Inlägg från: nevermind |Visa alla inlägg
  • nevermind

Det är ett helvete att natta vår son sen dag 1 och han är nu 5 år. Hjälp!?

Bestemor skrev 2017-07-13 21:14:57 följande:

Kan han inte få somna på soffan, med täcke och kudde.

Så somnade min sin i den åldern, sen bar jag in honom till hans säng. Sen slutade han med det av sig själv.

Det var i början på 1980-talet, man gjorde det som funkade då.

• nevermind

Sorry för off topic men passar på att fråga: Är det bara min familj som inte nattar barn överhuvudtaget?

• nevermind
    Kattflickan skrev 2017-07-14 09:57:34 följande:
    Hur får ni barnen att sova då?
    Öh... De somnar av sig själva. Det är ju inte som att man trycker på en knapp som när man stänger av en lampa...
  • nevermind
    EllasEllis skrev 2017-07-14 10:25:32 följande:
    Nej, vi nattar inte heller, varken vår 3åring eller 4månaders bebis. 

Vi borstar tänderna, klär på sonen pyjamas och bäddar ner honom i sängen, säger godnatt och lämnar honom i sitt rum. det funkar fint för oss och sonen somnar på 3 röda nästan varje kväll. Gör samma med bebisen i stort sett, dock ingen tandborstning än :)
    Samma som hos oss. Jag har inga barn men jag minns ju hur jag blev nattad, och småsyskonen, och ser hur syrran gör med sina fyra barn.
  • nevermind
    Lilla Götet skrev 2017-07-14 14:48:32 följande:
    Okej. I vårt fall gör vi typ samma sak då men vår ligger inte snällt kvar i sängen och somnar. Han springer runt och gråter eller busar.
    Supernanny säger att man inte ska ge barnet uppmärksamhet då. Bara bära tillbaka det utan ett ord. Man kan få hålla på så några timmar i början...
  • nevermind
    Lilla Götet skrev 2017-07-14 19:24:29 följande:
    Vi har provat någon variant av detta, vi höll på till kl. 23:30 typ. Han gav sig inte och vi behövde jobba dagen där på.
    Hur många veckor körde ni?
  • nevermind
    Kattflickan skrev 2017-07-15 14:06:19 följande:
    Men då nattar ni ju barnen. Jag trodde ni menade att barnen helt fick gå i säng när de ville. Sen att ni inte stannar kvar hos dem tills de somnat är en annan sak.

Varför är det så hemskt att stanna kvar hos barnet tills det somnat? Om barnet själv vill? Jag tänker att det kan vara lätt att skapa en onödig otrygghet kring sömn om man inte är lyhörd för vad barnet vill.

Min man somnar aldrig innan jag gått i säng, så även vuxna kan vilja somna tillsammans med någon.
    Inget barn ber om det för de vet inte ens att man kan göra så.
  • nevermind
    annabellelee skrev 2017-07-15 14:05:09 följande:
    Men varför skriver ni i en tråd där någon precis berättat att de mattar i 2-4timmar att ni minsann inte behöver natta alls? Har du NÅGOT tips eller råd eller ville du bara berätta hur bra du har det, så att vi vet?

Ts, har inget råd men följer eftersom vår lille också tar tid på sig.
    Det var jag som drog igång den diskussionen, och jag har redan bett om ursäkt för off topic. Så det är lugnt.
Svar på tråden Det är ett helvete att natta vår son sen dag 1 och han är nu 5 år. Hjälp!?