Inlägg från: Starlights |Visa alla inlägg
  • Starlights

Bf mars 2018 följas åt?

Sofiiakarin skrev 2018-03-11 10:25:46 följande:
    Men nej! Jag har haft vänner som dig o de har fött både lite tidigare än Bf o senare oså finns de de vänner jag har som haft som jag som man trott ska föda tidigare men går över.. Tror inte de spelar ngn roll! Alla kroppar är olika. :)
    änglarsmå skrev 2018-03-11 10:29:06 följande:
    Lr hur, jag känner typ pyttelite molvärk men inget som är värre än mensvärk, slemklumpar i typ 2 veckor som blivit gulare varje gång.....känns inte alls som bebis är på väg fan vad jobbigt har max 11 dagar kvar sen är jag 42+0 och då får man obl igångsättning iaf
    Ja jag får hoppas du har rätt Sofiakarin. För jag känner då verkligen ingenting, kan nästan glömma bort att jag är gravid tills magen plötsligt är i vägen eller när bebis börjar sparka haha. En vecka till bf och bebis är inte ens fixerad än. 

• Starlights

Verkar vara kämpigt sista biten för många.. Har också fått fruktansvärd halsbränna, kan inte ligga ned alls för då blir det bara ännu värre, vilket är sjukt jobbigt när man är trött och bara vill vila. Lite huvudvärk också, som jag annars aldrig brukar ha. Har 6 dagar kvar till bf och ska förhoppningsvis på sista besöket hos bm nu!  

Men det där med att magen tömmer sig kan väl vara ett tecken att något är på gång? Magen brukar väl tömma ordentligt innan förlossningen? Håller tummarna för er!  

• Starlights

Hur går det för er? BF om två dagar och har fortfarande noll känningar.. varken förvärkar, slempropp, konstig mage eller nåt liknande.. Ställt in mig på att gå över tiden och har redan börjat planera grejer att pyssla med nästa vecka, ingen idé att tappa tålamodet redan.. ;)

• Starlights

Min bm sa på senaste kollen att om ingen bebis kommit till nästa besök så bokar hon en tid på spec.mödra veckan därpå.. Alltså en vecka senare, vilket då blir två veckor efter bf? Och det är ju max två veckor man får gå över tiden här. Tycker det var lite konstigt. Borde man inte få prata med någon på spec.mödra innan det gått två veckor? Liksom göra en plan, få ett datum för eventuell igångsättning osv - innan det gått två veckor över? 

• Starlights
    Johlit skrev 2018-03-22 10:40:55 följande:
    Åh det kanske är det jag ska testa, haha. Jag hoppas verkligen att det är på gång för oss nu. Är det bara vi som inte fått än?
    I'm still here! Bf i måndags men inga tecken alls hittills på att något skulle vara på gång...  
  • Starlights

Alltså näää, nu är jag sååå less på att vänta.. Bf+7 idag och inte ett minsta lilla tecken.. Och om det fortsätter i den här takten så blir jag inte igångsatt förrän om 10 dagar .. känns ju som en hel evighet till dess.. Orkar inte mer!

• Starlights
    Johlit skrev 2018-03-31 10:36:34 följande:

Hur går det för er som är kvar? Vilken dag är ni på?

Här hemma försöker vi komma in i nåt som iaf kan liknas vid rutiner, inte helt lätt med nyfödd och två äldre pojkar - varav en är tonåring..

Två veckor över tiden snart. Har för första gången känt lite förvärkar i natt, men nu har det nästan gått över helt. Ska på överburenhetskontroll i veckan, så får se vad de säger då. Kanske blir igångsatt direkt eller så får vi avvakta någon dag och testa med hinnsvepning och sånt.
  • Starlights

Nu är även vårt lilla mirakel här! Skulle in på igångsättning, men det startade av sig själv tillslut. Nu njuter vi bara i bebisbubblan!! <3

• Starlights

Har också lite babyblues och oroar mig för amningen och att hon ska äta tillräckligt. Vi blev så bombade med info på BB att hon absolut måååste äta minst var tredje timme, och minst 15-20 minuter per gång, annars måste vi ge extra ersättning.. Det blev en jättestress för mig, då bebisen mest bara ville sova. Kändes hemskt att väcka henne för att tvinga i henne mat, och sen somnar hon ändå bara vid bröstet.

