Skolan - vad händer?
Om du slutar lyssna på vad en och samma person säger och istället tar del av vad som skrivs om skolan kanske du får en annan bild?
Till att börja med pågår inte något omfattande socialt experiment där personal i skolan inte får benämna personer med könsbestämda pronomen. Du får bara lita på mig - mitt professionella fält är också skolan, och jag har vänner som är lärare, och jag är förälder till skolbarn. Jag har tre perspektiv på frågan och inte från något håll kommer signaler på att detta håller på att ske.
Vad gäller tävlingsinslagen i skolan verkar det ju vara något som ökar (googla "tävling i skolan"), så om du är positivt inställd till det är det väl snarast en positiv utveckling ur ditt perspektiv? Jag intar dock ett annat perspektiv på frågan. Det finns forskning som visar att konkurrens mellan elever faktiskt sänker motivationen hos de flesta. Man kan enkelt tänka sig att tävling ökar motivationen för lärande hos det lilla fåtal som lyckas, men minskar motivationen hos dem som misslyckas. Om man då väljer att betrakta tävlingsinslag som något positivt eller negativt beror väl på hur man uppfattar skolans uppdrag? Jag ser det som att främst skapa förutsättningar för lärande. Visst handlar det också om att förbereda för vuxenlivet och framtidens samhälle, men även ur det perspektivet måste jag betrakta förmågan att utveckla kunskaper som ett överordnat mål.
Du kan kika på de här länkarna som avstamp för vidare reflektion:
fredrikarboga.wordpress.com/2017/02/05/tavlingar-hor-inte-hemma-i-skolan/
skolvarlden.se/artiklar/alla-forlorar-pa-att-tavla
tidningenorigo.se/har-tavlingen-ett-pris/