• Lilla Götet

Det är ett helvete att natta vår son sen dag 1 och han är nu 5 år. Hjälp!?

Hej alla. I skrivandet stund känner vi oss fullkompligt uppgivna. Vår son på snart 5 år har alltid haft svårt att somna själv. Vi har gått till psykolog med honom tidigare för detta med det har aldrig blivit bra. Nu har läkaren skrivit ut sömnmedel och rekommenderar att vi går till psykolog igen men det känns helt meningslöst och hur länge ska han ta sömndroppar, hela sin barndom??

Vi har haft en strikt nattningsrutin sen 7 månaders ålder (pyjamas, borsta tänderna, läsa bok, kel och sen sova). Och det har tagit år och år att röra sig från att hålla hans hand (fysisk kontakt/vagga/hålla kinden) till att sitta på en stol utanför hans dörr. Men det hjälper inte för han försöker inte ens somna och vi kommer aldrig från det steget att någon måste sitta där. Det tar 2-4 timmar att natta i normala fall. Min man håller på att bli deprimerad av det här då vi inte gör annat på kvällarna än att natta plus att allt administrativt och hushållsarbete faller efter varenda kväll och vi vaknar till kaos på morgonen. Vi har dessutom en 1 åring att natta så vi måste vara hemma båda två varje kväll annars är lämnar man den andra i skiten för att sonen väcker sin lilla syster med skrik och gnäll. Vi vet inte vad vi ska göra längre då det har stått stila i nattningsutvecklingen i 2 år nu.

• Svar på tråden Det är ett helvete att natta vår son sen dag 1 och han är nu 5 år. Hjälp!?
  • Lena

Det är inte bättre av att ligga bredvid? Många barn gillar inte att somna själva.

• Lilla Götet
    Lena skrev 2017-07-13 21:04:07 följande:

Det är inte bättre av att ligga bredvid? Många barn gillar inte att somna själva.

Ja alltså nej det är verkligen inte bättre för då somnar den som nattar och vips så försvann hela kvällen. Finns det någon vuxen som vill gå och lägga sig kl. 19:30?
  • Lena

Att ge barnet närhet om det vill ha det är inte att förstärka rädslor utan bygga en stark individ.

• Bestemor

Kan han inte få somna på soffan, med täcke och kudde.

Så somnade min sin i den åldern, sen bar jag in honom till hans säng. Sen slutade han med det av sig själv.

Det var i början på 1980-talet, man gjorde det som funkade då.

• Gluttflärpa

Så här är det för oss:

Vi har i fyra, fem år nattat vår nu 6-åring genom att ligga bredvid och läsa. Hon är inte rädd för att ligga ensam i mörkret. Hon gillar sin säng och är aldrig rädd när hon vaknar på natten. Men hon är sällskapssjuk. Dygnet runt. Det har hon ärvt av mig.

Vi vuxna har lite koll på varandra så att den som inte nattar kikar in om det varit tyst länge och kollar att den nattande inte nattat sig själv av bara farten.

Vi har resonerat som så att nattning och mat är något vi inte vill bråka med barnen om (däremot bordsskick!). Vi tvingar ingen att äta och vi ger dem den nattning de vill ha. Den äldsta vill i nuläget ha fysisk närhet, den yngsta sällskap vid sidan av sängen. Vårt mål är att barnen ska se sänggåendet som något mysigt och gosigt - inte något jobbigt som föräldrarna bråkar med en om. Och eftersom de numera oftast somnar på 5-10 minuter har vi väl gjort något rätt.

• Gluttflärpa

Och angående sömnmedel. Jag hade aldrig någonsin valt att medicinera mitt barn för att själv få lite roligare kvällar. Om ni har fått kämpa bort den fysiska kontakten under flera år låter det inte orimligt att det är den han behöver. Han behöver nog er - inte psykologer och mediciner.

• Meriall

Har haft samma problem med min son och det berodde troligtvis på låga melatoninnivåer. Barn har ju lägre än vuxna naturligt dessutom. Det började bli bättre i 7-8årsåldern och nu är han 11 och har sovit bra i 3 år. Han är fortfarande en kvällsmänniska men inte omöjlig att få i säng och sover jättebra när han somnar. Vi har aldrig gett någon sömnmedicin. När försöker ni söva honom?

Vi började låta vår son lägga sig när vi lade oss och det funkade mycket bättre. Han behövde inte mer än 8-9h sömn per natt trots att han var så liten.

• mattiasjjjj

Låter jobbigt och enformigt. Vi har en kusin (till barnen) som har haft extremt svårt att somna och som nu vid 11 års ålder har börjat få melatonin (kroppens eget sömnhormon) och det funkar rätt bra. Jag är inte heller något fan av mediciner till friska barn, men de här föräldrarna gillar det. Ett annat sätt att öka kroppens utsöndring av melatonin ska ju vara att inte ha så mycket artificiell belysning (och definitivt inga skärmar) när det börjar bli mörkt. Man går och lägger sig när det blir mörkt, helt enkelt, och går upp när det blir ljust. Kanske kan vara något, funkar det så funkar det...

• Molly57

Vår dotter är 5år och somnar inte själv, har aldrig gjort. En av oss läser böcker och en av oss nattar. Om den som nattar också somnar, smyger den andre in och väcker den andre efter en tid, kanske efter en 1/2 timme, timme. Hoppas det blir bättre, försök inte göra sömnen till en kamp, det är inte lätt för alla barn att somna själva, skulle varit skönt dock. Kram.

• nevermind
    Bestemor skrev 2017-07-13 21:14:57 följande:

Kan han inte få somna på soffan, med täcke och kudde.

Så somnade min sin i den åldern, sen bar jag in honom till hans säng. Sen slutade han med det av sig själv.

Det var i början på 1980-talet, man gjorde det som funkade då.

Svar på tråden Det är ett helvete att natta vår son sen dag 1 och han är nu 5 år. Hjälp!?