Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Det är ett helvete att natta vår son sen dag 1 och han är nu 5 år. Hjälp!?

Jag förstår att det är jobbigt om det tar 2-4 timmar. Tar det lika lång tid om någon ligger bredvid honom? Min dotter är 4,5 år och vår nattning går till så att vi först läser för henne och sen släcker och lyssnar på ljudbok. Jag eller min man ligger kvar bredvid henne tills hon somnat. Vi har gjort så i några år och det funkar jättebra. Efter att vi släckt lampan tar det högst 20 min innan hon somnar och den tiden tar jag gärna som mystid med henne. Varför är det viktigt att han somnar själv?

Den andre föräldern brukar väcka om man somnar.

Som andra har nämnt så antar jag att ni testat att fysiskt trötta ut honom innan sängdags?

• Kattflickan
    nevermind skrev 2017-07-14 03:56:35 följande:

Sorry för off topic men passar på att fråga: Är det bara min familj som inte nattar barn överhuvudtaget?

Hur får ni barnen att sova då?
  • Kattflickan
    Commander skrev 2017-07-14 06:41:17 följande:

När vår yngsta dotter var mindre kunde jag som mamma inte ens synas när det var läggdags. Då gick hon helt i spinn och kunde aldrig lägga sig. Det slutade med att hon och pappan alltid hade samma rutin: välling och saga i soffan och sedan fick hon somna bredvid honom i soffan när han såg på tv. Bara ligga och vila tills hon somnade. Tog ca 30-45 min. Under tiden satt jag i ett annat rum och läste. Sedan bar han henne till sängen och jag kunde återvända till tv-soffan.
    Detta höll på tills hon var 6 år (hur stod man ut???)
    Då flyttade vi och hennes rum låg då så att hon såg tv-soffan från sin säng. Redan första kvällen säger dottern, helt själv: Nu ska jag somna i min säng. Hon gick in o la sig och sov efter 5 minuter och har så gjort sedan dess.

Varför var det så hemskt? Du fick läsa i en halvtimme och din man mysa med dottern och se på TV ?

Vad har jag missat? Vi har inte ens försökt att få dottern att somna själv. Det är jättemysigt att få natta henne. Varannan kväll nattar jag henne och varannan kväll sonen som är två år. Båda lika mysiga. Sen sover de hela natten i egen säng.
  • Kattflickan
    Lilla Götet skrev 2017-07-14 19:51:17 följande:

Helt heelt otroligt!!! Vi provade med ljudbok från spotify och det funkade han somnade efter bara några minuter!!! Sååå jäkla bra! Fattar inte att vi inte kom på det innan!!!! Tusen tack alla för hjälpen! Hoppas det håller hoppas hoppas.

Kul att det funkade!
  • Kattflickan
    EllasEllis skrev 2017-07-14 10:25:32 följande:
    Nej, vi nattar inte heller, varken vår 3åring eller 4månaders bebis. 

Vi borstar tänderna, klär på sonen pyjamas och bäddar ner honom i sängen, säger godnatt och lämnar honom i sitt rum. det funkar fint för oss och sonen somnar på 3 röda nästan varje kväll. Gör samma med bebisen i stort sett, dock ingen tandborstning än :)
    Men då nattar ni ju barnen. Jag trodde ni menade att barnen helt fick gå i säng när de ville. Sen att ni inte stannar kvar hos dem tills de somnat är en annan sak.

Varför är det så hemskt att stanna kvar hos barnet tills det somnat? Om barnet själv vill? Jag tänker att det kan vara lätt att skapa en onödig otrygghet kring sömn om man inte är lyhörd för vad barnet vill.

Min man somnar aldrig innan jag gått i säng, så även vuxna kan vilja somna tillsammans med någon.
Svar på tråden Det är ett helvete att natta vår son sen dag 1 och han är nu 5 år. Hjälp!?