• Tom Araya

    Skolan - vad händer?

    Alltså, vad händer med dagens svenska skola och förskola? Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    Jag hör så mycket sjuka saker från bekanta som jobbar inom förskola och skola att man bli mörkrädd.

    Exempel:
    Att man ska sluta benämna personer, både barn och personal med könsbestämda pronomen. Syftet är antagligen att komma ifrån stereotypa könsroller. Men hur är det tänkt att resultatet ska se ut? Detta med att det finns två kön och de ser olika ut, det kommer barnen oundvikligen att lära sig förr eller senare. Är det då inte enklare att köra på det från början och istället fokusera på att det är de gamla, stereotypa och förlegade könsrollerna man ska komma ifrån, inte att pojkar och flickor faktiskt är två olika kön som existerar i verkligheten?!
    Blir det inte svårare att referera till könsroller om man undviker könsbestämning?
    Hur lär man barn att pojkar och flickor har samma värde om man låtsas som att de två olika könen inte finns?

    Ett annat exempel är att barnpsykologer nu för in tanken om att allt som handlar om tävling och tävlande är dåligt. Jag kan förstå tanken om att dämpa hetsen och att förstärka känslan av lika värde. Men man får ju inte glömma att skola och hela barndomen är att lära inför livet man ska leva, varav en stor del som vuxna och hur ser verklighetens liv ut? Jo, mängder av tillfällen och situationer som består av kamp och tävling.
    Ett prov eller läxförhör i skolan
    Att idrotta
    Att söka och få ett jobb
    Att spela dataspel
    Att lära sig nya saker och utvecklas
    Att bilda familj
    Att skaffa barn
    Att prestera i tester, prov, träning, på jobbet e.t.c.
    ...
    allt är en slags kamp och/eller tävling, att man måste prestera för att lyckas och uppnå ett resultat.
    Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst, ibland duger bra nog eller att man gjort sitt bästa, ibland är kampen mot sig själv, att prestera bättre än förra gången, att kunna konkurrera med andra om något man vill nå, eller bara att uppnå en nivå som är fastställd som ett godkänt resultat e.t.c.
    Ska vi lära barn att de får vad de vill livet igenom utan egen kamp och prestation eller oavsett grad av prestation? Vilket samhälle leder det till?
    Om man nu anser att exempelvis fyraåringar inte ska tävla, men äldre barn kan tävla, från vilken ålder eller mognadsnivå är det då lämpligt och varför kan ingen svara på det som nu blivit lärda att bannlysa tävlande på förskolan? Borde inte den kunskapen ingå i den utbildning man ger barnpedagoger och lärare?
    Kan man inte istället utveckla sättet man genomför aktiviteter och lekar med tävlingsinslag, om det är så att just den formen som vi ser i seriös idrott anses olämplig för gemene barn i låg ålder.

    Experter har redan varnat för att vi idag överbeskyddar våra barn i vår del av världen, att de inte tidigare får uppleva och erfara hur livet och verkligheten ser ut och bättre förbereds för vuxenlivet där de inte kan undvika allt.

    Det finns säkert många fler exempel på märkliga teorier som införts eller är på väg att införas i skolan, du är välkommen att ta upp fler eller kommentera dessa.

  • Svar på tråden Skolan - vad händer?
  • Anonym (Trött)
    KillBill skrev 2022-01-19 06:42:02 följande:

    Att KD och SD  försvarar den här typen av Talibanskolor kanske är väntat men hur kan M och L göra det?

    www.expressen.se/nyheter/forbudet-utmanande--urringning-och-kort-kjol/


    Eftersom Islamistskolor är tillåtna i Sverige med könsseparering, heltäckande klädsel osv, kan väl även detta förekomma på andra skolor. En helt normal dag i Sverige helt enkelt. Fy 17.
    Det är väl knappt något parti som är intresserade av att fixa till detta från varken vänsterhåll eller höger. 
  • RebeckaZ70
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-19 07:10:09 följande:
    Eftersom Islamistskolor är tillåtna i Sverige med könsseparering, heltäckande klädsel osv, kan väl även detta förekomma på andra skolor. En helt normal dag i Sverige helt enkelt. Fy 17.
    Det är väl knappt något parti som är intresserade av att fixa till detta från varken vänsterhåll eller höger. 
    När barn till vit medelklass måste anpassa sig till klädkoder vaknar feminister till liv.
    Riktig hederskultur har drabbat hundratusentals flickor i decennier, men de var ju mesadels bruna barn från arbetarklass, så de kunde man strunta i!
    Another wild hearted woman
  • AndreaBD
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-19 07:10:09 följande:
    Eftersom Islamistskolor är tillåtna i Sverige med könsseparering, heltäckande klädsel osv, kan väl även detta förekomma på andra skolor. En helt normal dag i Sverige helt enkelt. Fy 17.
    Det är väl knappt något parti som är intresserade av att fixa till detta från varken vänsterhåll eller höger. 
    Nja, såna regler, nämligen inga stora urringningar och inte för korta kjolar - det finns i skolor i många länder i Europa. T.ex. England, men säkert i många andra länder också. Det behöver inte alls ha med muslimer att göra. Jag tror absolut inte att det är bara England, men jag har bäst koll på England. T.ex. har jag också sett att skolor där kan ha regeln att man inte får komma till skolan med "onaturlig hårfärg".  

