Inlägg från: Kusin Krakel |Visa alla inlägg
  • Kusin Krakel

Varför föder kvinnor allt färre barn?

De främsta orsakerna torde vara

Låg barnadödlighet

Tillgång till preventivmedel och abort - möjlighet att själv kontrollera detta område

Samt generellt ökade möjligheyer att styra och forma sitt eget liv.

Att gå tillbaka till nån slags hemmafrtillvaro (som väl i princip varit en parentes i historien ändå) lär ju knappast hjälpa om problemet är för lite arbetskraft. Då är det ju bättre att både män och kvinnor arbetar - det borde ge mer utifrån den aspekten.

Sen vet jag inte vad som menas med att kvinnor glömt bort att meningen med livet är att fortplanta sig. Nu tror jag inte på nån mening med livet alls eftersom jag inte tror på nån högre makt nen antar att det som avses är att alla arter har en drift till fortplsntning. Och om det handlar om en biologisk drift ör det väl knappast något som ligger på enskilda kvinnor att "inte glömna bort".

• Kusin Krakel
    Anonym (Tjena') skrev 2017-09-22 10:51:34 följande:

För ett par år sedan läste jag statistik som visade att svenska kvinnor födde fler barn än kvinnor i södra Europa (senaste babyboomen). Man menade att det berodde på att välutbildade kvinnor i Spanien, Italien mfl länder måste välja mellan karriär eller barn på grund av brist på daghem och på en syn att det är kvinnan som ska sköta hem och barn.

Här är en artikel som tar upp just det

www.dn.se/nyheter/varlden/babyboomen-i-varlden-nar-toppen/
Svar på tråden Varför föder kvinnor allt färre barn?