Inlägg från: Starlights |Visa alla inlägg
  • Starlights

Bf mars 2018 följas åt?

Starlights skrev 2018-01-21 16:46:13 följande:

Vi sitter och klurar på andranamn/mellannamn, vilket är myycket svårare än förnamnet. :O Efternamnet blir min sambos, eftersom det är "viktigare" i hans jobb att ha sitt namn som "varumärke". Mitt efternamn är ändå rätt likt hans och börjar på samma bokstäver så blir ändå samma initialer. Gjorde en deal att om bebis får hans efternamn så ska vi nån gång gifta oss, hehe. ;)

Alltså för att förtydliga min själv, det skulle alltså bli mer "omständigt" för honom i hans yrke om han plötsligt bytte namn om han skulle ta mitt efternamn efter giftemål, istället för att jag tar hans.. Haha, inte så romantiskt, men vi är rätt praktiska av oss.  
  • Starlights

Hjälp, jag ska tydligen få järn fusioner pga mitt låga järnvärde. Ligger kring 100 i hb trots 4 järntabletter per dag. Någon annan som fått järn fusion och kan dela med sig? Ska sitta med dropp i 40 min. Känns lite läskigt, men såklart bra och nödvändigt för kroppen just nu.

• Starlights

Hur länge innan bf har ni planerat att jobba? Blev nekad gravpenning, och mår "för bra" för sjukskrivning (vilket såklart är jättebra! ;) 
    Men det börjar ändå kännas tungt i kroppen och jag har ett ganska fysiskt och stressigt jobb. Har sökt fp två veckor innan bf för att kunna vara hemma de två sista veckorna. Kan ju sjukskriva mig själv en vecka innan också om det blir för tungt. Men annars blir det att jobba fram till vecka 38. 

• Starlights
    efterfest skrev 2018-01-30 11:49:52 följande:

Jag har precis varit hos min barnmorska och konstaterat att våran bebis som väntat fortfarande ligger i säte, är i v 36. Enligt henne är det minimal chans att han ska vända på sig. Valen jag ev har då (ska in på ett till samtal närmare) är att föda honom i säte, eller planlagt kejsarsnitt. Jag mår så dåligt över det här! Det var ju inte såhär jag hade tänkt mig min förlossning.. (jag vet att det inte går att styra men ändå..). Tror inte jag vågar föda i säte iom större risker för syrebrist, och en väninnas barn fick en CP skada pga just det. Samtidigt känns det som jag blir ?snuvad? på förlossningen om jag väljer kejsarsnitt. Detta är mitt första barn.

Har era barn vänt sig, vilken vecka? Någon som har erfarenhet av sätesförlossning eller kejsarsnitt??

Jag är i vecka 34 och bebis ligger fortfarande i säte här också. Har ett nytt besök hos bm i vecka 36, och om bebis fortfarande ligger i säte då så bokar de in ett vändningsförsök. 

Min bm säger att de är duktiga på att förslösa i säte här där vi bor. Men det känns lite läskigt i och med att det är första barnet, första förlossningen. Om jag hade fött barn tidigare som "banat väg" och jag visste hur min kropp fungerar i en förlossning så hade det kanske känts lättare. Men nu vid första barnet så känns det lite läskigt. 

Är dock inte alls rädd för kejsarsnitt, har inga problem med att bli opererad eller så. Känns ju mest trist att man "går miste" om den häftiga upplevelsen att faktiskt föda barn på riktigt. Och sen tråkigt om man inte får bära barnet och är begränsad när operationssåren läker osv..

Men som sagt, har ju två veckor kvar innan eventuellt vändningsförsök, så håller verkligen tummarna att bebis ska vända sig själv innan dess. 
  • Starlights

Åh börjar bli så stressad över att bebis inte vänt sig än. :(  Har besök hos bm om en vecka, är då inne i vecka 36, och om bebis inte vänt sig då så kommer hon boka in vändningsförsök... är så rädd att den inte ska gå att vända heller.. vill ju bara ha en normal, vanlig förlossning!! :( 

• Starlights
    Krusbärskompott skrev 2018-02-08 18:18:48 följande:

Tjatade till mig ett tillväxtUL utan någon direkt medicinsk indikation. Var på det idag och det var ju en jävla tur eftersom ungskrället ligger på fel håll.

Blä!!!

Vändningsförsök imorgon.

Vilken vecka är du i?
  • Starlights
    Krusbärskompott skrev 2018-02-09 14:05:59 följande:
    36+5 idag.

