• Tom Araya

    Skolan - vad händer?

    Alltså, vad händer med dagens svenska skola och förskola? Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    Jag hör så mycket sjuka saker från bekanta som jobbar inom förskola och skola att man bli mörkrädd.

    Exempel:
    Att man ska sluta benämna personer, både barn och personal med könsbestämda pronomen. Syftet är antagligen att komma ifrån stereotypa könsroller. Men hur är det tänkt att resultatet ska se ut? Detta med att det finns två kön och de ser olika ut, det kommer barnen oundvikligen att lära sig förr eller senare. Är det då inte enklare att köra på det från början och istället fokusera på att det är de gamla, stereotypa och förlegade könsrollerna man ska komma ifrån, inte att pojkar och flickor faktiskt är två olika kön som existerar i verkligheten?!
    Blir det inte svårare att referera till könsroller om man undviker könsbestämning?
    Hur lär man barn att pojkar och flickor har samma värde om man låtsas som att de två olika könen inte finns?

    Ett annat exempel är att barnpsykologer nu för in tanken om att allt som handlar om tävling och tävlande är dåligt. Jag kan förstå tanken om att dämpa hetsen och att förstärka känslan av lika värde. Men man får ju inte glömma att skola och hela barndomen är att lära inför livet man ska leva, varav en stor del som vuxna och hur ser verklighetens liv ut? Jo, mängder av tillfällen och situationer som består av kamp och tävling.
    Ett prov eller läxförhör i skolan
    Att idrotta
    Att söka och få ett jobb
    Att spela dataspel
    Att lära sig nya saker och utvecklas
    Att bilda familj
    Att skaffa barn
    Att prestera i tester, prov, träning, på jobbet e.t.c.
    ...
    allt är en slags kamp och/eller tävling, att man måste prestera för att lyckas och uppnå ett resultat.
    Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst, ibland duger bra nog eller att man gjort sitt bästa, ibland är kampen mot sig själv, att prestera bättre än förra gången, att kunna konkurrera med andra om något man vill nå, eller bara att uppnå en nivå som är fastställd som ett godkänt resultat e.t.c.
    Ska vi lära barn att de får vad de vill livet igenom utan egen kamp och prestation eller oavsett grad av prestation? Vilket samhälle leder det till?
    Om man nu anser att exempelvis fyraåringar inte ska tävla, men äldre barn kan tävla, från vilken ålder eller mognadsnivå är det då lämpligt och varför kan ingen svara på det som nu blivit lärda att bannlysa tävlande på förskolan? Borde inte den kunskapen ingå i den utbildning man ger barnpedagoger och lärare?
    Kan man inte istället utveckla sättet man genomför aktiviteter och lekar med tävlingsinslag, om det är så att just den formen som vi ser i seriös idrott anses olämplig för gemene barn i låg ålder.

    Experter har redan varnat för att vi idag överbeskyddar våra barn i vår del av världen, att de inte tidigare får uppleva och erfara hur livet och verkligheten ser ut och bättre förbereds för vuxenlivet där de inte kan undvika allt.

    Det finns säkert många fler exempel på märkliga teorier som införts eller är på väg att införas i skolan, du är välkommen att ta upp fler eller kommentera dessa.

  • Svar på tråden Skolan - vad händer?
  • Tom Araya
    DEN SVENSKA UTBILDNINGEN

    Så fick Sverige en flumskola ? ?Vi har gått för långt?

    En lång rad reformer har reducerat lärarens auktoritet i skolan. TN har talat med skolexperter om vad som hände när vuxenvärlden gick på reträtt, om vikten av ordning och reda och varför en nykter kunskapssyn måste återvända. ?Det är synnerligen obehagligt att vara lärare och känna att eleverna försöker att påverka ditt omdöme?, säger professor Inger Enkvist.


    Så fick Sverige en flumskola ? ?Vi har gått för långt? | Tidningen Näringslivet
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2024-11-17 13:59:48 följande:
    DEN SVENSKA UTBILDNINGEN

    Så fick Sverige en flumskola ? ?Vi har gått för långt?

    En lång rad reformer har reducerat lärarens auktoritet i skolan. TN har talat med skolexperter om vad som hände när vuxenvärlden gick på reträtt, om vikten av ordning och reda och varför en nykter kunskapssyn måste återvända. ?Det är synnerligen obehagligt att vara lärare och känna att eleverna försöker att påverka ditt omdöme?, säger professor Inger Enkvist.


