• vasg

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Jag har inte skrivit här så mycket, havandeskapsförgiftningen jag fick, alla mvc-kontroller och akutbesök på sjukhuset tog ut sin rätt och tillslut orkade jag inte mer. När blodtrycket inte gick ner trots att man satte mig på blodtryckssänkande så beslutades igångsättning. Den 9/12 tittade en dotter (VI HADE RÄTT, alla andra hade fel, haha) ut på 2805g och 48cm i vecka 37+6. Vi är förälskade och lär känna vår nya familjemedlem på BB. Imorgon får vi se om vi får åka hem<3

• vasg
    mrshudson75 skrev 2017-12-11 02:51:41 följande:

Massa grattis! :)

Förstår att du inte orkat skriva m komplikationer. Så skönt att det gått bra, o skönt att komma hem.

Vi blir kvar en dag till (minst) för blodtrycket går inte ner (tydligen normalt) och amningen strular. Men jag är så kär i denna lilla människa <3
  • vasg
    KajsaStina123 skrev 2017-12-11 08:45:53 följande:

Grattis till tjejen !

Måste fråga vad hade du i blodtryck och hade du några känningar av det?

Ligger på gränsen och ska t mvc idag och kolla hur det ser ut. Är i v 40 så vill bara att liten ska komma nu..

Det började svajja i vecka 29 med typ 145/90. Sedan pendlade det upp och ner hela tiden. En dag fick jag ont under höger revben och sökte hos MVC. Då var det 150/100 och jag hade protein i urinen så skickades till sjukhuset. Där togs prover och jag blev sjukskriven från utbildningen. Sedan fick jag gå på kontroller 2ggr/vecka och de fortsatte pendla enormt. I vecka 36 fick jag även huvudvärk och åkte in till sjukhus igen. Fler prover, ingen förändring. Låg hela tiden på gränsen för åtgärd. Forsatte gå på kontroller 2ggr/vecka och på förlossningsplaneringen hos bm så var trycket 160/100 och +2 på protein så det blev sjukhus igen. Då sattes jag på blodtryckssänkande som jag mådde jättedåligt av. Blev sjukhus igen för jag mådde så dåligt, tabletterna hade inte verkat tillräckligt så trycket var fortfarande högt och +3 protein. Läkaren skrev in mig och sa att vi skulle avvakta till dagen efter och besluta om igångsättning då. Vi hann inte ens gå från antenatal upp till BB innan läkaren hade ändrat sig. Skickades direkt till förlossningen för igångsättning, då tyckte hon att jag ändå var så pass långt gången, bebis mådde bra och det fanns liksom ingen direkt anledning att dra ut på lidandet
  • vasg
    KajsaStina123 skrev 2017-12-13 23:32:30 följande:

Hej,

Det låter lite som mig, hade 150/95 och då fick jag åka in till förlossningen på koll. Väl där var det 160/100 så fick ligga kvar och få medicin, som verkade. Proteinet var +2 och dom sa att det hade inte utvecklats till havandeskaps förgiftning men tog massa prover. Och får nu äta blodtryckssänkande men gå på koll ca varannan dag. Är ju i v40 nu så läkaren sa att funkar inte medicinen som den ska så sätter dom igång/plockar ut liten. Har huvudvärk och har haft det några veckor. Igår när jag åkte hem från antenatal hade jag 117/85 och idag hos mvc 140/85....så som sagt det pendlar rejält.

Men nu ikväll verkar det som om den sk slemproppen kanske släppt så hoppas det händer ngt. Läkaren undersökte mig och tydligen var jag öppen 2 cm, så hon tryckte på kanterna och "retade" lite där och sa att förhoppningsvis kanske det har ngn effekt. Så får se vad dom händer då.

Åh, ja.. Jag kunde gå från 135/70 - 150-105 på 2 dagar, helt galet. Jag fick också höra att det inte var hf men var på väg att utvecklas. När jag tillslut blev inlagd var jag öppen 1cm och hon sa att jag hade en "måttlig" hf.

Hoppas din bebis tittar ut snart! Här är det nu 5 dagar sedan min föddes men tyvärr har inte mitt blodtryck gått ner ännu..
  • vasg
    jesspett skrev 2017-12-16 19:48:11 följande:

Hur går det för alla nyfödda nu? Har alla fått namn? =)

Ni som är kvar, vad har ni för tips på tidsfördriv? Sjukt uttråkad och avslagen nu och då har jag bara gått över två dagar! Idag bakade jag och ungarna bröd, igår gjorde vi julgodis men man är ju så otymplig så det där med att gå promenader osv är så olockande speciellt när det regnar och håller på ute!

