• Ewald01

Ambulans

När det händer en olycka eller när man är i behov av akut hjälp ringer man 112.

Men hur fungerar det egentligen med ambulansen i detalj? Är det en utbildad läkare som följer med i ambulansen eller är det mer "transportpersonal" som följer med i ambulansen?
    Kan ambulansen t.ex. vid en hjärtinfarkt även hjälpa till med medicin direkt på plats eller är det mer personal som nog gör hjärt-lungräddning, men annars har begränsade möjligheter att hjälpa till direkt på plats.
    Ambulansen kör patienten ju hur som helst ändå till det närmaste sjukhuset.

Har allmän ambulanspersonal samma behörigheter som t.ex. en läkare? Eller vilka behörigheter har ambulanspersonalen generellt? 

• Svar på tråden Ambulans
  • M1rella
    frökenkonkret skrev 2017-10-30 20:55:52 följande:

Det skrev du inte! Du hävdar att det fortfarande idag kallas ambulansförare om de som jobbar i ambulans, sen kommer det att de har olika yrken. Men att man fortfarande kallar dom ambulansförare. 

Det kan för dig vara en bra idé att även läsa inlägget som citerades, få kanske du förstår vad som står.
  • frökenkonkret
    M1rella skrev 2017-10-30 21:01:36 följande:
    Den som KÖR ambulansen; dvs den som sitter vid ratten, gasar och får ambulansen till rätt vårdinrättning (= akuten, vc, äldreboende/boende, förlossning etc) eller till flygplats för vidare transport.
    Men dom kallas inte det. Man går inte från in ordinarie yrkestitel bara för att man sätter sig bakom ratten. Det var det du påstod att dom gjorde!
    M1rella skrev 2017-10-30 20:58:16 följande:
    Jag tvivlar på att någon förutom du vet vad det är du pratar om. Jag vet iallafall inte.
    Åh jo då, har du andra drömnamn på dina barn nuförtiden, eller är det fortfarande Trixie och Pixie, drömmer du fortfarande om att vara skidlärare i alperna när du kombinerar med att vara både ssk och förskolärare hemma i Sverige när barnen är hos pappa? Fast vi vet ju att det var många jobbiga år innan du fick ditt leg vid Luleå...bröstca handlade uppsatsen om...vad jag vet! Att du vet! 
    M1rella skrev 2017-10-30 21:03:11 följande:
    Det kan för dig vara en bra idé att även läsa inlägget som citerades, få kanske du förstår vad som står.
    Precis det jag gjorde. Du får helt enkelt tänka till vad du svarar på!
  • M1rella
    frökenkonkret skrev 2017-10-30 21:10:07 följande:

Men dom kallas inte det. Man går inte från in ordinarie yrkestitel bara för att man sätter sig bakom ratten. Det var det du påstod att dom gjorde!Åh jo då, har du andra drömnamn på dina barn nuförtiden, eller är det fortfarande Trixie och Pixie, drömmer du fortfarande om att vara skidlärare i alperna när du kombinerar med att vara både ssk och förskolärare hemma i Sverige när barnen är hos pappa? Fast vi vet ju att det var många jobbiga år innan du fick ditt leg vid Luleå...bröstca handlade uppsatsen om...vad jag vet! Att du vet! Precis det jag gjorde. Du får helt enkelt tänka till vad du svarar på!

Ingen har påstått att de ändrar yrkestitel.

Trixie och Pixi? Skidlärare i Alperna? Aldrig varit skidlärare där och aldrig haft någon dröm om det. Åker inte ens skidor.

Om jag har läst förskollärare samtidigt som ssk? Nope, aldrig gjort. Hade jag velat bli förskollärare så hade jag läst det och inte ssk.

Fick mitt leg i Luleå? Nu vet jag inte vem du fick ditt leg från men jag fick mitt från Socialstyrelsen efter fullflrd utbildning och betald avgift. Och det var några år sedan det.

Nope, min uppsats handlade inte om bröstcancer. Inte d-uppsatserna heller förövrigt.
  • M1rella
    frökenkonkret skrev 2017-10-30 21:10:07 följande:

Precis det jag gjorde. Du får helt enkelt tänka till vad du svarar på!

Och ändå så förstod du inte?
  • frökenkonkret
    M1rella skrev 2017-10-30 21:56:10 följande:
    Ingen har påstått att de ändrar yrkestitel.

Trixie och Pixi? Skidlärare i Alperna? Aldrig varit skidlärare där och aldrig haft någon dröm om det. Åker inte ens skidor.

Om jag har läst förskollärare samtidigt som ssk? Nope, aldrig gjort. Hade jag velat bli förskollärare så hade jag läst det och inte ssk.

Fick mitt leg i Luleå? Nu vet jag inte vem du fick ditt leg från men jag fick mitt från Socialstyrelsen efter fullflrd utbildning och betald avgift. Och det var några år sedan det.

Nope, min uppsats handlade inte om bröstcancer. Inte d-uppsatserna heller förövrigt.
    Hahaha. Du ljuger värre än en häst travar! Galenpanna!
  • frökenkonkret
    M1rella skrev 2017-10-30 21:57:09 följande:
    Och ändå så förstod du inte?
    Jag förstod utmärkt att du inte förstod. Att du bara skulle in och röra till saker du inte har koll på. Som vanligt. 
  • M1rella
    frökenkonkret skrev 2017-10-30 22:04:16 följande:

Hahaha. Du ljuger värre än en häst travar! Galenpanna!

Jag ljuger inte. Du däremot verkar inte veta speciellt mycket.
  • M1rella
    frökenkonkret skrev 2017-10-30 22:04:55 följande:

Jag förstod utmärkt att du inte förstod. Att du bara skulle in och röra till saker du inte har koll på. Som vanligt. 

Du har ju fortfarande inte förstått ett skit.
  • frökenkonkret
    M1rella skrev 2017-10-30 22:14:00 följande:
    Du har ju fortfarande inte förstått ett skit.
    Jag förstår att du menar på att det fortfarande kallas ambulansförare när man talar om personalen i ambulansen. Ordet är tyvärr alltför vanligt förekommande i media idag, så därför är det ju inte konstigtom du tror att det är så. 
  • frökenkonkret
    M1rella skrev 2017-10-30 22:13:37 följande:
    Jag ljuger inte. Du däremot verkar inte veta speciellt mycket.
    Du anar inte vad jag vet. Mkt mer än du tror och hoppas!
Svar på tråden Ambulans