• Ewald01

Ambulans

När det händer en olycka eller när man är i behov av akut hjälp ringer man 112.

Men hur fungerar det egentligen med ambulansen i detalj? Är det en utbildad läkare som följer med i ambulansen eller är det mer "transportpersonal" som följer med i ambulansen?
    Kan ambulansen t.ex. vid en hjärtinfarkt även hjälpa till med medicin direkt på plats eller är det mer personal som nog gör hjärt-lungräddning, men annars har begränsade möjligheter att hjälpa till direkt på plats.
    Ambulansen kör patienten ju hur som helst ändå till det närmaste sjukhuset.

Har allmän ambulanspersonal samma behörigheter som t.ex. en läkare? Eller vilka behörigheter har ambulanspersonalen generellt? 

• Svar på tråden Ambulans
  • M1rella
    frökenkonkret skrev 2017-10-30 22:18:10 följande:

Jag förstår att du menar på att det fortfarande kallas ambulansförare när man talar om personalen i ambulansen. Ordet är tyvärr alltför vanligt förekommande i media idag, så därför är det ju inte konstigtom du tror att det är så. 

Personen som KÖR ambulansen.

Nu har jag sagt detta ett antal gånger till dig men tydligen så går det ändå inte in!
  • M1rella
    frökenkonkret skrev 2017-10-30 22:18:28 följande:

Du anar inte vad jag vet. Mkt mer än du tror och hoppas!

Inte om mitt liv iallafall.
  • frökenkonkret
    M1rella skrev 2017-10-30 22:20:47 följande:
    Personen som KÖR ambulansen.

Nu har jag sagt detta ett antal gånger till dig men tydligen så går det ändå inte in!
    Men du pratar forfarande om personal i ambulans som har en yrkestitel. Varför skall man då lära ut på FL att det forfarande kallas ambulansförare när man pratar om ambulanspersonal?
  • M1rella
    frökenkonkret skrev 2017-10-30 22:28:23 följande:

Men du pratar forfarande om personal i ambulans som har en yrkestitel. Varför skall man då lära ut på FL att det forfarande kallas ambulansförare när man pratar om ambulanspersonal?

Nu ska jag förklara detta riktigt noggrant. Den som KÖR ambulansen kallas oftast i folkmun för ambulansförare, just pga personen KÖR ambulansen. Du vet, sitter bakom ratten, trycker på gasen och vrider på ratten. Denna personen kan vara ambulanssjukvårdare, grundutvildad ssk eller spec.ssk. Den titel ändras inte bara för att personen kör ambulansen.

Jag är van vid från där jag jobbat att man turas om att köra. När man har en patient beror det dock på hur mycket vård patienten kräver.

Ambulanspersonal är personalen i ambulansen, dvs ambulanssjukvårdare, ssk och då ev spec.ssk. kam jämföras med att man kallar personal inom vården för vårdpersonal. Det är ingen titel utan ett samlingsnamn på en grupp människor.

Ambilansförare är inte heller någon titel utan ett namn på en person som KÖR ambulansen.

Går det in?
  • frökenkonkret
    M1rella skrev 2017-10-30 22:39:45 följande:
    Nu ska jag förklara detta riktigt noggrant. Den som KÖR ambulansen kallas oftast i folkmun för ambulansförare, just pga personen KÖR ambulansen. Du vet, sitter bakom ratten, trycker på gasen och vrider på ratten. Denna personen kan vara ambulanssjukvårdare, grundutvildad ssk eller spec.ssk. Den titel ändras inte bara för att personen kör ambulansen.

Jag är van vid från där jag jobbat att man turas om att köra. När man har en patient beror det dock på hur mycket vård patienten kräver.

Ambulanspersonal är personalen i ambulansen, dvs ambulanssjukvårdare, ssk och då ev spec.ssk. kam jämföras med att man kallar personal inom vården för vårdpersonal. Det är ingen titel utan ett samlingsnamn på en grupp människor.

Ambilansförare är inte heller någon titel utan ett namn på en person som KÖR ambulansen.

