• Lillkröta

Hur länge är okej att amma innan det går för långt?

Vad tycker ni är okej när det gäller amning? Hur länge ska man amma och vad är "normalt". Såg en dokumentär där en 30 årig kille blev ammad av sin mamma fortf. Det kändes inte helt 100, hehe.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Hur länge är okej att amma innan det går för långt?
  • Rymdmoln

Kan tillägga att jag inte minns det alls dock och det var tydligen amning vid läggdags som gällde då typ och inte varje dag. Men ändå. Skulle nog inte amma mitt barn så länge.

• mammalovis
    Woopsie skrev 2017-05-25 00:27:20 följande:

Jag kan väl tycka att när barnet är gammalt nog att kunna be om bröstet själv, ja då är det hög tid att sluta. :P men alla gör som dom själva vill. Det är trots allt ett fritt land (än så länge iaf) :)

Hanky Panky skrev 2017-05-25 12:41:30 följande:

När barnet kan be om det själv har det gått för långt. (När hen kan prata alltså).

Ett barn kan ju be om bröstet på flera sätt. Sonen hade ett tag han ihärdigt pekade med fingret på mig upprepade gånger, det var hans första sätt att kräva. Numera kan han ju även säga tutte också. Eller som precis nyss när han står med snuttefilten i handen och skriker och stampar med fötterna. När han kommer upp i knät pekar han. Då tycker jag att barnet har berättat tillräckligt tydligt vad det vill även om det inte kan säga en hel mening.
  • Hanky Panky
    fjanten skrev 2017-05-25 12:49:43 följande:
    Så om barnet inte pratar förrän 5-6 års ålder är det okej? Är det grejen att barnet kan prata som stör alltså?
    Kattflickan skrev 2017-05-25 13:22:55 följande:
    Min son pekade på mina bröst och sa " amma mamma" vid 11 månaders ålder, borde jag ha slutat då? Märkligt resonemang! Jag tycker det är helt ok om barn ammar, har aldrig reagerat när jag sett äldre barn amma. 30- åringen är dock tveksam. Lite synd att sonen ville sluta amma vid 18 månader, planen var att fortsätta till 2 års ålder.

Suck. Ok, då säger jag såhär. Upp till 1 år fullt normalt, upp till 2 är tveksamt. Efter 2 aldrig i livet.
  • fluu

Tja, det finns väl ingen skarp gräns. Men när mjölktänderna ryker kan barnet inte få till rätt sugteknik längre.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Seven Costanza
    Hanky Panky skrev 2017-05-26 22:57:48 följande:

Suck. Ok, då säger jag såhär. Upp till 1 år fullt normalt, upp till 2 är tveksamt. Efter 2 aldrig i livet.

Tycker du så oavsett om du eller andra "slipper se det", dvs även om barnet bara ammas hemma t ex till sömns och precis efter det har vaknat? Skulle du lägga dig i och ifrågasätta irl om någon du känner fortfarande ammar sitt barn äldre än två år? Även om mamman alltså bara berättar detta för dig, dvs som sagt inte ammar så du ser det?
  • Hanky Panky
    Seven Costanza skrev 2017-05-26 23:43:11 följande:
    Tycker du så oavsett om du eller andra "slipper se det", dvs även om barnet bara ammas hemma t ex till sömns och precis efter det har vaknat? Skulle du lägga dig i och ifrågasätta irl om någon du känner fortfarande ammar sitt barn äldre än två år? Även om mamman alltså bara berättar detta för dig, dvs som sagt inte ammar så du ser det?
    Jag tycker så oavsett om jag ser det eller ej. Det gäller väl det mesta här i livet, det jag tycker är fel blir ju inte mindre fel i mina ögon för att det sker bakom stängda dörrar.

Skulle mamman fråga rakt ut så skulle jag vara helt ärlig. Att 2 år är över gränsen i mina ögon. Precis som här, där min åsikt bads om. Men jag skulle inte ifrågasätta eller lägga mig i. Så pass uppfostrad är jag ju ändå. Det är ju deras val, och min åsikt ska inte spela någon roll. Och jag skulle välja mina ord med omsorg i en så laddad fråga.

