• Tom Araya

    Skolan - vad händer?

    Alltså, vad händer med dagens svenska skola och förskola? Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    Jag hör så mycket sjuka saker från bekanta som jobbar inom förskola och skola att man bli mörkrädd.

    Exempel:
    Att man ska sluta benämna personer, både barn och personal med könsbestämda pronomen. Syftet är antagligen att komma ifrån stereotypa könsroller. Men hur är det tänkt att resultatet ska se ut? Detta med att det finns två kön och de ser olika ut, det kommer barnen oundvikligen att lära sig förr eller senare. Är det då inte enklare att köra på det från början och istället fokusera på att det är de gamla, stereotypa och förlegade könsrollerna man ska komma ifrån, inte att pojkar och flickor faktiskt är två olika kön som existerar i verkligheten?!
    Blir det inte svårare att referera till könsroller om man undviker könsbestämning?
    Hur lär man barn att pojkar och flickor har samma värde om man låtsas som att de två olika könen inte finns?

    Ett annat exempel är att barnpsykologer nu för in tanken om att allt som handlar om tävling och tävlande är dåligt. Jag kan förstå tanken om att dämpa hetsen och att förstärka känslan av lika värde. Men man får ju inte glömma att skola och hela barndomen är att lära inför livet man ska leva, varav en stor del som vuxna och hur ser verklighetens liv ut? Jo, mängder av tillfällen och situationer som består av kamp och tävling.
    Ett prov eller läxförhör i skolan
    Att idrotta
    Att söka och få ett jobb
    Att spela dataspel
    Att lära sig nya saker och utvecklas
    Att bilda familj
    Att skaffa barn
    Att prestera i tester, prov, träning, på jobbet e.t.c.
    ...
    allt är en slags kamp och/eller tävling, att man måste prestera för att lyckas och uppnå ett resultat.
    Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst, ibland duger bra nog eller att man gjort sitt bästa, ibland är kampen mot sig själv, att prestera bättre än förra gången, att kunna konkurrera med andra om något man vill nå, eller bara att uppnå en nivå som är fastställd som ett godkänt resultat e.t.c.
    Ska vi lära barn att de får vad de vill livet igenom utan egen kamp och prestation eller oavsett grad av prestation? Vilket samhälle leder det till?
    Om man nu anser att exempelvis fyraåringar inte ska tävla, men äldre barn kan tävla, från vilken ålder eller mognadsnivå är det då lämpligt och varför kan ingen svara på det som nu blivit lärda att bannlysa tävlande på förskolan? Borde inte den kunskapen ingå i den utbildning man ger barnpedagoger och lärare?
    Kan man inte istället utveckla sättet man genomför aktiviteter och lekar med tävlingsinslag, om det är så att just den formen som vi ser i seriös idrott anses olämplig för gemene barn i låg ålder.

    Experter har redan varnat för att vi idag överbeskyddar våra barn i vår del av världen, att de inte tidigare får uppleva och erfara hur livet och verkligheten ser ut och bättre förbereds för vuxenlivet där de inte kan undvika allt.

    Det finns säkert många fler exempel på märkliga teorier som införts eller är på väg att införas i skolan, du är välkommen att ta upp fler eller kommentera dessa.

  • Svar på tråden Skolan - vad händer?
  • KillBill

    Många av problemen i skolan är kopplade till dagens friskolesystemet som försvaras av M, KD, L, C och SD. 

    Friskolesystemet leder till att
    - Den kommunala skolan utarmas 
    - Att svenska skolelever får färre och färre lärare
    - Att svenska skolelever får fler  och fler outbildade lärare
    - Att svenska skolelever får mer och mer glädjebetyg
    - Att pengar som borde gå till våra skolelever hamnar i skatteparadis i stället.

