• Anonym (Assistent)

    Brukare som är aggressiv

    Vad gör man om jag som assistent blir slagen av sin brukare? Denne har ett handikapp och blir väldigt aggressiv och slår sönder saker omkring men när det går till personangrepp pch skadar assistenten med knytnävslag hur ska man gå tillväga??

    detta är något som hänt enstaka gång förut men nu mer! Det är väldigt farligt för assistent då brukaren inte kan hejda sig och man kan inte få stopp på denne

  • Svar på tråden Brukare som är aggressiv
  • Fliselisan
    Anonym (Rätt bemötande) skrev 2017-08-14 01:59:41 följande:

    Gör ditt jobb och lär dig rätt bemötande!!!

    Sånt här gör mig upprörd! Förstår ni inte att det är NI som är runt brukaren som är ansvariga för hur brukaren mår.

    Mår brukaren bra, blir rätt bemött så uppstår inte någon frustration.

    Lär er rätt bemötande. Det är där ni skall lägga er tid och energi inte slösa bort den på FL eller olja er över att ni bli slagna, ringa psyk, lämna ifrån er ansvaret.

    Fatta att ni är personens trygghet. Ni skall förstå, ni skall guida.

    Vad tror ni personlig assistent innebär??


    Med den inställningen får man nog vara tacksam att någon överhuvudtaget arbetar inom vården.
  • Anonym (Rätt bemötande)

    Är ni på riktigt?

    Jobbar ni med autister och som personliga assistenter och fattar inte att guidning och bemötande är det absolut viktigaste och om ni inte klarar det så har NI misskött jobbet.

    Personlig assistent = armar och ben??? Det var det dummaste jag hört om man arbetar med utvecklingsstörda, autister, hjärnskadade.

    Ni behöver utbilda er! Ta reda på vad behovet är.

    Jag blir så ledsen när folk som arbetar med detta inte har insikten i vad arbetet går ut på.

  • fornminne
    Anonym (Rätt bemötande) skrev 2017-08-14 14:12:44 följande:
    Är ni på riktigt? Jobbar ni med autister och som personliga assistenter och fattar inte att guidning och bemötande är det absolut viktigaste och om ni inte klarar det så har NI misskött jobbet. Personlig assistent = armar och ben??? Det var det dummaste jag hört om man arbetar med utvecklingsstörda, autister, hjärnskadade. Ni behöver utbilda er! Ta reda på vad behovet är. Jag blir så ledsen när folk som arbetar med detta inte har insikten i vad arbetet går ut på.
    Det är i så fall arbetsgivarens fel som anställer fel personer. Jobbar man med personer som kan bli aggressiva ska man ha utbildning för det, eller ges utbildning på arbetsplatsen. Det ska vara dubbel bemanning, finnas rutiner och riskanalys. Allt detta är arbetsgivarens ansvar, så skyll inte på personalen. Ingen ska behöva bli slagen på sin arbetsplats.
  • Anonym (Rätt bemötande)

    Visst ligger mycket på arbetsgivaren MEN man måste tänka själv och ta ansvar.

    Om man väljer att arbeta som personlig assistent så måste man ta reda på vem brukaren är och vilka behov den har. Det handlar om att arbeta med människor och bemöta dom rätt.

    En aggressiv brukare är en missförstådd brukare.
    Det som funkar bra med en assistent kanske inte funkar med en Anna därför måste varje assistent vara lyhörd och lära sig förstå brukaren

    Detta är lösningen på att inte få stryk på jobbet.
    Först vem du arbetar med.

  • fornminne
    Anonym (Rätt bemötande) skrev 2017-08-15 18:58:42 följande:
    Visst ligger mycket på arbetsgivaren MEN man måste tänka själv och ta ansvar. Om man väljer att arbeta som personlig assistent så måste man ta reda på vem brukaren är och vilka behov den har. Det handlar om att arbeta med människor och bemöta dom rätt. En aggressiv brukare är en missförstådd brukare. Det som funkar bra med en assistent kanske inte funkar med en Anna därför måste varje assistent vara lyhörd och lära sig förstå brukaren Detta är lösningen på att inte få stryk på jobbet. Först vem du arbetar med.
    Visst ligger ansvar på en själv, men huvudansvaret är arbetsgivarens. Mycket av det du skriver ska man få veta innan man anställs, inte behöva ta reda på själv.

    Finns inte rutinerna eller kunskapen, är risken för incidenter stor. När man läser TS undrar ju vad hon har för utbildning, vad det finns rutiner på arbetsplatsen och var hennes chef är? Dubbel bemanning borde t ex vara ett minimikrav.
  • Anonym (usch)
    Anonym (Rätt bemötande) skrev 2017-08-14 01:59:41 följande:
    Gör ditt jobb och lär dig rätt bemötande!!! Sånt här gör mig upprörd! Förstår ni inte att det är NI som är runt brukaren som är ansvariga för hur brukaren mår. Mår brukaren bra, blir rätt bemött så uppstår inte någon frustration. Lär er rätt bemötande. Det är där ni skall lägga er tid och energi inte slösa bort den på FL eller olja er över att ni bli slagna, ringa psyk, lämna ifrån er ansvaret. Fatta att ni är personens trygghet. Ni skall förstå, ni skall guida. Vad tror ni personlig assistent innebär??
    Fy vilket vidrigt inlägg. Klanka ner på TS som behöver råd och befinner sig i en svår situation. INGEN ska behöva bli misshandlad på sin arbetsplats! Du måste vara sjuk om du tycker att TS får skylla sig själv? 

