• Lillkröta

Hur länge är okej att amma innan det går för långt?

Vad tycker ni är okej när det gäller amning? Hur länge ska man amma och vad är "normalt". Såg en dokumentär där en 30 årig kille blev ammad av sin mamma fortf. Det kändes inte helt 100, hehe.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Hur länge är okej att amma innan det går för långt?
  • Seven Costanza
    syntharen skrev 2017-05-24 16:03:04 följande:

Vad amning är för barnet mer än näring? Trygghet, tröst, smärtstillande (lite iaf), sövande, anknytning är vad jag kan komma på.

Själv anser jag att folk får göra som dom vill. Är säker på att inga barn som närmar sig tonåren vill ammas

Håller med. Förstår överhuvudtaget inte varför man ens skulle diskutera det med andra eller ta i beaktning att vissa tycker att barn äldre än ett år eller som kan prata inte bör ammas längre. De flesta barn som är över året ammas nog bara hemma så det är ju inte säkert att någon annan ens märker det om man inte själv tar upp frågan med sin omgivning.
  • fjanten

Tycker att det är okej så länge mamma och barn vill fortsätta.

• Lia4
    luciabarn skrev 2017-05-24 14:18:55 följande:

Vad är "så mycket mer?" Frågar för att jag uppriktigt undrar :)

Ser att du redan fått svar på frågan. Så som sagt, amning är så mycket mer än bara mat.
  • mammalovis

Innan jag fick min tredje var det självklart att inte amma längre när barnet började kunna prata eller tydligt dra i kläderna. Första ammades knappt ett år och andra slutade spontant vid 8-10 månaders ålder. Nu står jag här med en 1,5-årig kille som vägrar napp, som somnar om lättare om han får amma. Jag har länge tänkt jag ska sluta vid en längre ledighet, men av någon anledning lyckas han alltid bli sjuk och mer tuttsjuk då. Jag har t o m skaffat stopp och väx. På ett vis har jag inte ont av amningen mer än att jag blir mer ofri när jag är hemma och att jag önskar att jag fick sova hela min natt ...

Så om man tycker att det är onödigt att amma för närhet, trygghet och liknande kan ju barnen lika gärna sluta med napp också, då sugbehovet minskar innan ett års ålder och sedan bibehålls av föräldern. Barn som vill fotsätta amma tror jag ofta gör som ett substitut för nappen de inte gillar.

• LejonSa
    Seven Costanza skrev 2017-05-24 20:36:49 följande:

Håller med. Förstår överhuvudtaget inte varför man ens skulle diskutera det med andra eller ta i beaktning att vissa tycker att barn äldre än ett år eller som kan prata inte bör ammas längre. De flesta barn som är över året ammas nog bara hemma så det är ju inte säkert att någon annan ens märker det om man inte själv tar upp frågan med sin omgivning.

Håller med om att det inte är något för andra att diskutera. Alla gör som de vill och känns rätt för dom.

MEN... häromdagen satt jag och åt lunch ute med min son som är 21 mån. Kring oss springer en pojke på minst 3-3,5 år och äter på en kexchoklad. Hans mamma såg ganska så höggravid ut och satt ner och fikade. Och sen tillkommer pojkens pappa varpå mamman ropar till sig sonen och säger något i stil med att han måste äta något. Plötsligt tittar jag upp och ser kvinnan sitta och amma pojken.

Jag har INGET emot ammande i allmänna utrymmen osv. Men det kändes faktiskt väldigt märkligt och lite illamående blev jag. :-/
  • pyssel

Upp till året, normalt. Amma andra året, nja. Över två, nej.

Alla hästar hemma
  • Fru Ve

Jag skulle nog börja reagera om en 4-åring eller äldre ammas. Där går gränsen för mig. Då är det ju inte ens småbarn längre.

• Kattflickan

Angående amning verkar alla ha synpunkter, lite trist att det alltid ska kommenteras hur länge man ammar. En lyhörd mamma ( som valt att amma)ammar sitt barn lagom länge, vilket kan vara mellan 1-6 år.

Ni som tycker det är otäckt när barn över ett år ammar, är ni medvetna om WHO: s rekommendation med amning upp till 2 år? Är ni medvetna om att studier visat att långtidsammade barn har högre IQ?

Om man ska sluta amma barnet för att det pratar så skulle jag fått sluta vid 6 månaders ålder då dottern sa sina första ord.

Jag slutade amma mina barn vid 14 och 18 månaders ålder. Andra barnet slutade av egen vilja.

• Seven Costanza
    LejonSa skrev 2017-05-24 21:28:26 följande:

Håller med om att det inte är något för andra att diskutera. Alla gör som de vill och känns rätt för dom.

MEN... häromdagen satt jag och åt lunch ute med min son som är 21 mån. Kring oss springer en pojke på minst 3-3,5 år och äter på en kexchoklad. Hans mamma såg ganska så höggravid ut och satt ner och fikade. Och sen tillkommer pojkens pappa varpå mamman ropar till sig sonen och säger något i stil med att han måste äta något. Plötsligt tittar jag upp och ser kvinnan sitta och amma pojken.

Jag har INGET emot ammande i allmänna utrymmen osv. Men det kändes faktiskt väldigt märkligt och lite illamående blev jag. :-/

Fast det märkliga i den här händelsen var ju inte amningen i sig utan att barnet fick kexchoklad istället för ordentlig mat. Amning för äldre barn brukar ju bara vara som ett litet mellanmål och/eller för närhet/sömn/mys/trygghet etc. De flesta föräldrar (förutom de du såg uppenbarligen) har ju koll på att amning inte ersätter vanlig mat för äldre barn.
  • Woopsie

Jag kan väl tycka att när barnet är gammalt nog att kunna be om bröstet själv, ja då är det hög tid att sluta. :P men alla gör som dom själva vill. Det är trots allt ett fritt land (än så länge iaf) :)

Svar på tråden Hur länge är okej att amma innan det går för långt?