• Kommisarie Rex

Varför föder kvinnor allt färre barn?

Vad är meningen med livet? Att överleva. Om man inte skaffar barn dör släkten och generna ut. Meningen med livet för alla arter på planeten är att fortplanta sig. Detta tycks den moderna, västerländska kvinnan ha glömt bort.

data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.TFRT.IN?

Sveriges birth rate ligger på 1,88 barn per kvinna (ett genomsnitt), vilket är under break even på 2,1. Sveriges inhemska befolkning backar alltså, men vår totala befolkning ökar tack vare invandring från Mellanöstern och Afrika.

Och Sverige är inte unikt. I princip alla länder i Europa ligger under 2,1, medan de flesta afrikanska länder ligger långt över 2,1. Ni kanske har hört att experter säger att jordens befolkning ökar, och det är just tack vare Afrika och vissa andra delar av världen.

Så vad är då problemet med färre människor i en överbefolkad värld? Jo, det kommer finnas allt färre yngre som kan betala för de äldres välfärd. Det kommer finnas allt färre yngre som får de ekonomiska kugghjulen att snurra. Färre yngre leder även till att produktionen avstannar.

Miljardären och entreprenören Elon Musk är oroad för att det inte finns någon debatt om västvärldens kommande befolkningstapp:

www.cnet.com/news/elon-musk-is-worried-that-there-soon-wont-be-enough-humans/

Varför är det så att dagens moderna kvinnor föder så få barn? Hela kvinnans kropp är byggd för att bära på och föda barn, ändå verkar detta vara en av de sista sakerna den moderna kvinnan vill.

Vad gick fel, kvinnor?

• Svar på tråden Varför föder kvinnor allt färre barn?
  • Kusin Krakel

De främsta orsakerna torde vara

Låg barnadödlighet

Tillgång till preventivmedel och abort - möjlighet att själv kontrollera detta område

Samt generellt ökade möjligheyer att styra och forma sitt eget liv.

Att gå tillbaka till nån slags hemmafrtillvaro (som väl i princip varit en parentes i historien ändå) lär ju knappast hjälpa om problemet är för lite arbetskraft. Då är det ju bättre att både män och kvinnor arbetar - det borde ge mer utifrån den aspekten.

Sen vet jag inte vad som menas med att kvinnor glömt bort att meningen med livet är att fortplanta sig. Nu tror jag inte på nån mening med livet alls eftersom jag inte tror på nån högre makt nen antar att det som avses är att alla arter har en drift till fortplsntning. Och om det handlar om en biologisk drift ör det väl knappast något som ligger på enskilda kvinnor att "inte glömna bort".

• Anonym (mama)
    sextiotalist skrev 2017-09-22 08:07:16 följande:

Hur tänkte du nu, så de som betalt in massor av skattepengar under sin yrkesverksamma tid inte ska få ta del av välfärdssamhället för att de inte fött barn. Och hur ska man lösa det, för det finns de som inte kan få barn, det finns de som inte hittar en partner att få barn med och så finns det de som inte vill ha barn.

Ska man skriva på en sanningsförsäkran?

Eller så skippar vi pensionsavsättning, så kan de som inte får barn, spara sina pengar och dra utomlands när de blir pensionärer och de som inte bidragit till sin pension får det väldigt, väldigt kärvt

Om vi vill bli omhändertagna som gamla så måste vi skaffa de barn som krävs. Vi kan inte alla föda 0 barn och tro att någon som ska ta hand om på ålderns höst oss förstår du väl. Alla kan och ska inte ens skaffa barn men alla har ett ansvar att göra sitt bästa.
  • sextiotalist
    Anonym (mama) skrev 2017-09-22 09:32:20 följande:
    Om vi vill bli omhändertagna som gamla så måste vi skaffa de barn som krävs. Vi kan inte alla föda 0 barn och tro att någon som ska ta hand om på ålderns höst oss förstår du väl. Alla kan och ska inte ens skaffa barn men alla har ett ansvar att göra sitt bästa.
    Självklart behövs det en återväxt, men den finns redan, även om det är inte är en tillväxt.
    Nu verkar du leva i en värld där du alla gamla behöver bli omhändertagna dygnet om, liten upplysning, det är inte många som hamnar där. De flesta äldre bor hemma och är friska långt upp i åldrarna.
    Att kommunen drar ner på äldreboende har inget med att det inte finns folk som kan jobba med det, det finns det.
  • Anonym (Tjena')
    Kommisarie Rex skrev 2017-09-21 09:39:00 följande:

Vad är meningen med livet? Att överleva. Om man inte skaffar barn dör släkten och generna ut. Meningen med livet för alla arter på planeten är att fortplanta sig. Detta tycks den moderna, västerländska kvinnan ha glömt bort.

data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.TFRT.IN?