Går det in?
    Ambulanspersonal kallas ofta i folkmun ambulanförare, och istället för att dementera detta så underbyggde du påståendet. Dumt av dig! 
  • M1rella
    frökenkonkret skrev 2017-10-30 22:44:23 följande:

Ambulanspersonal kallas ofta i folkmun ambulanförare, och istället för att dementera detta så underbyggde du påståendet. Dumt av dig! 

Säger du det?

Såvitt jag vet så är det enbart den som kör ambulansen som kallas ambilansförare i folkmun, just pga denne gör ambulansen. Och såvitt jag vet så är det fortfarande bara en person som kör ambulansen. Iallfall i Sverige så behövs det vara en som kör.
  • frökenkonkret
    M1rella skrev 2017-10-30 22:53:34 följande:
    Säger du det?

Såvitt jag vet så är det enbart den som kör ambulansen som kallas ambilansförare i folkmun, just pga denne gör ambulansen. Och såvitt jag vet så är det fortfarande bara en person som kör ambulansen. Iallfall i Sverige så behövs det vara en som kör.
    www.dt.se/blaljus/brott/ambulanssjukvardare-misshandlad-under-utryckning

www.st.nu/blaljus/brott/sparkade-ambulansforare-i-huvudet-frias-fran-vald-mot-tjansteman (här satt visst ambulansföraren bak och vårdade)

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6572178

www.aftonbladet.se/debatt/a/nogv5/infor-zonforbud--porta-de-kriminella (bara den som kör som blir kränkt?)

www.dagenssamhalle.se/kronika/begreppet-no-go-zon-fangar-verkligt-fenomen-30897

FINNA MÅNGA FLER EXEMPEL där ordet ambulansförare används men det inte alls hör ihop med den som kör bilen. 
  • M1rella
    frökenkonkret skrev 2017-10-30 23:10:01 följande:

www.dt.se/blaljus/brott/ambulanssjukvardare-misshandlad-under-utryckning

www.st.nu/blaljus/brott/sparkade-ambulansforare-i-huvudet-frias-fran-vald-mot-tjansteman (här satt visst ambulansföraren bak och vårdade)

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6572178

www.aftonbladet.se/debatt/a/nogv5/infor-zonforbud--porta-de-kriminella (bara den som kör som blir kränkt?)

www.dagenssamhalle.se/kronika/begreppet-no-go-zon-fangar-verkligt-fenomen-30897

FINNA MÅNGA FLER EXEMPEL där ordet ambulansförare används men det inte alls hör ihop med den som kör bilen. 

Jaha? Såvitt jag kan se är det tidningsartiklar. Jag är inte journalist och har inte skrivit dessa artiklarna.
  • frökenkonkret
    M1rella skrev 2017-10-30 23:12:49 följande:
    Jaha? Såvitt jag kan se är det tidningsartiklar. Jag är inte journalist och har inte skrivit dessa artiklarna.
    Ja, och jag säger att folk felaktigt kallar ambulanspersonal ambulansförare, även om man inte råkar köra. Vilket du hävdar att det inte görs. Jag säger att genom ditt första inlägg i ämnet underbygger denna felaktiga bild och det är FEL av dig. Ambualnspersonal skall kallas vid sin titel. Annars får vi börja säga polisbilsförare också, och det görs ju inte. Varför?
  • M1rella
    frökenkonkret skrev 2017-10-30 23:17:53 följande:

Ja, och jag säger att folk felaktigt kallar ambulanspersonal ambulansförare, även om man inte råkar köra. Vilket du hävdar att det inte görs. Jag säger att genom ditt första inlägg i ämnet underbygger denna felaktiga bild och det är FEL av dig. Ambualnspersonal skall kallas vid sin titel. Annars får vi börja säga polisbilsförare också, och det görs ju inte. Varför?

Det har aldrig kallats polisbilsförare. Medans den so kör ambulansen för tillfället har kallats och kallas ambulansförare. Att media och du (?) tolkar det som titel är knappast mitt problem. Väx upp istället och läs igen det jag svarade och mitt svar.
Svar på tråden Ambulans