Men har pratat med andra sköterskor senare, då vi var på viktkontroll, och de sa att så länge hon vill äta regelbundet och går upp i vikt så finns ingen anledning att väcka och ?tvångsmata? henne. Så känns lite mindre stressad över det där nu.. Hon är fortfarande en lugn bebis som sover mycket, men äter ju däremellan. Dock sällan över 15 minuter per gång, men jag tänker att om hon somnar efter tio min så är hon väl säkert nöjd och mätt då.

Är lite orolig över när sambon ska börja jobba igen också. Vill inte vara ensam redan, det är så mycket som är nytt och känns svårt. Även om man läst på och vet det mest så är det en stor trygghet att ha honom här hemma. Så läskigt att behöva klara allt själv, känns som att alla andra är ?supermammor? och jag är någon slags nybörjare som gissar mig fram till vad bebisen vill och oroar mig för minsta lilla grej.

• Starlights
    Sofiiakarin skrev 2018-04-12 08:43:34 följande:

Hej!

Jag helammar. O han äter bra. Men jag har hjälp med en amningsnapp. Då mina bröstvårtor inte är så pass "utsugna" så han har svårt å greppa. O ibland går det utan o ibland inte.. Försöker nu vänja av honom helt.. Så han kan amma utan. Då jag upplever att han får mycket mer mat utan han blir snabbare nöjd.... Är lite psykiskt påfrestande. Känner mig otillräcklig då jag vill amma utan.

Han har i varje fall inte gått upp så mycket. Vilket jag oroar mig för. Då jag o min man var riktigt runda bebisar. Han vägde 3700g när han föddes o gick ner till 3400 typ. O nu denna veckan vägde han 3500g...o han är 2 veckor. Bvc sa att de var ingen fara då han är pigg o fin men jag tänker på det hela tiden. De ska väl gå upp ca 150g i veckan?! Ska jag amma mer? Är det nappen som gör att de blir mindre mjölk till honom? Ska man ta till ersättning?

Vårt första barn o jag är lite nere idag pga hans vikt.. :(

Jag använder också amninsnapp, fick den på BB. BVC sköterskan sa att jag inte behöve vänja av henne från amningsnappen förrän amningen fungerar ordentligt och jag känner mig helt trygg med det. Så det var tydligen ingen stress, och inget som skulle göra att bebisen äter sämre eller får i sig mindre mjölk.
  • Starlights

Vardagen rullar på här också. Lillan är nu 4 veckor och så snäll. Amningen funkar mycket bättre nu, fast kör med amningsnapp. Hon är väldigt svår att rapa dock, måste man alltid rapa bebisen efter måltid? Hon verkar inte ha ont i magen, kommer ju lite pruttar ibland men det är sällan hon gnäller.

I veckan har sambon åkt iväg på sin första jobbresa, så inatt är första natten själv med henne. Känns lite ensamt men det fixar vi nog.

På tal om amning förresten, jag har inte riktigt våga dra fram tutten bland folk än. Men tänkte våga mig in till stan på något lugnt café nån dag.. känns däremot lite värre om hon skulle bli vrålhungrig mitt inne på Ica typ.. Hur kommer jag över den här känslan? Måste ju ändå kunna ge mitt barn mat när hon är hungrig..

• Starlights
    Sofiiakarin skrev 2018-05-04 10:41:51 följande:

Vår lille kille är nu 5 veckor. Han var lite sen med o gå upp. Så han väger 4200g nu. Han började gå upp mer när jag slutade med amningsnapp... Han mår bra!:)

Jag har lyckats dra på mig min första svampinfektion i underlivet! Skit hemskt! Har haft sådan klåda så jag gråtit. Fick tablett oralt men hjälpte ej. Körde en kur med canasten.. Men tror jag slutade förtidigt men kuren då jag tycker det känns igen. Så börjar igen. Någon som har erfarenhet av svamp?

Hur lyckades du sluta med amningsnapp? Har testat utan men lillan får verkligen inget grepp då.. känns som att mina bröst är för mjuka så bröstvårtan sjunker liksom in i brösten och hon får inget att suga tag i.. :/
Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?