Här blev det en Leah :) Vi kämpar med amningen och jag känner mig så otillräcklig, men hon är det vackraste jag någonsin sett och jag är så otroligt lycklig att hon är här <3
  • vasg
    mrshudson75 skrev 2017-12-17 19:24:12 följande:

Känn dig inte otillräcklig, det är kämpigt den första tiden med amningen. Låt henne suga suga o suga o se till att hon tar stort grepp. O se till att du får vara ifred. Stress kan göra att mjölken inte rinner till. Jag är jättekänsligden första tiden p brukar stänga in mig när vi ammar. Fast det är sjunde här som jag ammar så bökar vi en del o det känns ibland som om vi inte gör annat än tuttar :/

Tack! Vi kämpar på och hennes viktuppgång idag visar att det funkar (tillmatar med ersättning på natten) vilket var en enorm lättnad och gav ny motivation att fortsätta kämpa. Hon har ökat 235g på 6 dagar och passerat sin födelsevikt med 155g!
  • vasg
    Fritjof skrev 2017-12-19 09:04:52 följande:

Hej jag hade bf 8 dec så 41+3 idag!

Så idag ska vi åka till sjukhuset döe bedömning och tillväxtultraljud, får se hur det går:/ det är också mitt fösta barn och jag vill med så gärna att det drar igång av sig själv men inga täcken på det än :(( drömt massa mardrömar inatt om igpngsättning :( hoppas slippa ett par dagar kvar till 42 och om jag kan välja vill jag inte bli igångsatt vid julafton ????

Någon som har erfarenhet av båda delarna?

Visserligen första barnet för mig men jg blev igångsatt pga hf, hade öppnat mig 1cm så de satte ballongkateter. Från att den sattes till hon var ute tog det 19 timmar, så ganska snabbt för att var en igångsättning/första förlossning :)
  • vasg
    Fritjof skrev 2017-12-19 19:22:55 följande:

Hej igen!

Måste klaga av mig efter dagens besök på bb!

Vi skulle ju på tillväxts ultraljud idag för sf måttet varit samma 3 gr. + plus boka en igångsättnings tid ifall hen vill lägga kvar till 42+0.

Kommer dit träffar en snäll äldre barnmorska som känner på barnets läge och hon sa att den glitit ner och fixerat sig! Framsteg :D! sätter på banden å dosorna som mäter barnets hjärtfrekvens å samandragningar å hon förklarat allt å jag får ligga där i 30 min.

Så kommer hin tillbaks å plockar av å säger att jag haft 3 sammandragningar! :D fatta la inte jag dom va ju as fjuttiga trode bara bebisen sträkte på sig när det blev lite spänt xD

Iaf jätte glada att jag hade samandragningar och att bebisen fixerat sig äntligen det kändes ju jätte lovande!

Så kommer läkarn in som ska göra UL..

Aså hon kan säkert allt å så men hon prata så dålig svenska! stappla på varje ord å kunde inte förklara ngt :/ hon sa bara att bra eller Okej på allt.

Aså hon hade ordföråd som en pizza bagare ungifär

Bebis -1,6

Modetappen medium

Vatten okej

Moderkaka okej

Vad betydet det änns? vadå medium? vadå minus -1,6? är det mycker eller lite eller vad? -1.6 i vikt eller längd? Allt var så oklart å när vi fråga så kunde hon inte förklara :/

Så hade hon en stackars läkarpraktikant med sig också, hon kan ju knappast lära sig ngt :/

Sen skulle hon göra vaginal under äsökning då och känna på tappen å jag fick ligga på en vanlig britts och skulle bara dra ner jeansen till knäna?. Där ligger jag helt förvirrad brevid gynstolen lixom,

Å hon bara så då kan du ta isär benen, men hallå jag har ju helt korviga jeans runt knäna det gick ju inte att vresa en mm! Jag frågar om jag ska ta av mig å hon bara nä det brukar gå bra slappnaav! Vadå slappna av. Byxorna är ivägen!! Till slut blev jag förbannad p slet av mig byxorna å la mig ner! Å javlar var hårdhänt hon va! Bara rätt in högst upp jötte fort det gjodre ju svin ont! Brukar dom göra så våldsamt för å känna på tappen?

