• Kommisarie Rex

Varför föder kvinnor allt färre barn?

Vad är meningen med livet? Att överleva. Om man inte skaffar barn dör släkten och generna ut. Meningen med livet för alla arter på planeten är att fortplanta sig. Detta tycks den moderna, västerländska kvinnan ha glömt bort.

data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.TFRT.IN?

Sveriges birth rate ligger på 1,88 barn per kvinna (ett genomsnitt), vilket är under break even på 2,1. Sveriges inhemska befolkning backar alltså, men vår totala befolkning ökar tack vare invandring från Mellanöstern och Afrika.

Och Sverige är inte unikt. I princip alla länder i Europa ligger under 2,1, medan de flesta afrikanska länder ligger långt över 2,1. Ni kanske har hört att experter säger att jordens befolkning ökar, och det är just tack vare Afrika och vissa andra delar av världen.

Så vad är då problemet med färre människor i en överbefolkad värld? Jo, det kommer finnas allt färre yngre som kan betala för de äldres välfärd. Det kommer finnas allt färre yngre som får de ekonomiska kugghjulen att snurra. Färre yngre leder även till att produktionen avstannar.

Miljardären och entreprenören Elon Musk är oroad för att det inte finns någon debatt om västvärldens kommande befolkningstapp:

www.cnet.com/news/elon-musk-is-worried-that-there-soon-wont-be-enough-humans/

Varför är det så att dagens moderna kvinnor föder så få barn? Hela kvinnans kropp är byggd för att bära på och föda barn, ändå verkar detta vara en av de sista sakerna den moderna kvinnan vill.

Vad gick fel, kvinnor?

• Svar på tråden Varför föder kvinnor allt färre barn?
  • Mila76

Du behöver inte se längre än till dig själv för att finna svaret.

Antalet kvinnor i SD:s riksdagsgrupp är lägre än antalet kvinnor i Iraks parlament. Är du nöjd med det, Jimmie Åkesson?
  • Anonym (Yllet)

För mig har ettbarnsprincipen varit ett miljöbeslut som jag tog för drygt 20 år sen, långt innan det började skrivas om det i tidningarna.

Vår del av världen förbrukar alldeles för mycket resurser, om alla i Kina och Indien hade levt som vi vore planeten redan körd. Därför tycker jag inte att befolkningen i västvärlden bör bli större och jag tar mitt ansvar på detta sätt.

• Cailyn

Jag har fött två barn och ville oerhört gärna ha ett till men maken vägrar..

• Söderomslottsskogen

En överväldigande majoritet av alla västerländska kvinnor skaffar inte barn om inte den tilltänkta pappan också vill ha ett gemensamt barn.

Och killar vill oftast vänta med barn ganska länge, och inte ha så många, för det är jobbigt. Tror attde är mer begränsande än tjejerna för hur många ungar det blir. Många tjejer skulle nog kunna tänka sig fler och tidigare, så är det iallafall här hemma och bland de flesta i min bekantskapskrets.

• Anonym (Kvinnan)

Skaffa barn till sån här värld?Känns det tryggt?

• Anonym (mama)

Bra fråga.

Egentligen kan man inte förvänta sig försörjning på sin ålders höst om man inte tagit sitt ansvar och fött några barn. Tror att alla tänker (omedvetet) att det löser sig på nåt sätt eller förväntar sig att andra ska föda de barn som behövs. Egentligen är det ju både egoistiskt och att gömma sitt huvud i sanden.

På ett sätt rätt egoistiskt av oss att lämna över ett samhälle med en massa gamlingar till kommande generationer. De stackarna ska försörja en hel jävla drös med gamla skruttiga pensionärer..

• absalon
    Anonym (Kvinnan) skrev 2017-09-21 22:06:44 följande:

Skaffa barn till sån här värld?Känns det tryggt?

Världen har aldrig varit trygg. Många faror har alltid hotat oss människor.Cool
  • Anonym (Mkt)

För det första så har vi kvinnor inte rätt att bestämma själva hur vi vill föda barn. Det är avskräckande för många. För det andra stiger förlossningsskadorna som ingen vill ta ansvar för. Vi förstör våran kropp och vården tycker vi får leva med det. För det tredje är det fortfarande förväntat att kvinnan ska ta det huvudsakliga ansvaret för barnen. Vilket leder till ekonomiska förluster mm. För det fjärde...ja jag kan rada upp saker hela dagen om du vill. Men jag stannar här. Och aldrig mer att jag föder barn!

• sextiotalist
    Anonym (mama) skrev 2017-09-21 22:25:09 följande:

Bra fråga.

Egentligen kan man inte förvänta sig försörjning på sin ålders höst om man inte tagit sitt ansvar och fött några barn. Tror att alla tänker (omedvetet) att det löser sig på nåt sätt eller förväntar sig att andra ska föda de barn som behövs. Egentligen är det ju både egoistiskt och att gömma sitt huvud i sanden.

På ett sätt rätt egoistiskt av oss att lämna över ett samhälle med en massa gamlingar till kommande generationer. De stackarna ska försörja en hel jävla drös med gamla skruttiga pensionärer..

Hur tänkte du nu, så de som betalt in massor av skattepengar under sin yrkesverksamma tid inte ska få ta del av välfärdssamhället för att de inte fött barn. Och hur ska man lösa det, för det finns de som inte kan få barn, det finns de som inte hittar en partner att få barn med och så finns det de som inte vill ha barn.
    Ska man skriva på en sanningsförsäkran?
    Eller så skippar vi pensionsavsättning, så kan de som inte får barn, spara sina pengar och dra utomlands när de blir pensionärer och de som inte bidragit till sin pension får det väldigt, väldigt kärvt
  • Fennyxx

Sverige ligger ganska bra till om man jämför med andra oecd länder, tack vareatt vi har en generös föräldraförsäkring och barnomsorg. De flesta familjer vill ha runt två barn och är nöjda med det.

Finns ingen större anledning att ta till drastiska åtgärder, men om det funnits bostäder i städerna som var lämpliga att starta familj i och kostade under sex miljoner så hade nog fler medelklasspar startat familj tidigare och fått fler barn.

Svar på tråden Varför föder kvinnor allt färre barn?