• Lilla Götet

Det är ett helvete att natta vår son sen dag 1 och han är nu 5 år. Hjälp!?

Hej alla. I skrivandet stund känner vi oss fullkompligt uppgivna. Vår son på snart 5 år har alltid haft svårt att somna själv. Vi har gått till psykolog med honom tidigare för detta med det har aldrig blivit bra. Nu har läkaren skrivit ut sömnmedel och rekommenderar att vi går till psykolog igen men det känns helt meningslöst och hur länge ska han ta sömndroppar, hela sin barndom??

Vi har haft en strikt nattningsrutin sen 7 månaders ålder (pyjamas, borsta tänderna, läsa bok, kel och sen sova). Och det har tagit år och år att röra sig från att hålla hans hand (fysisk kontakt/vagga/hålla kinden) till att sitta på en stol utanför hans dörr. Men det hjälper inte för han försöker inte ens somna och vi kommer aldrig från det steget att någon måste sitta där. Det tar 2-4 timmar att natta i normala fall. Min man håller på att bli deprimerad av det här då vi inte gör annat på kvällarna än att natta plus att allt administrativt och hushållsarbete faller efter varenda kväll och vi vaknar till kaos på morgonen. Vi har dessutom en 1 åring att natta så vi måste vara hemma båda två varje kväll annars är lämnar man den andra i skiten för att sonen väcker sin lilla syster med skrik och gnäll. Vi vet inte vad vi ska göra längre då det har stått stila i nattningsutvecklingen i 2 år nu.

• Svar på tråden Det är ett helvete att natta vår son sen dag 1 och han är nu 5 år. Hjälp!?
  • Klassförsting

Behöver barnet lägga sig redan 19:30?

Mitt äldsta barn gjorde det i den åldern, men min yngsta lägger sig 20 - 20:30. Och hon är än så länge bara tre. Sömnbehovet är olika stort, kanske tillhör ert barn gruppen med litet sömnbehov?

Att ge sömnmedel låter väldigt drastiskt. Vilken läkare skriver ut det? Kan han inte få ligga och kramas med er eller gosa i soffan där ni pratar/ser på TV eller så? Det låter lite som att ni skapar en kamp som inte egentligen behövs.

• Lilla Götet
    Pastella skrev 2017-07-13 23:23:25 följande:

Vilken läkare skriver ut sömnmedel för att en 5åring inte somnar ensam? Hur många 5åringar somnat 19,30 på sommaren? Är det här på riktigt?

Nej, jag har varit otydlig om omständigheterna kring medicineringen plus att du verkar dragit egna slutsatser. Han fick det utskrivet i vintras och det var inte för att han inte somnade kl. 19:30 det var för att han somnade kl. 23 och var dö trött hela dagarna så han grät. Tog 4-5 timmar att natta och jag är själv med två barn i perioder. Läkaren skrev ut det för att han resonerade som så att det var bättre för vår son om föräldrarna var mentallt friska och inte gick in i väggen än vad det var skadligt med sömnmedel.
  • Lilla Götet
    Phillippa skrev 2017-07-14 00:12:08 följande:

Jag var som din son! Jättesvårt att lägga. Jag vet inte varför inte er son somnar men själv var jag mörkrädd och var livrädd för att vara ensam vid läggdags. Mina föräldrar var arga på mig, jag var livrädd och fick ångest vid läggdags. Jag fick inte ligga hos dem men ibland när det var riktigt illa så smög jag och lade mig på golvet nedanför deras säng när de hade somnat. Det hjälpte inte att de sa att det inte fanns något farligt. Min rädsla var riktig!

Nu när jag har egna barn uppmuntrar vi dem att sova i sina egna sängar men då de verkar vara som jag var så sover de hos oss. Vår säng är 2,80 cm bred. Vi ligger bredvid och nattar dem. Somnar man så blir man väckt.

Jag vill aldrig att mina barn ska få uppleva känslan av att bli förlöjligade för sin rädsla och bli lämnade ensamma med förtvivlan, som jag fick när jag var liten.

Jag håller med dig. När jag är inblandad så har han aldrig somnat ledsen, jag försöker olika knep. Han får en ficklampa eller ett gosedjur eller pratar igenom det. Allt funkar inte varje gång men jag resonerar som så att han är närmare sömnen om han är lugn än om han gråter. Plus att jag tycker det är hemskt att låta barn somna själva ledsna. Min man har dock mindre tålamod i sitt approach.

