• Tom Araya

    Skolan - vad händer?

    Alltså, vad händer med dagens svenska skola och förskola? Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    Jag hör så mycket sjuka saker från bekanta som jobbar inom förskola och skola att man bli mörkrädd.

    Exempel:
    Att man ska sluta benämna personer, både barn och personal med könsbestämda pronomen. Syftet är antagligen att komma ifrån stereotypa könsroller. Men hur är det tänkt att resultatet ska se ut? Detta med att det finns två kön och de ser olika ut, det kommer barnen oundvikligen att lära sig förr eller senare. Är det då inte enklare att köra på det från början och istället fokusera på att det är de gamla, stereotypa och förlegade könsrollerna man ska komma ifrån, inte att pojkar och flickor faktiskt är två olika kön som existerar i verkligheten?!
    Blir det inte svårare att referera till könsroller om man undviker könsbestämning?
    Hur lär man barn att pojkar och flickor har samma värde om man låtsas som att de två olika könen inte finns?

    Ett annat exempel är att barnpsykologer nu för in tanken om att allt som handlar om tävling och tävlande är dåligt. Jag kan förstå tanken om att dämpa hetsen och att förstärka känslan av lika värde. Men man får ju inte glömma att skola och hela barndomen är att lära inför livet man ska leva, varav en stor del som vuxna och hur ser verklighetens liv ut? Jo, mängder av tillfällen och situationer som består av kamp och tävling.
    Ett prov eller läxförhör i skolan
    Att idrotta
    Att söka och få ett jobb
    Att spela dataspel
    Att lära sig nya saker och utvecklas
    Att bilda familj
    Att skaffa barn
    Att prestera i tester, prov, träning, på jobbet e.t.c.
    ...
    allt är en slags kamp och/eller tävling, att man måste prestera för att lyckas och uppnå ett resultat.
    Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst, ibland duger bra nog eller att man gjort sitt bästa, ibland är kampen mot sig själv, att prestera bättre än förra gången, att kunna konkurrera med andra om något man vill nå, eller bara att uppnå en nivå som är fastställd som ett godkänt resultat e.t.c.
    Ska vi lära barn att de får vad de vill livet igenom utan egen kamp och prestation eller oavsett grad av prestation? Vilket samhälle leder det till?
    Om man nu anser att exempelvis fyraåringar inte ska tävla, men äldre barn kan tävla, från vilken ålder eller mognadsnivå är det då lämpligt och varför kan ingen svara på det som nu blivit lärda att bannlysa tävlande på förskolan? Borde inte den kunskapen ingå i den utbildning man ger barnpedagoger och lärare?
    Kan man inte istället utveckla sättet man genomför aktiviteter och lekar med tävlingsinslag, om det är så att just den formen som vi ser i seriös idrott anses olämplig för gemene barn i låg ålder.

    Experter har redan varnat för att vi idag överbeskyddar våra barn i vår del av världen, att de inte tidigare får uppleva och erfara hur livet och verkligheten ser ut och bättre förbereds för vuxenlivet där de inte kan undvika allt.

    Det finns säkert många fler exempel på märkliga teorier som införts eller är på väg att införas i skolan, du är välkommen att ta upp fler eller kommentera dessa.

  • Svar på tråden Skolan - vad händer?
  • Lena

    Man lär att olika är lika värt genom att inte fokusera på olikheter utan likheter, olikheter ser de ändå.

  • Palestrina
    Tom Araya skrev 2017-05-17 17:00:38 följande:
    Fast lärande måste ju ändå på något sätt mätas och där har du direkt något som kan liknas vid tävling, om än huvudsakligen mot sig själv, för att uppnå vissa resultat. Måste man inte då jobba för att alla känner sig motiverade till att prestera, istället för att undvika alla former av prestationskrav? All utveckling och lärande är ju en form av prestation, så det är ur det perspektivet jag ser det, inte att man ska ha elitistiska krav.
    Jag kan i och för sig tänka mig massor av former för lärande som inte är så prestationsinriktat och som inte per definition ska "mätas" heller, men bortsett från det tycker jag att det är stor skillnad mellan att "tävla med sig själv" dvs toppa sina egna prestationer, och att tävla mot andra i en konkurrenssituation som korar vinnare och förlorare.
  • Tom Araya
    Palestrina skrev 2017-05-18 13:32:40 följande:
    Jag kan i och för sig tänka mig massor av former för lärande som inte är så prestationsinriktat och som inte per definition ska "mätas" heller, men bortsett från det tycker jag att det är stor skillnad mellan att "tävla med sig själv" dvs toppa sina egna prestationer, och att tävla mot andra i en konkurrenssituation som korar vinnare och förlorare.
    Det är svårt att sätta upp mål och sträva efter dem, samt veta om man uppnått dem utan metoder för och tillämpning av mätning av resultatet.

