absalon skrev 2017-09-21 15:27:06 följande:
Trenden mot minskat barnafödande finns i alla utvecklade industriländer. Allt fler tjejer väljer egen karriär istället för barn och familj.
Enda motmedlet måste vara att göra barnafödandet till ett ännu mer ekonomiskt och socialt lockande alternativ. Någon har måhända några förslag härvidlag, så att tillräckligt många kvinnor väljer moderskapsrollen.
Ökad invandring kan vara ett alternativ, då jag tror att åtminstone första och andra generationen invandrare föder genomsnittligt fler barn än vi svenskar.
Och jag som tycker det är så skönt att man inte behöver välja den rollen, det är helt fritt för de som vill, att föda hur många barn som helst.
Vill man ha barn, så har vi det så förspänt här i Sverige, så jag tvivlar på att det finns länder som det är än bättre i.
Än bättre, som kvinna behöver man inte ens en man för att föda barn, det finns möjlighet till donatorer.
Så för de kvinnor som vill ha barn, så är det inga hinder.
Men numera är det tillåtet att som kvinna välja andra inriktningar i livet än själva moderskapet, det är ju toppen att man inte behöver tvingas in i något som man inte vill