Inlägg från: Meriall |Visa alla inlägg
  • Meriall

Hur länge är okej att amma innan det går för långt?

När de kan prata känns det ju lite skumt. Då är man liksom inte bebis längre.

• Meriall
    Kattflickan skrev 2017-05-24 23:18:24 följande:

Angående amning verkar alla ha synpunkter, lite trist att det alltid ska kommenteras hur länge man ammar. En lyhörd mamma ( som valt att amma)ammar sitt barn lagom länge, vilket kan vara mellan 1-6 år.

Ni som tycker det är otäckt när barn över ett år ammar, är ni medvetna om WHO: s rekommendation med amning upp till 2 år? Är ni medvetna om att studier visat att långtidsammade barn har högre IQ?

Om man ska sluta amma barnet för att det pratar så skulle jag fått sluta vid 6 månaders ålder då dottern sa sina första ord.

Jag slutade amma mina barn vid 14 och 18 månaders ålder. Andra barnet slutade av egen vilja.

Med när det kan prata själv menar jag inte enstaka ord utan när det kan säga typ "Mamma nu skulle jag vilja amma lite. Är det okej nu eller ska vi vänta tills vi kommer hem?"

Det klarar nog inget barn vid 6 mån.
  • Meriall
    Kattflickan skrev 2017-05-25 13:22:55 följande:

Min son pekade på mina bröst och sa " amma mamma" vid 11 månaders ålder, borde jag ha slutat då? Märkligt resonemang! Jag tycker det är helt ok om barn ammar, har aldrig reagerat när jag sett äldre barn amma. 30- åringen är dock tveksam.

Lite synd att sonen ville sluta amma vid 18 månader, planen var att fortsätta till 2 års ålder.

Nja jag tänker när barnet kan prata nästan som en vuxen. När det inte känns som en bebis längre utan ett barn. Det är säkert olika med olika barn. Jag har ett barn som inte lärde sig prata men han slutade ändå kännas som en bebis efter ett tag, minns inte riktigt när. Jag tänker mig att det sammanfaller rätt bra med när vanliga barn lär sig prata.

Känns också lite mysko efter att barnet kan springa runt...
Svar på tråden Hur länge är okej att amma innan det går för långt?