Skolan - vad händer?
Jag tror att skolan är ett av de områden där politiken bör hålla fingrarna borta och låta professionen syra med hjälp av sin kunskap och erfarenhet.
Ja lärare och övrig skolpersonal har förlorat sin auktoritet, kanske beroende på alla lagar regler och regler de måste arbeta under. Auktoritet är en personlig egenskap som behöver stödjas inte regleras.
Jag kanske har helt fel här. men om jag jämför den skola jag gick , mina barns skolan och nu mina barnbarns så ser jag att just lärarnas auktoritet succesivt har minskat.
Mina lärare hade auktoritet därför att de förmedlade kunskap till oss. Det var ingen som ifrågasatte detta inte ens de pojkar som idag skulle ha diagnostiserats med bokstavskombinationer. Våra lärare var rättvisa och behandlade alla elever lika. Visst fanns det mer eller mindre populära lärare men ingen ifrågasatte deras auktoritet. Visst fanns det problem i min skola, mobbing och skolk förekom men detta tog man tag i och arbetade tillsammans med föräldrarna för att de skulle lösas.