Sveriges birth rate ligger på 1,88 barn per kvinna (ett genomsnitt), vilket är under break even på 2,1. Sveriges inhemska befolkning backar alltså, men vår totala befolkning ökar tack vare invandring från Mellanöstern och Afrika.

Och Sverige är inte unikt. I princip alla länder i Europa ligger under 2,1, medan de flesta afrikanska länder ligger långt över 2,1. Ni kanske har hört att experter säger att jordens befolkning ökar, och det är just tack vare Afrika och vissa andra delar av världen.

Så vad är då problemet med färre människor i en överbefolkad värld? Jo, det kommer finnas allt färre yngre som kan betala för de äldres välfärd. Det kommer finnas allt färre yngre som får de ekonomiska kugghjulen att snurra. Färre yngre leder även till att produktionen avstannar.

Miljardären och entreprenören Elon Musk är oroad för att det inte finns någon debatt om västvärldens kommande befolkningstapp:

www.cnet.com/news/elon-musk-is-worried-that-there-soon-wont-be-enough-humans/

Varför är det så att dagens moderna kvinnor föder så få barn? Hela kvinnans kropp är byggd för att bära på och föda barn, ändå verkar detta vara en av de sista sakerna den moderna kvinnan vill.

Vad gick fel, kvinnor?

För ett par år sedan läste jag statistik som visade att svenska kvinnor födde fler barn än kvinnor i södra Europa (senaste babyboomen). Man menade att det berodde på att välutbildade kvinnor i Spanien, Italien mfl länder måste välja mellan karriär eller barn på grund av brist på daghem och på en syn att det är kvinnan som ska sköta hem och barn.
  • Kusin Krakel
    Anonym (Tjena') skrev 2017-09-22 10:51:34 följande:

För ett par år sedan läste jag statistik som visade att svenska kvinnor födde fler barn än kvinnor i södra Europa (senaste babyboomen). Man menade att det berodde på att välutbildade kvinnor i Spanien, Italien mfl länder måste välja mellan karriär eller barn på grund av brist på daghem och på en syn att det är kvinnan som ska sköta hem och barn.

Här är en artikel som tar upp just det

www.dn.se/nyheter/varlden/babyboomen-i-varlden-nar-toppen/
  • Anonym (Kvinnan)

Vissa kvinnor hann aldrig träffa en man att skaffa med och därmed blev dom barnlösa.De ville inte skaffa barn själv.

• nevermind

Finns väl roligare saker att göra än att föda en jäkla massa barn. Jag har noll barn, det passar mig alldeles utmärkt. Syrran har ett, och det är hon mer än nöjd med.

• nevermind
    Kommisarie Rex skrev 2017-09-21 10:51:49 följande:
    Du behöver inte tro på något. Om barn inte föds dör arten ut. Så enkelt är det. Kanske det moderna samhället har fått dig att tro att livet går ut på att köpa bostad, dricka champagne och åka till Thailand, men det moderna samhället utgör en pytteliten del av människans historia. Livet har alltid handlat om överlevnad, oavsett vilken art du kollar på.

Individualismen och egoismen håller på att förstöra människan.
    Dör arten ut?? Har du helt missat att jorden är överbefolkad??
  • Anonym (Mammatilltvå)

Fast det är väl ändå upp till båda att bestämma det? Om jag hade fått bestämma själv hade det blivit fler än de två vi har nu, men min partner vägrar fler barn. Har hört många män som vägrar fler än två barn, fast kvinnan i förhållandet egentligen vill ha fler. Så skyll inte på oss du.

• Anonym (bb)

De läser om alla idioter på fl och blir livrädda

• Kregaren

Oh vad hemskt att mina gener dör ut, jag kommer säkert bry mig jättemycket om det när jag är död.

• Lucius Vorenus

Å andra sidan kan väll få personer i dagens Sverige påstå att vi med dagens kvinnosjukvård uppmuntrar kvinnor att föda många barn.

BB-krisen innebär att kvinnan kan skickas 10, 20 mil eller t.o.m till ett annat land eftersom det inte finns tillräckligt många vårdplatser.

Den stressiga situationen för vårdpersonalen innebär att kvinnan vid förlossningen kan få skador som får betydande konsekvenser för kvinnans fortsatta liv och välmående. Vill du gå runt och läcka avföring hela livet?

Kanske dags att börja i den änden?

• nevermind
    Anonym (bb) skrev 2017-09-22 23:44:08 följande:

De läser om alla idioter på fl och blir livrädda

Svar på tråden Varför föder kvinnor allt färre barn?