• Tom Araya

    Skolan - vad händer?

    Alltså, vad händer med dagens svenska skola och förskola? Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    Jag hör så mycket sjuka saker från bekanta som jobbar inom förskola och skola att man bli mörkrädd.

    Exempel:
    Att man ska sluta benämna personer, både barn och personal med könsbestämda pronomen. Syftet är antagligen att komma ifrån stereotypa könsroller. Men hur är det tänkt att resultatet ska se ut? Detta med att det finns två kön och de ser olika ut, det kommer barnen oundvikligen att lära sig förr eller senare. Är det då inte enklare att köra på det från början och istället fokusera på att det är de gamla, stereotypa och förlegade könsrollerna man ska komma ifrån, inte att pojkar och flickor faktiskt är två olika kön som existerar i verkligheten?!
    Blir det inte svårare att referera till könsroller om man undviker könsbestämning?
    Hur lär man barn att pojkar och flickor har samma värde om man låtsas som att de två olika könen inte finns?

    Ett annat exempel är att barnpsykologer nu för in tanken om att allt som handlar om tävling och tävlande är dåligt. Jag kan förstå tanken om att dämpa hetsen och att förstärka känslan av lika värde. Men man får ju inte glömma att skola och hela barndomen är att lära inför livet man ska leva, varav en stor del som vuxna och hur ser verklighetens liv ut? Jo, mängder av tillfällen och situationer som består av kamp och tävling.
    Ett prov eller läxförhör i skolan
    Att idrotta
    Att söka och få ett jobb
    Att spela dataspel
    Att lära sig nya saker och utvecklas
    Att bilda familj
    Att skaffa barn
    Att prestera i tester, prov, träning, på jobbet e.t.c.
    ...
    allt är en slags kamp och/eller tävling, att man måste prestera för att lyckas och uppnå ett resultat.
    Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst, ibland duger bra nog eller att man gjort sitt bästa, ibland är kampen mot sig själv, att prestera bättre än förra gången, att kunna konkurrera med andra om något man vill nå, eller bara att uppnå en nivå som är fastställd som ett godkänt resultat e.t.c.
    Ska vi lära barn att de får vad de vill livet igenom utan egen kamp och prestation eller oavsett grad av prestation? Vilket samhälle leder det till?
    Om man nu anser att exempelvis fyraåringar inte ska tävla, men äldre barn kan tävla, från vilken ålder eller mognadsnivå är det då lämpligt och varför kan ingen svara på det som nu blivit lärda att bannlysa tävlande på förskolan? Borde inte den kunskapen ingå i den utbildning man ger barnpedagoger och lärare?
    Kan man inte istället utveckla sättet man genomför aktiviteter och lekar med tävlingsinslag, om det är så att just den formen som vi ser i seriös idrott anses olämplig för gemene barn i låg ålder.

    Experter har redan varnat för att vi idag överbeskyddar våra barn i vår del av världen, att de inte tidigare får uppleva och erfara hur livet och verkligheten ser ut och bättre förbereds för vuxenlivet där de inte kan undvika allt.

    Det finns säkert många fler exempel på märkliga teorier som införts eller är på väg att införas i skolan, du är välkommen att ta upp fler eller kommentera dessa.

  • Svar på tråden Skolan - vad händer?
  • KillBill

    Välkommen till den svenska marknadsskolan som hyllas av SD, M, KD och L.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya

    Skolverket har i skolan inplanterat en digitaliseringsprocess utan dess like och som inte har stöd i vetenskapen.

    Barn ska använda datorer och paddor redan i förskolan och övar inte på handskrift, vilket påverkar inlärningen negativt.

    Politikerna verkar inte förstå allvaret eller vad de kan och borde göra åt problemet.


    De ansvariga ministrarna Lotta Edholm (L) och Mats Persson (L) har markerat att de inser problemen med ?massdigitaliseringen?.


    Men utvecklingen är svår att hejda. Datorer och paddor i undervisningen har starka ekonomiska intressen i ryggen och dundrar fram med sina inspiratörer och säljare om inte politiken slår till bromsen.


    Det är nästan som att de säger att skolan och undervisningen är utsåld till marknadsintressen och att det inte finns mycket de kan göra åt saken.

    Beröva inte barnen konsten att skriva  | Dagens Arena

    Bedrövligt att barnen inte lär sig skriva för hand längre | Göteborgs-Posten - Ledare (gp.se)

    5 missar lärare gör ? enligt senaste hjärnforskningen ? Skolvärlden (skolvarlden.se)

    Waldorfskolan: Barn lär sig bättre och minns mer genom att skriva för hand ? Östersunds-Posten (op.se)

     


     

  • KillBill

    Så här fungerar den marknadsskola som försvaras av SD, M, KD och L.

    Regeringenspartiernas skolpolitik är skadlig för landet.








    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill

    Den SD styrda M/KD/L regeringen anser att våra skattepengar ska finansiera det här vansinnet. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • AndreaBD

    Och jag funderar igen på om jag ska skita i allt svenskt daltande och köra hårt - nu när jag jobbar åtminstone deltid på vanlig skola igen. Om jag t.ex. ska låsa dörren och bara stänga ute dessa slashasar som kommer för sent varje lektion och sen inte kommer in lugnt och tyst, utan högt pratandes med varandra. Och kanske går iväg igen för att hämta böckerna. Jag tror jag gör det...... förvarnar nästa lektion och sen börjar jag. 

  • KillBill
    AndreaBD skrev 2023-02-25 11:44:28 följande:

    Och jag funderar igen på om jag ska skita i allt svenskt daltande och köra hårt - nu när jag jobbar åtminstone deltid på vanlig skola igen. Om jag t.ex. ska låsa dörren och bara stänga ute dessa slashasar som kommer för sent varje lektion och sen inte kommer in lugnt och tyst, utan högt pratandes med varandra. Och kanske går iväg igen för att hämta böckerna. Jag tror jag gör det...... förvarnar nästa lektion och sen börjar jag. 


    Du är anställd för att skapa trygghet, lugn och ro i klassrummet. Vad har hindrat dig från att agera tidigare?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Skolan - vad händer?