    Och SJÄLVKLART ska man lämna ifrån sig ansvaret om man inte klarar av det. Självklart bör man också ha rätt kompetens för uppdraget, rätt rutiner samt veta vart man ska vända sig. Men detta är arbetsgivarens ansvar att se till.

    Med din inställning skulle det inte gå att hitta personal till dessa yrken öht...

    Till TS vill jag säga: Kräv dubbel bemanning och andra nödvändiga åtgärder omgående, eller byt arbetsplats. Du ska inte behöva ha det så där.
  • Anonym (Zapp)
    Anonym (Rätt bemötande) skrev 2017-08-15 18:58:42 följande:

    Visst ligger mycket på arbetsgivaren MEN man måste tänka själv och ta ansvar.

    Om man väljer att arbeta som personlig assistent så måste man ta reda på vem brukaren är och vilka behov den har. Det handlar om att arbeta med människor och bemöta dom rätt.

    En aggressiv brukare är en missförstådd brukare.
    Det som funkar bra med en assistent kanske inte funkar med en Anna därför måste varje assistent vara lyhörd och lära sig förstå brukaren

    Detta är lösningen på att inte få stryk på jobbet.
    Först vem du arbetar med.


    Förstår att du blir upprörd som brukare. Dock finns det ju andra brukare som blir våldsamma eller utåtagerande hur man än gör. Finns människor som helt enkelt inte går att hantera, hur mycket man än känner sig som Dr.Phil.

    Till TS, en elpistol eller liknande hade varit bra, tyvärr är det ju olagligt i detta land där folk det är synd om kan bete sig hur som helst. Kanske försöka byta brukare?
  • Göteburgare
    Anonym (Rätt bemötande) skrev 2017-08-14 14:12:44 följande:

    Är ni på riktigt?

    Jobbar ni med autister och som personliga assistenter och fattar inte att guidning och bemötande är det absolut viktigaste och om ni inte klarar det så har NI misskött jobbet.

    Personlig assistent = armar och ben??? Det var det dummaste jag hört om man arbetar med utvecklingsstörda, autister, hjärnskadade.

    Ni behöver utbilda er! Ta reda på vad behovet är.

    Jag blir så ledsen när folk som arbetar med detta inte har insikten i vad arbetet går ut på.


    Alltså. En assistent ska vara till för att ASSISTERA handikappade. Inte guida, inte läka utan i princip göra det som en handikappad inte klarar av själv. Om man ska jobba på det sättet du beskrev i första inlägget så krävs det för det första rätt utbildning och mindre timmar då det absolut inte skulle fungera då dessa är klassade som psykiskt tunga brukare (alltså inget som en pa skall försöka sig på) Men det borde du väl veta och gått kurser inom, eftersom du vet så mycket om det?

    Sen är det självklart att man anpassar sig efter brukarens person, men det behövs det ingen raketforskare för att fatta då detta är normal relationsutveckling man har med -alla- man träffar, handikappade eller ej.

    Och jo. Jag har jobbat med både autistiska och personer med förvärvade hjärnskador som är känsloimpulsiva. Sett folk som försökt jobba på "ditt sätt" och det har bara slutat i sjukskrivningar då dom går in i väggen. En sådan person är väldigt påtaglig. Man -kan- inte läka dom eller vara 24/7-pedagog.
  • fornminne
    Göteburgare skrev 2017-08-15 21:43:46 följande:
    Alltså. En assistent ska vara till för att ASSISTERA handikappade. Inte guida, inte läka utan i princip göra det som en handikappad inte klarar av själv. Om man ska jobba på det sättet du beskrev i första inlägget så krävs det för det första rätt utbildning och mindre timmar då det absolut inte skulle fungera då dessa är klassade som psykiskt tunga brukare (alltså inget som en pa skall försöka sig på) Men det borde du väl veta och gått kurser inom, eftersom du vet så mycket om det? Sen är det självklart att man anpassar sig efter brukarens person, men det behövs det ingen raketforskare för att fatta då detta är normal relationsutveckling man har med -alla- man träffar, handikappade eller ej. Och jo. Jag har jobbat med både autistiska och personer med förvärvade hjärnskador som är känsloimpulsiva. Sett folk som försökt jobba på "ditt sätt" och det har bara slutat i sjukskrivningar då dom går in i väggen. En sådan person är väldigt påtaglig. Man -kan- inte läka dom eller vara 24/7-pedagog.