    Sture "tävlar mot sig själv" och lyckas höja sina grundskolebetyg till B.
    Emma "tävlar mot sig själv" och lyckas höja sina grundskolebetyg till C.
    När de söker samma program till gymnasiet kommer Sture in, men inte Emma.
    Saknar du konkurrenssituation här? Saknar du vinnare och förlorare?
    Fundera över hur många likvärdiga situationer du kan komma på att man stöter på genom livet...
  • Tom Araya

    Ytterligare en detalj jag kom att tänka på som en nära bekant, anställd på kommunal förskola berättat...

    Vid sk utvecklingssamtal med barnens föräldrar ska personalen bar ta upp positiva saker. För negativa saker ska man boka in ett separat möte... suck!
    Det kan man ju räkna ut på ena handens lillfinger att ytterst få sådana möten kommer att bokas och ändå kommer tusentals negativa detaljer förbli onämnda. Varför denna bortprioritering av de negativa delarna som en del av barnets utveckling?

  • Palestrina
    Tom Araya skrev 2017-05-23 02:17:18 följande:
    Det är svårt att sätta upp mål och sträva efter dem, samt veta om man uppnått dem utan metoder för och tillämpning av mätning av resultatet.

    Sture "tävlar mot sig själv" och lyckas höja sina grundskolebetyg till B.
    Emma "tävlar mot sig själv" och lyckas höja sina grundskolebetyg till C.
    När de söker samma program till gymnasiet kommer Sture in, men inte Emma.
    Saknar du konkurrenssituation här? Saknar du vinnare och förlorare?
    Fundera över hur många likvärdiga situationer du kan komma på att man stöter på genom livet...
    Det du beskriver är ju en urgammal norm för urvalsförfarande. Betygen är ett urvalsinstrument. Visst kan man se det i termer av vinnare och förlorare eftersom inte alla kommer in på önskat program, det betyder inte att man måste tycka att det är en bra idé att införa konkurrens i lärandesituationer. Konkurrens gynnar inte allas lärande, och framför allt inte deras lärande som ändå inte är med och slåss om de attraktivaste gymnasieplatserna. Så vilken är då poängen?

    Vad är det du vill att jag ska komma på en likvärdig situation för, och varför?
  • Tom Araya
    Palestrina skrev 2017-05-23 11:30:38 följande:
    Det du beskriver är ju en urgammal norm för urvalsförfarande. Betygen är ett urvalsinstrument. Visst kan man se det i termer av vinnare och förlorare eftersom inte alla kommer in på önskat program, det betyder inte att man måste tycka att det är en bra idé att införa konkurrens i lärandesituationer. Konkurrens gynnar inte allas lärande, och framför allt inte deras lärande som ändå inte är med och slåss om de attraktivaste gymnasieplatserna. Så vilken är då poängen?

    Vad är det du vill att jag ska komma på en likvärdig situation för, och varför?
    För att se att det dyker upp genom hela livet.
  • Palestrina
    Tom Araya skrev 2017-05-26 12:05:13 följande:
    För att se att det dyker upp genom hela livet.
    Och därför tycker du att det är en bra idé att vi gör utslagningen i skolsystemet tidigare och hårdare istället för att optimera allas möjligheter till lärande, eller hur menar du?
  • Tom Araya
    Palestrina skrev 2017-05-28 23:21:36 följande:
    Och därför tycker du att det är en bra idé att vi gör utslagningen i skolsystemet tidigare och hårdare istället för att optimera allas möjligheter till lärande, eller hur menar du?
    Nej, jag menar att man gör barnen en otjänst genom att sopa tävlingsmoment under mattan, som att barnen måste skyddas från konkurrens och som att det inte finns. När dessa barn möts av verklighetens krav och konkurrens riskerar de att krossas av dem.
    Det här handlar om attityd, att inte kämpa för att bli bättre och utvecklas utan att man ska vara nöjd ändå.
  • Palestrina
    Tom Araya skrev 2017-05-29 19:54:57 följande:
    Nej, jag menar att man gör barnen en otjänst genom att sopa tävlingsmoment under mattan, som att barnen måste skyddas från konkurrens och som att det inte finns. När dessa barn möts av verklighetens krav och konkurrens riskerar de att krossas av dem.
    Det här handlar om attityd, att inte kämpa för att bli bättre och utvecklas utan att man ska vara nöjd ändå.
    Har du kommit fram till detta med ditt sunda förnuft, eller stödjer du din uppfattning på någon forskning om lärande?
  • Tom Araya
    Palestrina skrev 2017-05-30 00:12:24 följande:
    Har du kommit fram till detta med ditt sunda förnuft, eller stödjer du din uppfattning på någon forskning om lärande?
    Sunt förnuft.
Svar på tråden Skolan - vad händer?