• Lilla Götet

Det är ett helvete att natta vår son sen dag 1 och han är nu 5 år. Hjälp!?

Hej alla. I skrivandet stund känner vi oss fullkompligt uppgivna. Vår son på snart 5 år har alltid haft svårt att somna själv. Vi har gått till psykolog med honom tidigare för detta med det har aldrig blivit bra. Nu har läkaren skrivit ut sömnmedel och rekommenderar att vi går till psykolog igen men det känns helt meningslöst och hur länge ska han ta sömndroppar, hela sin barndom??

Vi har haft en strikt nattningsrutin sen 7 månaders ålder (pyjamas, borsta tänderna, läsa bok, kel och sen sova). Och det har tagit år och år att röra sig från att hålla hans hand (fysisk kontakt/vagga/hålla kinden) till att sitta på en stol utanför hans dörr. Men det hjälper inte för han försöker inte ens somna och vi kommer aldrig från det steget att någon måste sitta där. Det tar 2-4 timmar att natta i normala fall. Min man håller på att bli deprimerad av det här då vi inte gör annat på kvällarna än att natta plus att allt administrativt och hushållsarbete faller efter varenda kväll och vi vaknar till kaos på morgonen. Vi har dessutom en 1 åring att natta så vi måste vara hemma båda två varje kväll annars är lämnar man den andra i skiten för att sonen väcker sin lilla syster med skrik och gnäll. Vi vet inte vad vi ska göra längre då det har stått stila i nattningsutvecklingen i 2 år nu.

• Svar på tråden Det är ett helvete att natta vår son sen dag 1 och han är nu 5 år. Hjälp!?
  • nevermind
    EllasEllis skrev 2017-07-14 10:25:32 följande:
    Nej, vi nattar inte heller, varken vår 3åring eller 4månaders bebis. 

Vi borstar tänderna, klär på sonen pyjamas och bäddar ner honom i sängen, säger godnatt och lämnar honom i sitt rum. det funkar fint för oss och sonen somnar på 3 röda nästan varje kväll. Gör samma med bebisen i stort sett, dock ingen tandborstning än :)
    Samma som hos oss. Jag har inga barn men jag minns ju hur jag blev nattad, och småsyskonen, och ser hur syrran gör med sina fyra barn.
  • Lilla Götet
    EllasEllis skrev 2017-07-14 10:25:32 följande:

Nej, vi nattar inte heller, varken vår 3åring eller 4månaders bebis. 

Vi borstar tänderna, klär på sonen pyjamas och bäddar ner honom i sängen, säger godnatt och lämnar honom i sitt rum. det funkar fint för oss och sonen somnar på 3 röda nästan varje kväll. Gör samma med bebisen i stort sett, dock ingen tandborstning än :)

Okej. I vårt fall gör vi typ samma sak då men vår ligger inte snällt kvar i sängen och somnar. Han springer runt och gråter eller busar.
  • Lilla Götet
    Klassförsting skrev 2017-07-14 08:21:50 följande:

Läste ditt svar nu!

Vår yngsta kan man inte läsa bok för ibland, för hon vill se bilderna. Då funkar ljudbok bättre.

Ljudbok va en toppenbra ide! Hur gör man det? Dålig med teknik.
  • Lena

Det finns sagor på Spotify eller cd att låna på biblioteket.

• PinkSugar
    nevermind skrev 2017-07-14 03:56:35 följande:

Sorry för off topic men passar på att fråga: Är det bara min familj som inte nattar barn överhuvudtaget?

Haha samma här. Jag har inte ett enda minne av att jag någonsin blivit nattat. Vi fick alltid krypa ned i sängarna själva så satte föräldrarna på ett kassettband och så gick dom.
  • Lena

Jag är uppväxt med sagoläsning och sen satte de på ett sagoband och gick ner. Nej jag var riktigt liten bar de eller körde i vagn så jag somnade

• Wilbo80
    Lilla Götet skrev 2017-07-14 14:48:32 följande:

Okej. I vårt fall gör vi typ samma sak då men vår ligger inte snällt kvar i sängen och somnar. Han springer runt och gråter eller busar.

Om ni stannar med honom i rummet/i sängen? Vad gör han då?
  • nevermind
    Lilla Götet skrev 2017-07-14 14:48:32 följande:
    Supernanny säger att man inte ska ge barnet uppmärksamhet då. Bara bära tillbaka det utan ett ord. Man kan få hålla på så några timmar i början...
  • Lilla Götet
    Wilbo80 skrev 2017-07-14 15:31:13 följande:

Om ni stannar med honom i rummet/i sängen? Vad gör han då?

Han snurrar runt i sängen, sparkar på väggen, trummar på läpparna, sparkar oss eller säger elaka saker. Men vi vill inte hålla på med det längre. Han somnar ju inte snabbare för det och vi blir bara trötta och irriterade.
  • Lilla Götet
    nevermind skrev 2017-07-14 16:53:02 följande:

Supernanny säger att man inte ska ge barnet uppmärksamhet då. Bara bära tillbaka det utan ett ord. Man kan få hålla på så några timmar i början...

Vi har provat någon variant av detta, vi höll på till kl. 23:30 typ. Han gav sig inte och vi behövde jobba dagen där på.
Svar på tråden Det är ett helvete att natta vår son sen dag 1 och han är nu 5 år. Hjälp!?