• Tom Araya

    Skolan - vad händer?

    Alltså, vad händer med dagens svenska skola och förskola? Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    Jag hör så mycket sjuka saker från bekanta som jobbar inom förskola och skola att man bli mörkrädd.

    Exempel:
    Att man ska sluta benämna personer, både barn och personal med könsbestämda pronomen. Syftet är antagligen att komma ifrån stereotypa könsroller. Men hur är det tänkt att resultatet ska se ut? Detta med att det finns två kön och de ser olika ut, det kommer barnen oundvikligen att lära sig förr eller senare. Är det då inte enklare att köra på det från början och istället fokusera på att det är de gamla, stereotypa och förlegade könsrollerna man ska komma ifrån, inte att pojkar och flickor faktiskt är två olika kön som existerar i verkligheten?!
    Blir det inte svårare att referera till könsroller om man undviker könsbestämning?
    Hur lär man barn att pojkar och flickor har samma värde om man låtsas som att de två olika könen inte finns?

    Ett annat exempel är att barnpsykologer nu för in tanken om att allt som handlar om tävling och tävlande är dåligt. Jag kan förstå tanken om att dämpa hetsen och att förstärka känslan av lika värde. Men man får ju inte glömma att skola och hela barndomen är att lära inför livet man ska leva, varav en stor del som vuxna och hur ser verklighetens liv ut? Jo, mängder av tillfällen och situationer som består av kamp och tävling.
    Ett prov eller läxförhör i skolan
    Att idrotta
    Att söka och få ett jobb
    Att spela dataspel
    Att lära sig nya saker och utvecklas
    Att bilda familj
    Att skaffa barn
    Att prestera i tester, prov, träning, på jobbet e.t.c.
    ...
    allt är en slags kamp och/eller tävling, att man måste prestera för att lyckas och uppnå ett resultat.
    Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst, ibland duger bra nog eller att man gjort sitt bästa, ibland är kampen mot sig själv, att prestera bättre än förra gången, att kunna konkurrera med andra om något man vill nå, eller bara att uppnå en nivå som är fastställd som ett godkänt resultat e.t.c.
    Ska vi lära barn att de får vad de vill livet igenom utan egen kamp och prestation eller oavsett grad av prestation? Vilket samhälle leder det till?
    Om man nu anser att exempelvis fyraåringar inte ska tävla, men äldre barn kan tävla, från vilken ålder eller mognadsnivå är det då lämpligt och varför kan ingen svara på det som nu blivit lärda att bannlysa tävlande på förskolan? Borde inte den kunskapen ingå i den utbildning man ger barnpedagoger och lärare?
    Kan man inte istället utveckla sättet man genomför aktiviteter och lekar med tävlingsinslag, om det är så att just den formen som vi ser i seriös idrott anses olämplig för gemene barn i låg ålder.

    Experter har redan varnat för att vi idag överbeskyddar våra barn i vår del av världen, att de inte tidigare får uppleva och erfara hur livet och verkligheten ser ut och bättre förbereds för vuxenlivet där de inte kan undvika allt.

    Det finns säkert många fler exempel på märkliga teorier som införts eller är på väg att införas i skolan, du är välkommen att ta upp fler eller kommentera dessa.

  • Svar på tråden Skolan - vad händer?
  • Rataxes

    Man ger nästan upp när man läser om vad som försiggår på de högre utbildningarna...


    Socialdemokraterna är det enda partiet med företrädare som dömts för valfusk.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2021-12-29 07:16:56 följande:

    Man ger nästan upp när man läser om vad som försiggår på de högre utbildningarna...


    Man bör förstås ifrågasätta hur denna högernationalist kunde få godkänt men det är frågan om en 5 veckors instruktionskurs och det som är betygsatt är en hemuppgift och inte en "uppsats". Kanske handlade det om att läraren inte ville krossa den unge mannens akademiska drömmar redan under introduktionen och på den första hemläxan? Hade det handlat om en uppsats (som man normalt sett skriver efter något år på universitet) så gäller förstås helt andra krav.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-01-07 07:55:29 följande:

    Man bör förstås ifrågasätta hur denna högernationalist kunde få godkänt men det är frågan om en 5 veckors instruktionskurs och det som är betygsatt är en hemuppgift och inte en "uppsats". Kanske handlade det om att läraren inte ville krossa den unge mannens akademiska drömmar redan under introduktionen och på den första hemläxan? Hade det handlat om en uppsats (som man normalt sett skriver efter något år på universitet) så gäller förstås helt andra krav.


    Som "högernationalist" borde han naturligtvis ha underkänt på ett rött universitet...eller?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-01-07 15:42:38 följande:
    Som "högernationalist" borde han naturligtvis ha underkänt på ett rött universitet...eller?
    Så frågan är då om det är ett rött universitet eller inte?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-01-07 15:48:20 följande:
    Så frågan är då om det är ett rött universitet eller inte?
    Ja, för folk ska ju naturligtvis ha betyg efter politisk färg... DrömmerSkrattande
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-01-07 16:45:51 följande:
    Ja, för folk ska ju naturligtvis ha betyg efter politisk färg... DrömmerSkrattande
    Så du menar att Arvid Haag är röd oh därför fått B i betyg på sin 7.5hp kurs?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-01-07 16:58:56 följande:
    Så du menar att Arvid Haag är röd oh därför fått B i betyg på sin 7.5hp kurs?
    Nej, jag ifrågasätter kommentaren om betygsättning i förhållande till politisk färg överhuvudtaget. Ska sådant vara ett kriterie vid studier på svenska skolor?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-01-08 13:08:35 följande:
    Nej, jag ifrågasätter kommentaren om betygsättning i förhållande till politisk färg överhuvudtaget. Ska sådant vara ett kriterie vid studier på svenska skolor?
    Finns det någonting som säger att politisk färg är ett kriterie för betygsättning?  Är det inte det du borde ifrågasätta?  Vad har du för belägg för att politisk färg har med betygsättning att göra? 

    Det är möjligt att en nazist som i en skoluppgift om förintelsen förnekar att den ens förekommit och säger att det är är judisk konspiration för att ta över världen inte blir godkänd - men det beror inte på dennes politiska uppfattning utan på att denne inte lyckats tillgodogöra sig vare sig uppgiften eller ämneskunskaperna.
Svar på tråden Skolan - vad händer?