Någon skrev om att somna på soffan. Det funkar onte för han börjar hoppa i soffan. Någon annan skrev om att ligga brevid. Iblabd funkar det ibland inte. Vi har även läst Kaninen som så gärna ville somna. Han har svårt att ligga still för den och ser det som en utmaning att inte somna. Lol
  • Klassförsting
    Lilla Götet skrev 2017-07-14 07:58:21 följande:

Nej, jag har varit otydlig om omständigheterna kring medicineringen plus att du verkar dragit egna slutsatser. Han fick det utskrivet i vintras och det var inte för att han inte somnade kl. 19:30 det var för att han somnade kl. 23 och var dö trött hela dagarna så han grät. Tog 4-5 timmar att natta och jag är själv med två barn i perioder. Läkaren skrev ut det för att han resonerade som så att det var bättre för vår son om föräldrarna var mentallt friska och inte gick in i väggen än vad det var skadligt med sömnmedel.

Ajdå, ja det var lite annorlunda än det såg ut som. Kämpigt. Har ni provat att gosa med honom vid nattning för att få honom att lugna sig?
  • Klassförsting
    Klassförsting skrev 2017-07-14 08:20:25 följande:

Ajdå, ja det var lite annorlunda än det såg ut som. Kämpigt. Har ni provat att gosa med honom vid nattning för att få honom att lugna sig?

Läste ditt svar nu!

Vår yngsta kan man inte läsa bok för ibland, för hon vill se bilderna. Då funkar ljudbok bättre.
  • Lilla Götet
    Valkyria75 skrev 2017-07-14 03:58:09 följande:

Ts, kan du berätta mer om er rutin, lättare att komma med tips då.

När börjar ni? Hur lång tid tar varje del osv?

Vi börjar kl.19:30 då är det borsta tänderna och kissa. Sen går vi in till hans rum och plockar undan. Runt kl. 20:00 läser vi runt 2 böcker. Sen är det sova som gäller. Vi har provat både tidigare och senare tider i perioder men det här var det som funkade bäst då.
  • Kattflickan
    nevermind skrev 2017-07-14 03:56:35 följande:

Sorry för off topic men passar på att fråga: Är det bara min familj som inte nattar barn överhuvudtaget?

Hur får ni barnen att sova då?
  • Kattflickan
    Commander skrev 2017-07-14 06:41:17 följande:

När vår yngsta dotter var mindre kunde jag som mamma inte ens synas när det var läggdags. Då gick hon helt i spinn och kunde aldrig lägga sig. Det slutade med att hon och pappan alltid hade samma rutin: välling och saga i soffan och sedan fick hon somna bredvid honom i soffan när han såg på tv. Bara ligga och vila tills hon somnade. Tog ca 30-45 min. Under tiden satt jag i ett annat rum och läste. Sedan bar han henne till sängen och jag kunde återvända till tv-soffan.
    Detta höll på tills hon var 6 år (hur stod man ut???)
    Då flyttade vi och hennes rum låg då så att hon såg tv-soffan från sin säng. Redan första kvällen säger dottern, helt själv: Nu ska jag somna i min säng. Hon gick in o la sig och sov efter 5 minuter och har så gjort sedan dess.

Varför var det så hemskt? Du fick läsa i en halvtimme och din man mysa med dottern och se på TV ?

Vad har jag missat? Vi har inte ens försökt att få dottern att somna själv. Det är jättemysigt att få natta henne. Varannan kväll nattar jag henne och varannan kväll sonen som är två år. Båda lika mysiga. Sen sover de hela natten i egen säng.
  • EllasEllis
    nevermind skrev 2017-07-14 03:56:35 följande:

Sorry för off topic men passar på att fråga: Är det bara min familj som inte nattar barn överhuvudtaget?

Nej, vi nattar inte heller, varken vår 3åring eller 4månaders bebis. 

Vi borstar tänderna, klär på sonen pyjamas och bäddar ner honom i sängen, säger godnatt och lämnar honom i sitt rum. det funkar fint för oss och sonen somnar på 3 röda nästan varje kväll. Gör samma med bebisen i stort sett, dock ingen tandborstning än :)
  • nevermind
    Kattflickan skrev 2017-07-14 09:57:34 följande:
    Hur får ni barnen att sova då?
    Öh... De somnar av sig själva. Det är ju inte som att man trycker på en knapp som när man stänger av en lampa...
Svar på tråden Det är ett helvete att natta vår son sen dag 1 och han är nu 5 år. Hjälp!?