Men känner ingen som ammat efter att barnet fyllt 1, så den diskussionen har jag inte behövt ha.
  • Kim Possible

För att ta några exempel jag sett själv; när en treåring på kalas blir inlindad i sjal för att ammas (trots att hen ville äta tårta med de andra barnen istället), när en sexåring "måste" (enligt mamma) ammas i kapprummet efter förskoleklass, när en fyraåring suckande går ifrån leken och ammar för att mamma sitter och smågeinar och säger "hon vill inte amma längre, nu har hon slutat älska mamma för det finns så mycket annat att bry sig om", eller när man vägrar ge barnet riktig mat för man "vill inte konkurrera ut amningen (och barnet är långt över halvåret ibland året), när man vill ha med femåring på barnfritt bröllop och hävdar "ammade barn får alltid vara med, vi ammar fritt", eller när man (som någon här på FL skrev) inte vill sluta amna för när man gör det kan ju även pappan ta hand om barnet och man själv kanske måste börja jobba.

I de fallen har det gått alldeles galet för långt. I mitt tycke iaf. Det är ju dock extremfall, känner de som ammat länge utan att vara så rabiata med.

• Seven Costanza
    Hanky Panky skrev 2017-05-27 00:08:22 följande:

Jag tycker så oavsett om jag ser det eller ej. Det gäller väl det mesta här i livet, det jag tycker är fel blir ju inte mindre fel i mina ögon för att det sker bakom stängda dörrar.

Skulle mamman fråga rakt ut så skulle jag vara helt ärlig. Att 2 år är över gränsen i mina ögon. Precis som här, där min åsikt bads om. Men jag skulle inte ifrågasätta eller lägga mig i. Så pass uppfostrad är jag ju ändå. Det är ju deras val, och min åsikt ska inte spela någon roll. Och jag skulle välja mina ord med omsorg i en så laddad fråga.

Men känner ingen som ammat efter att barnet fyllt 1, så den diskussionen har jag inte behövt ha.

Det var ju bra att höra att du är såpass uppfostrad . Intressant att folk har tämligen starka åsikter om amning även när den inte syns, tycker annars att det mest brukar just offentlig amning som folk stör sig på.
  • Kattflickan
    Kim Possible skrev 2017-05-27 01:17:06 följande:

För att ta några exempel jag sett själv; när en treåring på kalas blir inlindad i sjal för att ammas (trots att hen ville äta tårta med de andra barnen istället), när en sexåring "måste" (enligt mamma) ammas i kapprummet efter förskoleklass, när en fyraåring suckande går ifrån leken och ammar för att mamma sitter och smågeinar och säger "hon vill inte amma längre, nu har hon slutat älska mamma för det finns så mycket annat att bry sig om", eller när man vägrar ge barnet riktig mat för man "vill inte konkurrera ut amningen (och barnet är långt över halvåret ibland året), när man vill ha med femåring på barnfritt bröllop och hävdar "ammade barn får alltid vara med, vi ammar fritt", eller när man (som någon här på FL skrev) inte vill sluta amna för när man gör det kan ju även pappan ta hand om barnet och man själv kanske måste börja jobba.

I de fallen har det gått alldeles galet för långt. I mitt tycke iaf. Det är ju dock extremfall, känner de som ammat länge utan att vara så rabiata med.

Det är inte lyhörda föräldrar! Låter nästan som barnplågeri. Jag hade gärna ammat tills sonen var två år men när han var 18 månader så började han säga nej och visade att han inte ville. Självklart försökte jag inte truga då. Det var det bästa tänkbara sättet att avsluta amningen på , på hans villkor.

Dottern fick jag avsluta amningen med för tidigt, redan vid 14 månader då jag behövde få igång mensen för att göra ivf. Kändes trist att det inte fick ske på hennes villkor.
  • Fru Ve
    Kattflickan skrev 2017-05-27 21:34:51 följande:
    Det är inte lyhörda föräldrar! Låter nästan som barnplågeri. Jag hade gärna ammat tills sonen var två år men när han var 18 månader så började han säga nej och visade att han inte ville. Självklart försökte jag inte truga då. Det var det bästa tänkbara sättet att avsluta amningen på , på hans villkor.

