbyggare, eller mer rättvisande, tillverkare av ambulanser. 
  • M1rella
    frökenkonkret skrev 2017-10-31 00:02:01 följande:

Den som gör ambulansen kallas troligen ambulansbyggare, eller mer rättvisande, tillverkare av ambulanser. 

Ja, det denne säkert.

Den som KÖR kallas däremot för ambulansförare.
  • frökenkonkret
    M1rella skrev 2017-10-31 00:12:08 följande:
    Ja, det denne säkert.

Den som KÖR kallas däremot för ambulansförare.
    Möjligen att den för tillfället är förare av ambulansen. Men personen är ambulanssjukvårdare eller sjuksköterska med eller utan speci utb. Men om nu den som kör ambulansen kallas för ambulansförare, som du påstår, varför kallas inte den som kör polisbilen för polisbilsförare, den som kör brandbilen för brandbilsförare?
  • M1rella
    frökenkonkret skrev 2017-10-31 00:16:39 följande:

Möjligen att den för tillfället är förare av ambulansen. Men personen är ambulanssjukvårdare eller sjuksköterska med eller utan speci utb. Men om nu den som kör ambulansen kallas för ambulansförare, som du påstår, varför kallas inte den som kör polisbilen för polisbilsförare, den som kör brandbilen för brandbilsförare?

Som jag tidigare skrivit så är ambilansförare en ambulanssjukvårdare, ssk eller spec.ssk. Dvs, alla kam köra ambulansen och då kallas ambulanaförare.

Ja du, faktiskt ingen aning varför det är så. Förmodligen för att det aldrig kallats så. Men om du vill kalla det för polisbilsförare och brandbklsförare så gör du det.
  • Aniiee

Alltid lika underhållande när ni två ryker ihop....

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • frökenkonkret
    Aniiee skrev 2017-11-01 00:43:16 följande:

Alltid lika underhållande när ni två ryker ihop....

Haha, ja tur det roar nån mer än mig;'-)
  • Aniiee

OK, nu räcker det. Tråden är anmäld, så får vi väl se vad som händer.

• frökenkonkret
    Aniiee skrev 2017-11-04 01:41:43 följande:
    jag anmäler tråden för att det är förbannat OT, vilket är emot forumreglerna. ni kan kärleksgnabba i inkorgen om ni känner att ni behöver det.
    Fast nu blev jag kränkt. Det måste du väl inse att jag inte är kär i henne
  • Valkyria75
    Aniiee skrev 2017-11-04 01:20:51 följande:

OK, nu räcker det. Tråden är anmäld, så får vi väl se vad som händer.

Och visst hände det något... nästan 100 inlägg borttagna :)
  • Aniiee
    Valkyria75 skrev 2017-11-04 11:03:47 följande:
    Och visst hände det något... nästan 100 inlägg borttagna :)
    Samt båda skribenter kickade (nej, de har inte tagit bort sig själva, det kan jag garantera....)
Svar på tråden Ambulans