Hur länge är okej att amma innan det går för långt?
Kattflickan skrev 2017-05-24 23:18:24 följande:
Angående amning verkar alla ha synpunkter, lite trist att det alltid ska kommenteras hur länge man ammar. En lyhörd mamma ( som valt att amma)ammar sitt barn lagom länge, vilket kan vara mellan 1-6 år.
Ni som tycker det är otäckt när barn över ett år ammar, är ni medvetna om WHO: s rekommendation med amning upp till 2 år? Är ni medvetna om att studier visat att långtidsammade barn har högre IQ?
Om man ska sluta amma barnet för att det pratar så skulle jag fått sluta vid 6 månaders ålder då dottern sa sina första ord.
Jag slutade amma mina barn vid 14 och 18 månaders ålder. Andra barnet slutade av egen vilja.
6 år låter faktiskt inte det minsta lyhört, kanske för barnets kortsiktiga önskemål men inte för dess bästa på lång sikt. Avvänja när barnet börjar skolan? Barnet behöver trygghet men inte avhängigt av att ha mamma som en jättenapp.
Dessutom kan då inte modern vara borta en kväll eller vilken tid på dygnet det ska ammas, på sex år?" Det är inte kärlek, det är kramp" för att citera Magnus Uggla .