    Och det handlar förstås om att förhindra oro i allmänhet. Vad händer om tjejerna klär sig särskilt utmanande? Killarna distraheras. Kommer någon med något nytt och utmanade så blir det först en halvtimmas uppmärksamhet runt det. 
  • Meddelande borttaget
  • sextiotalist
    KillBill skrev 2022-01-25 07:38:58 följande:

    Har mycket svårt att förstå att folk kan försvara den kultur som förekommer på  IES. När skolans klädpoliser jagar tjejer för att deras BH band skymtas eller för att skolan inte accepterar urringade toppar och blusar skuldbeläggs tjejerna. 

    www.etc.se/inrikes/vittnesmaalen-fraan-engelska-skolan-tjejer-horstaemplades


    Vi är flera generationer som gått i skolor, utan klädkod (jag lovar, kjolarna var väldigt korta under 70-talet, då menar jag väldigt korta) och ändå inte gått i bikini på en anställningsintervju (för att citera en rektor på denna skola)
  • AndreaBD
    KillBill skrev 2022-01-25 07:38:58 följande:

    Har mycket svårt att förstå att folk kan försvara den kultur som förekommer på  IES. När skolans klädpoliser jagar tjejer för att deras BH band skymtas eller för att skolan inte accepterar urringade toppar och blusar skuldbeläggs tjejerna. 

    www.etc.se/inrikes/vittnesmaalen-fraan-engelska-skolan-tjejer-horstaemplades


    Jag kan inte läsa hela artikeln, men jag är lite skeptiskt här för att hela historien verkar lite uppblåst. Man behöver bara titta till Storbritannien eller USA, så har många skolor där liknande regler - och värre. I England får de delvis inte ens färga håret eller ha piercings. 

    Uppenbarligen står det något i artikeln om att ungdomar måste lära sig att klä sig lämpligt för att de annars kan tänkas gå i bikini till anställningsintervju. Det är förstås överdrivet, men det är faktiskt ett känt fenomen att dagens ungdomar ofta inte riktigt vet hur man beter sig på en arbetsplats. Inte bara i Sverige. Jag har hört några historier ifrån Tyskland också, där man ju ha lärlingssystem, och där märks det ganska tydligt om ungdomar, i ett litet företag t.ex., tror att de kan göra lite hur som helst. Då får utbildare uppfostra dem först, så att det går att jobba. 

    Jag är verkligen generellt positiv till att ungdomar ska få testa saker när det gäller utseende, och annat också. Men tonårstjejer förstår ofta inte att de går lite för långt när de kommer halv-nakna till skolan. Förutom jättekorta kjolar/hotpants och extrema urringningar har jag också haft elever som hade på sig några slags sexiga underkläder (och inget över det). Dvs. några slags korsettliknande spetsplagg eller motsvarande hotpants, som då var delvis lite genomskinliga. Man måste ibland skydda såna tjejer för sig själva. De kommer att förstå senare att de kan ha skaffat sig ett konstigt rykte på det sättet. 
  • KillBill

    Mycket bra beskrivning av problemen med dagens system som regeringen med ny lagstiftning vill komma åt. 


    "Friskoleföretagen får alltså ersättning för ett ansvar de varken tar eller har. Det är ett direkt slöseri med de gemensamma resurserna eftersom skattemedlen inte används på ett så optimalt sätt som möjligt"


    www.hallandsposten.se/%C3%A5sikter/ledare/ett-f%C3%B6rsta-avg%C3%B6rande-steg-mot-en-mer-likv%C3%A4rdig-skola-1.65627369
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • AndreaBD
    KillBill skrev 2022-02-11 07:54:01 följande:

    Mycket bra beskrivning av problemen med dagens system som regeringen med ny lagstiftning vill komma åt. 


    "Friskoleföretagen får alltså ersättning för ett ansvar de varken tar eller har. Det är ett direkt slöseri med de gemensamma resurserna eftersom skattemedlen inte används på ett så optimalt sätt som möjligt"


    www.hallandsposten.se/%C3%A5sikter/ledare/ett-f%C3%B6rsta-avg%C3%B6rande-steg-mot-en-mer-likv%C3%A4rdig-skola-1.65627369
    Man får hoppas att det blir bra då. Man bör inte skapa för trubbiga instrument. Dvs. det kan visa sig att man t.ex. inte löser problemet med att ge friskolor mindre pengar än kommunala skolorna. T.ex. så finns det friskolor som har en viktig funktion, som gör det som de kommunala skolorna inte riktigt lyckas med.

    Det finns ju några specialskolor för elever med specifika problem (jag jobbar själv på en sån). De kommunala skolorna lyckas inte ta hand om dessa. Det krävs nog ett mindre sammanhang, ett annorlunda koncept och andra yrkesgrupper med, så som socionomer. Jag hoppas bara att man inte stjälper dessa då. 
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-01-08 13:42:28 följande:
    Finns det någonting som säger att politisk färg är ett kriterie för betygsättning?  Är det inte det du borde ifrågasätta?  Vad har du för belägg för att politisk färg har med betygsättning att göra? 

    Det är möjligt att en nazist som i en skoluppgift om förintelsen förnekar att den ens förekommit och säger att det är är judisk konspiration för att ta över världen inte blir godkänd - men det beror inte på dennes politiska uppfattning utan på att denne inte lyckats tillgodogöra sig vare sig uppgiften eller ämneskunskaperna.
    Det var ett svar på ett inlägg från KILLBILL, där KB utan andra skäl ifrågasatte att en "högernationalist" erhållit betyg godkänt.
Svar på tråden Skolan - vad händer?