• Anonym (?!)

Får en outbildad kalla sig för undersköterska för att du jobbar i tex hemtjänsten?

Frågan kom upp i en annan tråd. Har aldrig hört att någon kan kalla sig usk som inte alls läst till usk. Alla våra sommarvikarier tex. Som gör en uskas uppgifter då vi andra har semester. Är det riktigt att de kan säga att "jag är undersköterska"?!

Låter befängt och visst är de anställda att utföra våra usk uppgifter med hjälp av deligering.

Men inte sjutton är de undersköterskor för det.

Hos oss anställs endast fast personal med motsvarig utbildning. Förutom på sommaren då.

Oavsett vad som står på aommarvikariernas anställningsavtal så ÄR de INTE usk!

• Svar på tråden Får en outbildad kalla sig för undersköterska för att du jobbar i tex hemtjänsten?
  • Bibbidi

Fast om det står på deras anställningsavtal att de är anställda som undersköterskor så är det ju det som de ska kalla sig för - även om det kanske inte är rätt. 

"Ja alltså, jag är anställd som x men jag vill inte kalla mig för det" blir ju bara dumt. Då är det ju eran chefs "problem" att han anställt dem under fel yrkestitel, men de är ju fortfarande anställda som det och kan därför kalla sig som det. Finns ju massor av yrken där man kanske har blivit anställd som någonting fast man inte har utbildningen för det - men så länge man har blivit anställd som det så ÄR man ju fortfarande det. En del programmerare tex kanske har "jobbat sig upp" istället för att direkt plugga till det - men de är ju fortfarande anställda som programmerare och har det som yrkestitel. Känns som att jag har rabblat upp samma ska flera gånger nu men du fattar poängen.

• Kjell2

Då undersköterska ej är en skyddad titel så kan vem som helst hävda att man är undersköterska.

Det inte är en examenstitel som tex fil kand utan snarare en yrkesttitel kopplad till en anställning. Alltså är det nog inte så konstigt att hävda att man är undersköterska om man är anställd som undersköterska.

• Anonym (Ja det är verkligen fruktansvärt!!!)

Oj vad FRUKTANSVÄRT ts. Bäst du jobbar hela sommaren så du kan hålla koll på att dessa vikarier inte kallar sig undersköterska. Om det är såå viktigt med utbildad personal varför är det inte lika viktigt på sommaren?

• Aniiee

undersköterskor är folk som arbetar som undersköterskor, precis som lokalvårdare är folk som arbetar som lokalvårdare och kockar som arbetar som kockar och butikssäljare som jobbar som butikssäljare. Det är inte skyddade titalr vidhängande en viss examen, utan snabbeskrivningar av en viss uppsättning arbetsuppgifter och vidhängande yrkesroll.

Skulle bli jäkligt omständigt om man skulle beskriva sina arbetsuppgifter när man berättar vad man arbetar med

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Glinda från Oz

Undersköterska är ingen skyddad titel och kräver ingen legitimation så vem som helat får kalla sig undersköterska. Du kan tycka det är fel, men det är din åsikt och inte fakta.

• Anonym (vb)

låter ju mer som typ vårdbiträde

• Anonym (Uska)

Här är det personer med omvårdnadsutbildning som är undersköterskor och de andra vårdbiträde

• Glinda från Oz
    Anonym (Uska) skrev 2017-05-29 15:16:25 följande:

Här är det personer med omvårdnadsutbildning som är undersköterskor och de andra vårdbiträde

Det är din åsikt, inte fakta, vem som helst får kalla sig undersköterska.
  • Anonym (Uska)
    Glinda från Oz skrev 2017-05-29 17:39:30 följande:

Det är din åsikt, inte fakta, vem som helst får kalla sig undersköterska.

Nej det är inte min åsikt. Det är så det är här där jag bor att vi har olika anställningsformer på pappret om man är utbildad eller ej.
Svar på tråden Får en outbildad kalla sig för undersköterska för att du jobbar i tex hemtjänsten?