Å sen resultatet medium vad betyder det lixom? Hon bara inte fram inte bak medium! Ja men är det bra dåligt betyder det att ngt är på gång? Är den mogen inte mogen på väg att mogna?... jag blir tokig

Kom där ifrån som två arga frågetecken:(

Allt var ju bra! Vad vi förstod iaf men hon fick bara allt å verka dåligt för hon inte kunde förklara...:( så besviken ska prata med min vanliga bm imorgon <3

-1,6 kan väl vara bebis tillväxt? Alltså -1,6 % från standardkurvan? Vår bebis var på -11%
  • vasg
    Fritjof skrev 2017-12-20 10:13:45 följande:

Ja så kan det nog vara kanske, då borde

Inte minus 1,6 va så mycket då?

Men ändå att dom inte förklarar utan att man vehöver gissa -.-

Nej det är inte mycket alls! Men ja, du borde fått en förklaring..
  • vasg
    SkogsstjärnN skrev 2018-01-31 08:57:58 följande:

Här har det äntligen lossnat med amningen och vikten. Halleluja! Klippte herrns tungband för drygt en vecka sedan och då hade han gått upp 170g på tio dagar och var konstant missnöjd då han aldrig blev mätt. Nu har han gått upp 200gram på fem dagar och är nöjd och leker och pratar med oss. Jag är så lättad att det hjälpte samtidigt som jag är förbannad att vi inte fick hjälp innan så vi spenderade två månader med att slita för att få i honom mat och inte alls fick chansen mysa.

Just nu har han sin fara hårfärg, hoppas så att han för fortsätta vara rödhårig. Det är ju hur sött som hellst!

Åh, vi fick också klippa tungbandet.. tyvärr var jag så psykiskt trasig efter vår amningsstart så helamning var helt enkelt inte på kartan, däremot kan vi nu delamma/mysamma och bara det känns som en vinst <3
  • vasg

Har inte varit inne här på länge men här rullar det på. Mannen har förlorat platsen som ?mitt livs största kärlek?, herregud vad jag älskar min lilla dotter <3 Tuff amningsstart ledde till att vi nu bara delammar/mysammar men det känns okej. Hon är nu 2 månader och 4 dagar gammal, en liten tjej (2805g vid födsel) som nu väger över 4,5 kilo och har lite smått börjat ha storlek 56 <3 Hon sover och äter bra och ler som en sol när hon får syn på mig och sin pappa<3 Hur går det för er andra?

• vasg
    Jsv17 skrev 2018-02-13 10:29:30 följande:

Åh vilken sötnos!

Vi hade en liknande start då han föddes endast 2660g men nu väger han nästan 5kg och vi har också precis gått över lite lätt till strl 56

Vi fick iaf igång amningen och jag helammar nu, men vi hade det jättetufft med det i början och hade vi inte blivit kvar på neo med honom så jag fått hjälp av supersköterskorna där tror jag inte jag inte jag ammat alls faktiskt, så super att du fått till en delamning med så tuff start är det ju lätt att ge upp helt

Wow! Härlig viktuppgång, min var ocskå 55cm lång sist, följer sin (lite mindre) kurva på pricken i både längd, vikt och huvudomfång. Vad härligt att ni fick igång amningen! Vi har kämpat som bara den eftersom hon inte sög någonting på BB. Hon var så täppt i näsan så hon kunde helt enkelt inte andas när hon försökte amma, vilket ledde till massa panik(såklart). Ingen lyckades hjälpa oss och när hon var en månad lyckades jg knipa en tid för bedömning och klipp. Efter det har vi kämpat och kämpat men nu är jag rädd att det vuxit igen, för nu krånglar hon vid bröstet och skriker och har sig.. Vi ammar mest för myset men det blir inte mysigt om hon skriker, för någon av oss. Ska testa några gånger till men fortsätter det såhär så lägger jg ner det helt. Jag pumpar så mycket jag kan, för mig är det viktigt att hon får i alla fall lite bröstmjölk, sedan hur hon får i sig det är mindre viktigt..
  • vasg
    Jennys Bageri skrev 2018-02-15 09:22:16 följande:

Amandus väger i dagsläget 4130 g (2606g) och är 9v och han är 54,5 cm lång. Kissade på bm gjorde han också när vi skulle mäta honom, haha.. han har börjat få hull och nu ser han så frisk och fin ut. Dock har benen betett sig lite konstigt, dom har vibrerat. Ibland skakar höger, ibland vänster och det håller i sig i några sekunder. Jätte märkligt!! Fast nu de senaste dagarna har jag inte märkt av det så mycket så det går väl till sig får vi hoppas. :)

Han är så glad och nöjd och jag älskar denna lilla plutt så otroligt mycket!!

Jag kunde inte heller se bilden,, men provar att lägga upp en egen ändå..

Vilken sötnos!
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL