• Tom Araya

    Skolan - vad händer?

    Alltså, vad händer med dagens svenska skola och förskola? Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    Jag hör så mycket sjuka saker från bekanta som jobbar inom förskola och skola att man bli mörkrädd.

    Exempel:
    Att man ska sluta benämna personer, både barn och personal med könsbestämda pronomen. Syftet är antagligen att komma ifrån stereotypa könsroller. Men hur är det tänkt att resultatet ska se ut? Detta med att det finns två kön och de ser olika ut, det kommer barnen oundvikligen att lära sig förr eller senare. Är det då inte enklare att köra på det från början och istället fokusera på att det är de gamla, stereotypa och förlegade könsrollerna man ska komma ifrån, inte att pojkar och flickor faktiskt är två olika kön som existerar i verkligheten?!
    Blir det inte svårare att referera till könsroller om man undviker könsbestämning?
    Hur lär man barn att pojkar och flickor har samma värde om man låtsas som att de två olika könen inte finns?

    Ett annat exempel är att barnpsykologer nu för in tanken om att allt som handlar om tävling och tävlande är dåligt. Jag kan förstå tanken om att dämpa hetsen och att förstärka känslan av lika värde. Men man får ju inte glömma att skola och hela barndomen är att lära inför livet man ska leva, varav en stor del som vuxna och hur ser verklighetens liv ut? Jo, mängder av tillfällen och situationer som består av kamp och tävling.
    Ett prov eller läxförhör i skolan
    Att idrotta
    Att söka och få ett jobb
    Att spela dataspel
    Att lära sig nya saker och utvecklas
    Att bilda familj
    Att skaffa barn
    Att prestera i tester, prov, träning, på jobbet e.t.c.
    ...
    allt är en slags kamp och/eller tävling, att man måste prestera för att lyckas och uppnå ett resultat.
    Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst, ibland duger bra nog eller att man gjort sitt bästa, ibland är kampen mot sig själv, att prestera bättre än förra gången, att kunna konkurrera med andra om något man vill nå, eller bara att uppnå en nivå som är fastställd som ett godkänt resultat e.t.c.
    Ska vi lära barn att de får vad de vill livet igenom utan egen kamp och prestation eller oavsett grad av prestation? Vilket samhälle leder det till?
    Om man nu anser att exempelvis fyraåringar inte ska tävla, men äldre barn kan tävla, från vilken ålder eller mognadsnivå är det då lämpligt och varför kan ingen svara på det som nu blivit lärda att bannlysa tävlande på förskolan? Borde inte den kunskapen ingå i den utbildning man ger barnpedagoger och lärare?
    Kan man inte istället utveckla sättet man genomför aktiviteter och lekar med tävlingsinslag, om det är så att just den formen som vi ser i seriös idrott anses olämplig för gemene barn i låg ålder.

    Experter har redan varnat för att vi idag överbeskyddar våra barn i vår del av världen, att de inte tidigare får uppleva och erfara hur livet och verkligheten ser ut och bättre förbereds för vuxenlivet där de inte kan undvika allt.

    Det finns säkert många fler exempel på märkliga teorier som införts eller är på väg att införas i skolan, du är välkommen att ta upp fler eller kommentera dessa.

  • Svar på tråden Skolan - vad händer?
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2022-09-01 07:32:39 följande:
    Gäller det ointresset även kommunala och statliga bolag som har vinstkrav på sig?
    Ja.
    Flash Gordon skrev 2022-09-01 07:32:39 följande:
    Pengar försvinner ur verksamheten hela tiden. När Bonniers säljer skolböcker till skolan. När städbolag städar kommunala fastigheter. När NCC bygger skollokaler.
    Nej, pengarna har omsatts i materiella värden för skolans verksamhet.

    Om du menar vinsterna som dessa bolag har av sin verksamhet, så finns det ett allmänintresse för att det finns privata producenter av sådan materiel. Det när inte planekonomi jag förespråkar. Dessa bolag och deras verksamhet finns inte bara för att sko sig på skattepengar.