    Dessa debattartiklar bör alla med barn i skolan läsa.

    www.arbetsvarlden.se/debatt/de-kriminella-gangen-alskar-var-ojamlika-skola/

    www.dn.se/kultur/per-molander-hur-ska-borgerliga-valjare-rosta-nar-det-visat-sig-att-hogern-har-sa-fundamentalt-fel/


    www.dn.se/kultur/sven-eric-liedman-vinstdrivande-skolkoncerner-ar-ett-hot-mot-valfriheten/


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    AndreaBD skrev 2021-12-01 14:49:11 följande:

    Men... det är ju totalt överdrivet, det du har hört. 


    Dock inte mindre sant för det.
    AndreaBD skrev 2021-12-01 14:49:11 följande:

    Tävling? Så lite som möjligt egentligen. Om du skulle jämföra med andra länder, då tror jag att svenska skolan har ganska lite tävling. Numera hänger ju inte elevens betyg ihop heller, dvs. inga relativa betyg. Generellt är ju Sverige överhuvudtaget ett land där man inte gillar tävlande. Poängen är ju att man inte lyckas för att man är bättre än någon annan. Utan man lyckas för att man är bra på något. Det finns tillräckligt många som inte lyckas i skolan - vill du att vi får ännu fler? Varför skulle prov eller läxförhör vara tävling? De jämförs ju inte med varandra. Och inget annat i din lista förutom dataspel är väl tävling?


    Även resultat på ett individuellt plan, att kämpa för att bli bättre är en form av tävling. 
  • Tom Araya
    AndreaBD skrev 2021-12-01 15:01:59 följande:
    Men vi har ju jobbat med motsatsen i alla år! Och gör det fortfarande. Det individualeras så himla mycket numera. Så jag förstår inte var du har fått det ifrån....
    Nja...

    När jag gick i grundskolan från 1980-89 så hade vi hjälplärare som plockade ut elever som hade det svårare och hade separat undervisning med dem under vissa lektioner både under låg- och mellan- och högstadiet.
    På mellanstadiet fanns även särskilda mindre klasser för de som den nämnda hjälpen inte räckte för. Liknande fanns även på vissa av kommunens högstadieskolor.
    För elever med de största problemen, ofta en kombination av potentiella diagnoser som ADHD och sociala problem hemma, som ofta skolkade och/eller hamnade i bråk, så hade man en särskild skola som samlade de mest svårhanterade eleverna i åk 4-9 från hela kommunen.

    Trots att man inte hade dagens kunskaper om alla bokstavskombinationsdiagnoser, så förstod man i alla fall att vissa elever behöver mer stöd än vad en lärare i en vanlig klass klarar av att ge.
    Allt sådant är borta sedan länge, för att man har fått för sig att behoven ska kunna tillgodoses inom den vanliga skolans och vanliga klassens ram, med samma resurser som för alla andra elever.
    Resultatet blir att alla elever får sämre kunskaper. För de elever som har det svårt finns inte resurserna och för de mer begåvade finns inte utmaningarna och uppmuntran - ramen för elevernas utbildning blir snävare. Alla ska vara som de lagombegåvade för att passa in.
  • Tom Araya
    LadyJane skrev 2021-12-01 18:24:44 följande:
    Betänk att Tom pratar om att det är hörsägner och att det kommer från en bekant. Man ska inte försöka göra ett undantag, baserat på hörsägner, till en generell sanning som Tom gör.

    Jag antar att om man pratar om utvecklingssamtalen med en bekant är man snar att lägga fram de positiva sidorna men mindre benägen att ta upp områden som har utvecklingspotential.
    Detta gällde antagligen i den kommunen eller i alla fall i de förskolor den aktuella rektorn förestod, vari personen ifråga hade jobbat på flera.
    Hon flyttade dock senare en bra bit bort, lite ut på landet i grannlänet och där var det annorlunda.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2021-12-04 13:43:09 följande:

    Många av problemen i skolan är kopplade till dagens friskolesystemet som försvaras av M, KD, L, C och SD. 

    Friskolesystemet leder till att
    - Den kommunala skolan utarmas 
    - Att svenska skolelever får färre och färre lärare
    - Att svenska skolelever får fler  och fler outbildade lärare
    - Att svenska skolelever får mer och mer glädjebetyg
    - Att pengar som borde gå till våra skolelever hamnar i skatteparadis i stället.

