• Kommisarie Rex

Varför föder kvinnor allt färre barn?

Vad är meningen med livet? Att överleva. Om man inte skaffar barn dör släkten och generna ut. Meningen med livet för alla arter på planeten är att fortplanta sig. Detta tycks den moderna, västerländska kvinnan ha glömt bort.

data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.TFRT.IN?

Sveriges birth rate ligger på 1,88 barn per kvinna (ett genomsnitt), vilket är under break even på 2,1. Sveriges inhemska befolkning backar alltså, men vår totala befolkning ökar tack vare invandring från Mellanöstern och Afrika.

Och Sverige är inte unikt. I princip alla länder i Europa ligger under 2,1, medan de flesta afrikanska länder ligger långt över 2,1. Ni kanske har hört att experter säger att jordens befolkning ökar, och det är just tack vare Afrika och vissa andra delar av världen.

Så vad är då problemet med färre människor i en överbefolkad värld? Jo, det kommer finnas allt färre yngre som kan betala för de äldres välfärd. Det kommer finnas allt färre yngre som får de ekonomiska kugghjulen att snurra. Färre yngre leder även till att produktionen avstannar.

Miljardären och entreprenören Elon Musk är oroad för att det inte finns någon debatt om västvärldens kommande befolkningstapp:

www.cnet.com/news/elon-musk-is-worried-that-there-soon-wont-be-enough-humans/

Varför är det så att dagens moderna kvinnor föder så få barn? Hela kvinnans kropp är byggd för att bära på och föda barn, ändå verkar detta vara en av de sista sakerna den moderna kvinnan vill.

Vad gick fel, kvinnor?

• Svar på tråden Varför föder kvinnor allt färre barn?
  • Vargaflickan

Varför bryr du dig om andras sätt att leva sina liv ? Du kommer vara död om 50-100 år så varför stör det dig ? 

• absalon
    Vargaflickan skrev 2017-09-21 13:34:28 följande:

Varför bryr du dig om andras sätt att leva sina liv ? Du kommer vara död om 50-100 år så varför stör det dig ? 

Vem frågar du?
  • Anonym (C)
    sextiotalist skrev 2017-09-21 13:24:24 följande:

Det är väl aldrig så anpassat som nu. Lång föräldraledighet, möjlighet att ta VAB när barnen är sjuka.

Folk som vill vara hemma kan vara det (men man får se över ekonomin).

Förr så slet både män och kvinnor med att få ihop det till brödfödan (och då var det slit), såvida man inte hade en position att man hade anställda som gjorde arbetet.

Nej precis..det är det jag menar. Tycker verkligen att samhället är väl anpassat för att få barn.
  • absalon
    Anonym (C) skrev 2017-09-21 14:28:34 följande:
    Nej precis..det är det jag menar. Tycker verkligen att samhället är väl anpassat för att få barn.
    Trenden mot minskat barnafödande finns i alla utvecklade industriländer. Allt fler tjejer väljer egen karriär istället för barn och familj.
    Enda motmedlet måste vara att göra barnafödandet till ett ännu mer ekonomiskt och socialt lockande alternativ. Någon har måhända några förslag härvidlag, så att tillräckligt många kvinnor väljer moderskapsrollen.
    Ökad invandring kan vara ett alternativ, då jag tror att åtminstone första och andra generationen invandrare föder genomsnittligt fler barn än vi svenskar.Cool
  • sextiotalist
    absalon skrev 2017-09-21 15:27:06 följande:
    Trenden mot minskat barnafödande finns i alla utvecklade industriländer. Allt fler tjejer väljer egen karriär istället för barn och familj.
    Enda motmedlet måste vara att göra barnafödandet till ett ännu mer ekonomiskt och socialt lockande alternativ. Någon har måhända några förslag härvidlag, så att tillräckligt många kvinnor väljer moderskapsrollen.
    Ökad invandring kan vara ett alternativ, då jag tror att åtminstone första och andra generationen invandrare föder genomsnittligt fler barn än vi svenskar.Cool
    Och jag som tycker det är så skönt att man inte behöver välja den rollen, det är helt fritt för de som vill, att föda hur många barn som helst.
    Vill man ha barn, så har vi det så förspänt här i Sverige, så jag tvivlar på att det finns länder som det är än bättre i.
    Än bättre, som kvinna behöver man inte ens en man för att föda barn, det finns möjlighet till donatorer.
    Så för de kvinnor som vill ha barn, så är det inga hinder.
    Men numera är det tillåtet att som kvinna välja andra inriktningar i livet än själva moderskapet, det är ju toppen att man inte behöver tvingas in i något som man inte vill
  • absalon

Instämmer! Men TS-frågan handlade om att alltför få barn numera föds i Sverige. Om så är fallet finns endast två politiskt möjliga metoder att öka barnafödandet:
    1) Ytterligare bidrag och förmåner till såväl ensamma mödrar som barnfamiljer.
    2) Ytterligare ökade invandring.
    En del grabbar och gubbar "av gamla stammen" går nog fortfarande och drömmer om  "minskad feminism" och kraftfulla, restriktiva åtgärder mot jämlikheten mellan könen.
    Varken politiskt möjligt eller ens önskvärt enligt mitt synsätt. I nutida politik styrs väljarmajoriteten med goda förmåner.Cool

• sextiotalist
    absalon skrev 2017-09-21 15:58:10 följande:

Instämmer! Men TS-frågan handlade om att alltför få barn numera föds i Sverige. Om så är fallet finns endast två politiskt möjliga metoder att öka barnafödandet:
    1) Ytterligare bidrag och förmåner till såväl ensamma mödrar som barnfamiljer.
    2) Ytterligare ökade invandring.
    En del grabbar och gubbar "av gamla stammen" går nog fortfarande och drömmer om  "minskad feminism" och kraftfulla, restriktiva åtgärder mot jämlikheten mellan könen.
    Varken politiskt möjligt eller ens önskvärt enligt mitt synsätt. I nutida politik styrs väljarmajoriteten med goda förmåner.Cool

Nja, jag tror nog att det inte gör någon större skillnad och jag tror även att efter ett par generationer så har även de som invandrat till Sverige acklimatiserat sig och inte föder så mycket barn.
    Jag tror att idag så föder de flesta kvinnor de barn som de verkligen vill ha, och vill inte ha fler, även om det skulle lockas med pengar.
    De kvinnor som jag har mött som inte fött mer barn trots att de velat ha flera, där har mannen varit den som bromsat.
  • absalon
    sextiotalist skrev 2017-09-21 16:02:40 följande:
    Nja, jag tror nog att det inte gör någon större skillnad och jag tror även att efter ett par generationer så har även de som invandrat till Sverige acklimatiserat sig och inte föder så mycket barn.
    Jag tror att idag så föder de flesta kvinnor de barn som de verkligen vill ha, och vill inte ha fler, även om det skulle lockas med pengar.
    De kvinnor som jag har mött som inte fött mer barn trots att de velat ha flera, där har mannen varit den som bromsat.
    Vilket innebär att invandringen måste ökas ytterligare, om svenska folket ska bestå i längden. Sanna patrioter måste således agera starkt invandringsbefrämjande.Cool
  • sextiotalist
    absalon skrev 2017-09-21 16:13:03 följande:
    Vilket innebär att invandringen måste ökas ytterligare, om svenska folket ska bestå i längden. Sanna patrioter måste således agera starkt invandringsbefrämjande.Cool
    Eller så nöjer vi oss och höjer  den  övre pensionsgränsen. Jag ser ingen nytta med att öka befolkningen bara för att.
Svar på tråden Varför föder kvinnor allt färre barn?