• Ewald01

Ambulans

När det händer en olycka eller när man är i behov av akut hjälp ringer man 112.

Men hur fungerar det egentligen med ambulansen i detalj? Är det en utbildad läkare som följer med i ambulansen eller är det mer "transportpersonal" som följer med i ambulansen?
    Kan ambulansen t.ex. vid en hjärtinfarkt även hjälpa till med medicin direkt på plats eller är det mer personal som nog gör hjärt-lungräddning, men annars har begränsade möjligheter att hjälpa till direkt på plats.
    Ambulansen kör patienten ju hur som helst ändå till det närmaste sjukhuset.

Har allmän ambulanspersonal samma behörigheter som t.ex. en läkare? Eller vilka behörigheter har ambulanspersonalen generellt? 

• Svar på tråden Ambulans
  • M1rella
    frökenkonkret skrev 2017-10-30 18:07:31 följande:

Det hade du också varit om du hängt på FL under många år och undvikit att dricka Juice av årgång 84. 

Du får nog förklara bättre. Känner inte till npgon juice av årgpng 84.
  • M1rella
    frökenkonkret skrev 2017-10-30 18:08:18 följande:

Och fö så är ju isåfall polisbilsföraren och brandbilsföraren det också, och mig veterligen så använder man inte de orden för att beskriva en hel personalgrupp. Eller?

Man använder inte ambulansförare heller flr att beskriven en hel perslnalgrupp utanför att beskriva just den som KÖR ambulansen! Seriöst? Vad är det du inte får in?
  • frökenkonkret
    M1rella skrev 2017-10-30 19:12:36 följande:
    När jag säger ambulansförare (viliet sker utters sällan och då i samband med alkohol) så är det den personen som kör ambulansen. Vilket är korrelt.
    Var du full i förrgår?

"Ambulansförare kallas det fortfarande och är både ssk (oftast spec.utbildade och ambulanssjukvårdare vilket är usk)." Detta skrev du då och var kanske inte helt sällan, utan det är ju ett påstående att det är så! Personal i ambulans kallas helt enkelt Ambulansförare, enligt DIG!!!
  • frökenkonkret
    M1rella skrev 2017-10-30 19:14:31 följande:
    Man använder inte ambulansförare heller flr att beskriven en hel perslnalgrupp utanför att beskriva just den som KÖR ambulansen! Seriöst? Vad är det du inte får in?
    Du gjorde ju det ovan!
  • M1rella
    frökenkonkret skrev 2017-10-30 20:39:47 följande:

Du gjorde ju det ovan!

Nej, fortfarande den som kär vilket kan vara ssk, ambulanssjukvårdare eller spec.ssk.
  • M1rella
    M1rella skrev 2017-10-30 20:44:40 följande:

Nej, fortfarande den som kär vilket kan vara ssk, ambulanssjukvårdare eller spec.ssk.

*kör
  • frökenkonkret
    M1rella skrev 2017-10-30 20:44:40 följande:
    Det skrev du inte! Du hävdar att det fortfarande idag kallas ambulansförare om de som jobbar i ambulans, sen kommer det att de har olika yrken. Men att man fortfarande kallar dom ambulansförare. 
  • frökenkonkret
    M1rella skrev 2017-10-30 19:13:23 följande:
    Du får nog förklara bättre. Känner inte till npgon juice av årgpng 84.
    Det var inte dig jag skrev till....du vet ju, det vet jag....
  • M1rella
    frökenkonkret skrev 2017-10-30 20:56:22 följande:

Det var inte dig jag skrev till....du vet ju, det vet jag....

Jag tvivlar på att någon förutom du vet vad det är du pratar om. Jag vet iallafall inte.
  • M1rella
    frökenkonkret skrev 2017-10-30 20:55:52 följande:

Det skrev du inte! Du hävdar att det fortfarande idag kallas ambulansförare om de som jobbar i ambulans, sen kommer det att de har olika yrken. Men att man fortfarande kallar dom ambulansförare. 

Den som KÖR ambulansen; dvs den som sitter vid ratten, gasar och får ambulansen till rätt vårdinrättning (= akuten, vc, äldreboende/boende, förlossning etc) eller till flygplats för vidare transport.
Svar på tråden Ambulans