Dottern fick jag avsluta amningen med för tidigt, redan vid 14 månader då jag behövde få igång mensen för att göra ivf. Kändes trist att det inte fick ske på hennes villkor.
    Nä men precis. Det är väl skillnad om man ammar ett "större" barn för att barnet själv vill och kanske ber om det. Än om man aktivt försöker truga ett barn som är flera år gammalt med amning. Jag ammar själv min 3-månaders nu och vet inte hur länge jag kommer att amma faktiskt. Kan tänka mig att delamma upp till han är 1½ - 2 år om han vill och jag känner att jag orkar. Men då menar jag amning kanske på kvällen då han ska sova och dylikt.
  • Meriall
    Kattflickan skrev 2017-05-25 13:22:55 följande:

Min son pekade på mina bröst och sa " amma mamma" vid 11 månaders ålder, borde jag ha slutat då? Märkligt resonemang! Jag tycker det är helt ok om barn ammar, har aldrig reagerat när jag sett äldre barn amma. 30- åringen är dock tveksam.

Lite synd att sonen ville sluta amma vid 18 månader, planen var att fortsätta till 2 års ålder.

Nja jag tänker när barnet kan prata nästan som en vuxen. När det inte känns som en bebis längre utan ett barn. Det är säkert olika med olika barn. Jag har ett barn som inte lärde sig prata men han slutade ändå kännas som en bebis efter ett tag, minns inte riktigt när. Jag tänker mig att det sammanfaller rätt bra med när vanliga barn lär sig prata.

Känns också lite mysko efter att barnet kan springa runt...
  • sandlilja
    Kattflickan skrev 2017-05-24 23:18:24 följande:

Angående amning verkar alla ha synpunkter, lite trist att det alltid ska kommenteras hur länge man ammar. En lyhörd mamma ( som valt att amma)ammar sitt barn lagom länge, vilket kan vara mellan 1-6 år.

Ni som tycker det är otäckt när barn över ett år ammar, är ni medvetna om WHO: s rekommendation med amning upp till 2 år? Är ni medvetna om att studier visat att långtidsammade barn har högre IQ?

Om man ska sluta amma barnet för att det pratar så skulle jag fått sluta vid 6 månaders ålder då dottern sa sina första ord.

Jag slutade amma mina barn vid 14 och 18 månaders ålder. Andra barnet slutade av egen vilja.

WHO verkar globalt och i många länder finns inte alltid tillgång till bra mat eller rent vatten och då är amning viktigare. Det betyder inte att det är en fördel med två års amning i Sverige med tillgång till näringsrik mat.

6 år låter faktiskt inte det minsta lyhört, kanske för barnets kortsiktiga önskemål men inte för dess bästa på lång sikt. Avvänja när barnet börjar skolan? Barnet behöver trygghet men inte avhängigt av att ha mamma som en jättenapp.

Dessutom kan då inte modern vara borta en kväll eller vilken tid på dygnet det ska ammas, på sex år?" Det är inte kärlek, det är kramp" för att citera Magnus Uggla .
  • Tess1990
    sandlilja skrev 2017-05-29 17:31:50 följande:

WHO verkar globalt och i många länder finns inte alltid tillgång till bra mat eller rent vatten och då är amning viktigare. Det betyder inte att det är en fördel med två års amning i Sverige med tillgång till näringsrik mat.

6 år låter faktiskt inte det minsta lyhört, kanske för barnets kortsiktiga önskemål men inte för dess bästa på lång sikt. Avvänja när barnet börjar skolan? Barnet behöver trygghet men inte avhängigt av att ha mamma som en jättenapp.

Dessutom kan då inte modern vara borta en kväll eller vilken tid på dygnet det ska ammas, på sex år?" Det är inte kärlek, det är kramp" för att citera Magnus Uggla .

Det är visst en fördel att amma till minst 2år även i sverige!

Sicken okunskap...
  • Lia4
    Tess1990 skrev 2017-06-05 22:54:51 följande:

Det är visst en fördel att amma till minst 2år även i sverige!

Sicken okunskap...

Ja det är det absolut!
    sandlilja skrev 2017-05-29 17:31:50 följande:

Jag ammar min 1,5-åring och har då verkligen inga problem med att vara iväg vilka tider som helst på dygnet. Jobbar dag, kväll, natt. Inga problem alls.
Svar på tråden Hur länge är okej att amma innan det går för långt?