    Dessa debattartiklar bör alla med barn i skolan läsa.

    www.arbetsvarlden.se/debatt/de-kriminella-gangen-alskar-var-ojamlika-skola/

    www.dn.se/kultur/per-molander-hur-ska-borgerliga-valjare-rosta-nar-det-visat-sig-att-hogern-har-sa-fundamentalt-fel/

    www.dn.se/kultur/sven-eric-liedman-vinstdrivande-skolkoncerner-ar-ett-hot-mot-valfriheten/


    Jag håller med, men vill även lägga till kommunaliseringsreformen som gjorde skolorna mer ojämlika.
  • Tom Araya
    LadyJane skrev 2021-12-01 12:16:10 följande:

    Det beror ju helt på viket perspektiv du har. Du verkar vara 100% tävlingsinriktad och har därför det tänket, att allt är en tävling.
    Jag förstår att det då blir obegripligt att förstå ett annat tänkande som tex att tävla mot sig själv.


    Att tävla mot sig själv, att förbättra sig för att nå framgång på olika områden är också en form av tävling.
    LadyJane skrev 2021-12-01 12:16:10 följande:

    Du ser anställningsförfarande som en tävling där andra ser det som att hitta rätt person till rätt plats. Hur förklarar du tex informella krav som att platsa i en grupp som kanske redan har en viss gruppdynamik?


    Vad är det du inte ser?
    Alla parametrar du räknar upp handlar om framgång och att nå framgång är själva det tävlingsmoment jag syftar på. De handlar också om att stå sig i konkurrens med andra.
    LadyJane skrev 2021-12-01 12:16:10 följande:

    Hade det varit en tävling hade du kunnat träna dig till vissa personliga egenskaper men nu är ju inte människan så beskaffad att man kan ändra sig hur som helst.


    Alla kan bli bättre genom ansträngning, träning, övning, studier e.t.c.
    LadyJane skrev 2021-12-01 12:16:10 följande:

    Men att skaffa familj som är en sorts kamp eller tävling, den tanken kan jag å andra sidan inte riktigt förstå.


    Där finns alla delar av tävling. Du konkurrerar med andra om att träffa en partner. Att etablera ett förhållande och få det att fungera eller att skaffa barn med allt vad som där medföljer kan ofta vara en kamp. Allt du förväntas hinna och klara av är en kamp mot klockan och orken.

  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2021-12-05 22:27:51 följande:
    Dock inte mindre sant för det.
    AndreaBD skrev 2021-12-01 14:49:11 följande:

    Tävling? Så lite som möjligt egentligen. Om du skulle jämföra med andra länder, då tror jag att svenska skolan har ganska lite tävling. Numera hänger ju inte elevens betyg ihop heller, dvs. inga relativa betyg. Generellt är ju Sverige överhuvudtaget ett land där man inte gillar tävlande. Poängen är ju att man inte lyckas för att man är bättre än någon annan. Utan man lyckas för att man är bra på något. Det finns tillräckligt många som inte lyckas i skolan - vill du att vi får ännu fler? Varför skulle prov eller läxförhör vara tävling? De jämförs ju inte med varandra. Och inget annat i din lista förutom dataspel är väl tävling?


    Även resultat på ett individuellt plan, att kämpa för att bli bättre är en form av tävling. 
    Okej, det kanske är mer ambition som du tänker på? Att man inte ska nöja sig med att precis bli godkänd utan ska försöka göra sitt bästa? Det skulle jag hålla med om. 
  • sextiotalist
    oOOo oOOo skrev 2021-12-01 18:34:40 följande:
    Skolan - vad händer?
    Kanske det är ditt synsätt som gör att vissa hamnar efter i löneligan, de fattar inte alternativt vägrar inse tävlingsmomentet.
    Nja, min bror är väldigt högt betald och är det någon som inte är tävlingsmänniska så är det han. Nej, tävling fungerar inte de projekt jag arbetar inom, vet inte ens hur man ska kunna tävla, vet inte ens vilka tävlingsmoment som finns
Svar på tråden Skolan - vad händer?