M1rella skrev 2017-10-30 00:13:55 följande:
Den som kör ger inte im eller vårdar då denne kör, oavsett om det är en ssk. Då får andra ssk sköta den biten.
Men den har fortfarande inte titeln ambulansförare

personen har fortfarande titeln sjuksköterska.
Nu ska jag berätta för alla, inkl dig M1rella, hur det ligger till!
På 60-70 talet var ambulanser något man enbart transporterade folk med. Vaktmästaren på sjukhuset fick åka iväg, kanske fick med sig en undersköterska. Sen kom det en kort kurs för att bli ambulanssjukvårdare. 7 veckor. Sen kunde man gå 20 och nån gång på 80-90 talet blev det ett år. SSK kom sakta in i bilarna. Från 2005 sa Socialstyrelsen att nu MÅSTE det vara en legitimerad person i varje ambulans, för den ska kunna ge läkemdel. Så minst en ambulanssjukvårdare och en leg, och då allra oftast sjuksköterska (läkare kan ju också funka iom leg och rätt att ge läkemedel).
Men man kallar ingen av dessa två personer ambulansförare. Kallar man poliser polisbilsförare? Eller brandman brandbilsförare? Nä, tänkte väl det.
Möjligen kan jag tänka mig att man skriver ambulanspersonal då man i ex media inte kan veta vilken titel personen/personerna har. Men när det kommer till ambulansförarna, så är det ju bara en som kör...så det funkar inte. Ambulansföraren när man pratar om den som vårdat, nej. Den av ambulanspersonalen som körde ambulansen vid tillfället. Ja, det är ju rätt formulerat. Men att säga att personalen i ambulansen, oavsett yrke, kallas ambulansförare är därmed helt fel. Skall ordet användas skall det användas enbart när man omtalar den som vid akutellt tillfälle körde ambulansen, men då blir ändå den korrekta benämningen föraren av ambulansen. Specifikt.
Så återigen M1rella, så har du fel i sak. Lägg dig inte i sånt du inte vet något om.