    Problemet är väl att PA-yrket har kommit att bli långt mer än bara "armar och ben", hos psykiskt svåra brukare. Och problemet är att de som söker jobb som PA oftast inte har den utbildning eller kompetens som krävs för att hantera dessa brukare. Jag tycker nog att särskilt boende är ett bättre alternativ för en aggressiv person. Sen är det ändå viktigt med rätt bemötande och fungerande rutiner, men det gäller ju alla. Och det är helt orimligt att kräva att en vanlig PA ska vara pedagog, psykolog osv. Då får man anställa personer som är utbildade för det. Lycka till att hitta säger jag...
  • fornminne
    Anonym (Tystnadsplikt) skrev 2017-08-13 20:08:58 följande:
    Har ni hört talat om begreppet tystnadsplikt ? Du får inte sitta och lägga ut händelser på din arbetsplats .. Även om du inte skriver namn, är ju händelserna tämligen lätt identifierbara för t.ex en anhörig. Det är straffbart att bryta mot tystnadsplikten.

    Man får visst skriva om händelser, så länge man inte skriver för detaljerat. Vi vet varken ålder eller kön på denna brukare, eller var i Sverige hen bor. Går inte att identifiera! Det finns många som kan bli aggressiva och slå sönder sina hem.
  • Göteburgare
    fornminne skrev 2017-08-16 05:19:02 följande:

    Problemet är väl att PA-yrket har kommit att bli långt mer än bara "armar och ben", hos psykiskt svåra brukare. Och problemet är att de som söker jobb som PA oftast inte har den utbildning eller kompetens som krävs för att hantera dessa brukare. Jag tycker nog att särskilt boende är ett bättre alternativ för en aggressiv person. Sen är det ändå viktigt med rätt bemötande och fungerande rutiner, men det gäller ju alla. Och det är helt orimligt att kräva att en vanlig PA ska vara pedagog, psykolog osv. Då får man anställa personer som är utbildade för det. Lycka till att hitta säger jag...


    Fast det är ju ett uttryck som går att se på lite olika sätt. Poängen är att man skall assistera personen till ett fungerande liv, inte vara pedagog eller mamma.

    Tyvärr är det väldigt många arbetsgivare som är så rädd att förlora sina kunder att dom i princip går som katter kring het gröt på arbetsmiljölagen och låter det gå ut över personal för att behålla sin "cash cow".

    Jag håller med! Vissa borde sitta på hem, men deras närstående och bemyndare är världsfrånvända, vilket bolag utnyttjar och det är extremt destruktivt för allt och alla. Inte minst brukaren, då det är såna brukare bolagen sätter färskingar på pga ingen med val tar i dem med tång.

    Sett detta så många gånger. En brukare som har ett gäng assistenter mellan 20-25 år som är sönderjobbade, outbildade och totalt förvirrade, en manipulativ arbetsgivare som gnäller på konstanta sjukskrivningar och en grupp anställda utan rätt dynamik för att dom inte lärt sig att lämna jobbet på jobbet än. Många utav dessa brukare som inte har dubbelassistans trots beviljade pga det är påfrestande för brukaren, medan gruppen skriker efter det för att det behövs stöd och trygghet i jobbet. Det fifflas bakom fks rygg efter brukarens vilja. Nä. Det hade vart bättre att sätta på hem där det finns rätt redskap och utbildning. Framförallt mer kontrollerade förhållanden.
  • fornminne
    Göteburgare skrev 2017-08-16 07:07:58 följande:
    Fast det är ju ett uttryck som går att se på lite olika sätt. Poängen är att man skall assistera personen till ett fungerande liv, inte vara pedagog eller mamma. Tyvärr är det väldigt många arbetsgivare som är så rädd att förlora sina kunder att dom i princip går som katter kring het gröt på arbetsmiljölagen och låter det gå ut över personal för att behålla sin "cash cow". Jag håller med! Vissa borde sitta på hem, men deras närstående och bemyndare är världsfrånvända, vilket bolag utnyttjar och det är extremt destruktivt för allt och alla. Inte minst brukaren, då det är såna brukare bolagen sätter färskingar på pga ingen med val tar i dem med tång. Sett detta så många gånger. En brukare som har ett gäng assistenter mellan 20-25 år som är sönderjobbade, outbildade och totalt förvirrade, en manipulativ arbetsgivare som gnäller på konstanta sjukskrivningar och en grupp anställda utan rätt dynamik för att dom inte lärt sig att lämna jobbet på jobbet än. Många utav dessa brukare som inte har dubbelassistans trots beviljade pga det är påfrestande för brukaren, medan gruppen skriker efter det för att det behövs stöd och trygghet i jobbet. Det fifflas bakom fks rygg efter brukarens vilja. Nä. Det hade vart bättre att sätta på hem där det finns rätt redskap och utbildning. Framförallt mer kontrollerade förhållanden.

    Jag vet. Men PA-branschen är en skojarbransch. Inte överallt, men det råder anarki i branschen, och finns många oseriösa arbetsgivare. Det är i dagsläget inget jobb jag skulle rekommendera någon.
Svar på tråden Brukare som är aggressiv