Och: DET GICK! De lyckades faktiskt kullerbytta runt den. Så jäkla skönt. Hoppas nu innerligt att den stannar med huvudet ner.

Bricanyl rakt in i blodet var inte direkt mysigt... sån jäkla hjärtklappning? Och inte så mysigt att snurra ungen heller men lätt värt det om jag slipper snitt.
    Åååh vilken tur! 

Jag har också bebis i säte. Är i vecka 34+3, men om den inte vänt sig på nästa kontroll hos bm så bokar de in vändningsförsök.. Men det känns som att bebis trivs rätt bra som den ligger nu, alltid med huvudet på höger sida under revbenen. Känns som att den är rätt "fastkilad" där, man har ju hört om hjärtformad livmoder och sånt som gör att bebisen inte kan vända och ligger lite sådär på ena sidan.. 

Jag är inte orolig för själva "vändningen", mest rädd att det inte ska lyckas. Jag vill verkligen inte föda i säte, men jag vill verkligen inte heller ha kejsarsnitt!!  :(

Har haft en sååå himla bra graviditet än så länge, knappt något illamående, ingen foglossning eller andra krämpor, jobbar fortfarande heltid. Känns som att det bara ska "jävlas" nu på slutet för att man haft det "för bra"... :( 
  • Starlights
    Krusbärskompott skrev 2018-02-09 21:14:09 följande:
    Gud jag har haft typ exakt samma! Mått jättebra under graviditeten. Sista två veckorna har det dock tagit emot vid framåtböjning i sittande o liknande. Och nu när den ligger på rätt håll så känns andningen oerhört mycket lättare! Kände inte av det innan direkt men det är verkligen skillnad.

Jag skulle haft min sista dag på jobbet idag men nu blev det igår istället eftersom de ville vända idag... bara tre veckor kvar nu. :)

För mig var inte föda i säte ett rimligt alternativ, inte som förstföderska, alldeles för mkt risker för bebisen. Inte ett dugg sugen på planerat snitt heller men hade valt det före säte alla gånger.

Borde de inte sett en hjärtformad livmoder på RUL? När de upptäckte att min bebis låg på fel håll kollade de jättenoga att det inte var föreliggande moderkaka eller myom eller nåt sånt men allt såg perfekt ut.

Det var inte skönt men tyckte hjärtklappningen av Bricanylen nästan var värst. Blir som syntetiskt ångestpåslag typ? Bra träning på andning inför förlossningen tänker jag!

Hoppas din bebis vänder sig själv eller att den går att vända med lite hjälp!
    Ja första barnet för mig också.. så både sätesförlossning och kejsarsnitt känns skrämmande. :( 

Jag vet inte, tror ni man kan se hjärtformad livmoder så tidigt som i vecka 20 när de gör rul? Tänker de kollar mest på barnet då? För det känns verkligen som att bebisen bara har legat på höger sida under hela graviditeten, alltid huvudet på samma ställe, sparkar på samma ställe. Vänster sida har alltid varit mer "mjuk och tom" liksom... Men börjar bara stressa upp mig själv och googlar runt på allt vad det innebär. Kanske måste be om ett ultraljud för att dubbelkolla ändå, om det nu inte blir ett vändningsförsök för då gör de väl alltid ul.

Nä blä, känns inte alls kul, kommer gå runt och oroa mig för det här till onsdag då jag ska till bm.
  • Starlights
    Krusbärskompott skrev 2018-02-10 10:19:42 följande:

Jag vet inte heller. Min låg på tvären på RUL o min mage gar väldigt ofta varit sned och stått ut mera på höger än vänster sida.

Jag tänker så här: Är din bm inte helt hundra tuden bombis på att den vönt sig så kräv att de kollar m UL. Är du i v 35 så borde du ju ha känt om den gjort en kullerbytta dessutom.

Det är ju ofarligt att kolla liksom. Och om den ligger fel då så kommer de kolla allt det där andra m form på livmoder osv.

På ett sätt är jag så oerhört tacksam för att de upptäckte att min låg på fel håll av en slump och mindre än 24 h senare var den vänd på. Minimalt med tid att nojja på.

Jo tänker nog kräva UL, men det görs ju bara på sjukhuset så kan va knepigt att få tid direkt där och åka dit. Känner helt klart bebis huvud under revbenen. Den kan vara ganska aktiv ändå, trycker utåt och pressar mot magen med huvudet som att den vill vända, men inte kommer runt.. :/
  • Starlights

Åh vad spännande att det börjar närma sig för flera av er här i mars-tråden!
    Själv får man vänta länge, har inte bf förrän 19 mars. ;)

Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?