    Att däremot bygga med skattepengar, sälja byggnaderna billigt till privata ägare och sedan hyra dem för det allmännas behov, det är höjden av idioti med marknadsekonomi.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2022-09-01 20:45:42 följande:
    Ja.
    Har du då någonsin protesterat mot att kommunala bolag krävs på vinster kring 5-10? Eller har du bara inte tänkt på det?
    Tom Araya skrev 2022-09-01 20:45:42 följande:
    Nej, pengarna har omsatts i materiella värden för skolans verksamhet.
    Så immateriella värden, som när skolor lär elever någonting, räknas inte?
    Tom Araya skrev 2022-09-01 20:45:42 följande:
    Om du menar vinsterna som dessa bolag har av sin verksamhet, så finns det ett allmänintresse för att det finns privata producenter av sådan materiel. Det när inte planekonomi jag förespråkar. Dessa bolag och deras verksamhet finns inte bara för att sko sig på skattepengar.

    Finns väl i sig inget allmänintresse för det, skulle man kunna argumentera. Vi kan förstås producera skolmaterial statligt också. Så går inga pengar till privata företag i bokbranschen på skolans bekostnad.

    Men det är OK om de gör vinst på skolan för att de som företag även vänder sig till andra kunder än just skolan?
    Tom Araya skrev 2022-09-01 20:45:42 följande:
    Att däremot bygga med skattepengar, sälja byggnaderna billigt till privata ägare och sedan hyra dem för det allmännas behov, det är höjden av idioti med marknadsekonomi.

    Beror ju på vad du annars kan göra med pengarna du drar in på den ursprungliga försäljningen om det är dåligt eller inte.
    Blå och gul
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2022-09-01 22:44:32 följande:
    Har du då någonsin protesterat mot att kommunala bolag krävs på vinster kring 5-10? Eller har du bara inte tänkt på det?
    Tom Araya skrev 2022-09-01 20:45:42 följande:
    Nej, pengarna har omsatts i materiella värden för skolans verksamhet.
    Så immateriella värden, som när skolor lär elever någonting, räknas inte?
    Finns väl i sig inget allmänintresse för det, skulle man kunna argumentera. Vi kan förstås producera skolmaterial statligt också. Så går inga pengar till privata företag i bokbranschen på skolans bekostnad.

    Men det är OK om de gör vinst på skolan för att de som företag även vänder sig till andra kunder än just skolan?
    Tom Araya skrev 2022-09-01 20:45:42 följande:
    Att däremot bygga med skattepengar, sälja byggnaderna billigt till privata ägare och sedan hyra dem för det allmännas behov, det är höjden av idioti med marknadsekonomi.

    Beror ju på vad du annars kan göra med pengarna du drar in på den ursprungliga försäljningen om det är dåligt eller inte.
    Förstår du verkligen inte skillnad på affärsdrivande verksamhet t.ex. kommunala bostadsbolag och verksamhet inom välfärden där offentlig verksamhet inte har vinstkrav?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill

    Den debatten skulle man ha velat se. Moderatledaren Ulf Kristersson hade inte haft en chans mot Rektorn Linnea Lindquist.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill

    Hur tusan kan Sverigedemokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna driva en politik som gynnar detta vansinne. Hur tänker dessa politiker?

    För mig är det obegripligt att någon enda politiker kan acceptera att pengar som skulle gått till svenska skolelever hamnar i fickorna hos ägarna i stället. Nedan kan man läsa om vad vansinnet leder till. 

    www.dn.se/sverige/friskola-hotas-med-halv-miljon-i-vite-for-allvarliga-brister/







    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Lärare sedan 25 år)

    Ts: Du kan vara lugn. De allra flesta skolor är fortfarande hårt fast i gamla könsroller och har betydligt mer tolerans med stökiga killar än stökiga tjejer, låter killar ta mer plats i klassrummet och förutsätter att man endast vill ha vänner av samma kön. 

  • Tom Araya
    Anonym (Lärare sedan 25 år) skrev 2022-09-17 10:14:28 följande:

    Ts: Du kan vara lugn. De allra flesta skolor är fortfarande hårt fast i gamla könsroller och har betydligt mer tolerans med stökiga killar än stökiga tjejer, låter killar ta mer plats i klassrummet och förutsätter att man endast vill ha vänner av samma kön. 


    Så var det inte när jag gick i skolan. Toleransen var i regel högre för oordning bland tjejerna, särskilt hos de kvinnliga lärarna.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2022-09-17 11:03:57 följande:
    www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/skyddsstopp-pa-nya-raketskolan-kommunen-kallar-till-presskonferens

    Tänk om detta hänt i en privatskola...

    Föreställ er den samlade tokvänsterns hysteri.
    Med ditt inlägg visar du att du inte förstår skillnaden mellan för låg personalbemanning som beror på brist på personal och för låg personalbemanning som beror på ägare som vill maximera sina vinster..
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Skolan - vad händer?