    Så fick Sverige en flumskola ? ?Vi har gått för långt? | Tidningen Näringslivet
    Samtidigt ska man vet att Svenskt Näringsliv är för Friskolesystemet trots att detta gång på gång erbjuda undermålig undervisning men trots detta gödsla med högsta betyg. detta är något som är djupt orättvist mot elever som fått korrekta betyg. 

    www.vilarare.se/nyheter/friskolor/elever-fran-friskolor-far-samre-resultat-pa-hogskolan/

    www.svd.se/a/3EWWPe/annu-ett-underbetyg-till-friskolorna
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2024-11-23 13:01:01 följande:
    Samtidigt ska man vet att Svenskt Näringsliv är för Friskolesystemet trots att detta gång på gång erbjuda undermålig undervisning men trots detta gödsla med högsta betyg. detta är något som är djupt orättvist mot elever som fått korrekta betyg. 

    www.vilarare.se/nyheter/friskolor/elever-fran-friskolor-far-samre-resultat-pa-hogskolan/

    www.svd.se/a/3EWWPe/annu-ett-underbetyg-till-friskolorna
    Inte ens Socialdemokraterna verkar väldigt villiga att avskaffa friskolesystemet.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2024-11-23 14:08:48 följande:
    Inte ens Socialdemokraterna verkar väldigt villiga att avskaffa friskolesystemet.
    Nej Socialdemokraterna vill inte avskaffa friskolorna bara avskaffa systemfelen i friskolesystemet som gör att det finns så många friskolor som fungerar dåligt. Det sker genom att inte tillåta aktiebolag att driva friskolor, reglera vinstuttag i friskolor samt att låta friskolor omfattas av offentlighetsprincipen. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill

    Sverigedemokraternas skolpolitik är inte seriös.  Med SD vid makten kan snart Vladimir Putin eller Xi Jinping driva friskolor i Sverige. Det är inget som bekymrar Jimmie Åkesson..

    www.expressen.se/ledare/linnea-lindquist/ar-putins-gymnasium--nagot-for-dig-jimmie/

    Citat:

    "Hittills har SD bara varit kappvändarpartiet. De var emot vinster i skolan tills näringslivets lobbyister fick dem att tvärvända. Då blev plötsligt all kritik mot skolmarknaden kommunism. 

    Samma sak med offentlighetsprincipen. Friskolor är i dag stängda för insyn; de har ingen skyldighet att lämna ut handlingar, till skillnad från kommunens skolor. Det kritiserade Richard Jomshof som ?oacceptabelt? i en riksdagsmotion 2015. Samma principer ska naturligtvis gälla oavsett huvudman! Sedan vände man 180 grader och blev hårdnackade motståndare till offentlighetsprincip för friskolor. Det går fort i hockey ? och i Sverigedemokraternas principlösa skolpolitik.  

    Ett annat skifte gäller utländskt ägande av friskolor. Där fanns tidigare en skepsis inom SD-sfären. Sådana tongångar hör man inte längre"







    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Rataxes

    Bild
    Du blir visserligen en okunnig analfabet, men det viktigaste är ju ändå att det känns bra att vara det...


    Tänk om de gjorde likadant med inkomstdeklarationen?


    - Den är visserligen fel ifylld men vi vill inte förta din glädje av att du klarade av att skicka in den så vi struntar i det.


    "Demokratisk socialism" är som hälsosam rökning eller nyttig cancer.
  • Tyra myra

    Jag tror att skolan är ett av de områden där politiken bör hålla fingrarna borta och låta professionen syra med hjälp av sin kunskap och erfarenhet. 

    Ja lärare och övrig skolpersonal har förlorat sin auktoritet, kanske beroende på alla lagar regler och regler de måste arbeta under. Auktoritet är en personlig egenskap som behöver stödjas inte regleras.

    Jag kanske har helt fel här. men om jag jämför den skola jag gick , mina barns skolan och nu mina barnbarns så ser jag att just lärarnas auktoritet succesivt har minskat.  

    Mina lärare hade auktoritet därför att de förmedlade kunskap till oss. Det var ingen som ifrågasatte detta inte ens de pojkar som idag skulle ha diagnostiserats med bokstavskombinationer. Våra lärare var rättvisa och behandlade alla elever lika.  Visst fanns det mer eller mindre populära lärare men ingen ifrågasatte deras auktoritet.  Visst fanns det problem i min skola, mobbing och skolk förekom men detta tog man tag i och arbetade tillsammans med föräldrarna för att de skulle lösas. 

  • KillBill

    I Österåker som styrs av moderaterna begränsas nu skolelevernas möjlighet till fritt skolval och portikerna kommer bussa elever till de skolor som politikerna tycker passar.

    I Österåker sitter Hanif Bali för moderaterna i kommunstyrelsen och att just han skulle driva politik som resulterar i att skolelever bussas runt till andra skolor såg man inte komma..

      


    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Skolan - vad händer?