• vasg

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Jsv17 skrev 2017-10-16 21:51:06 följande:

Det tror jag inte, jag har ätit mindre godis och sött då jag fått lite avsmak på det under graviditeten. Så tyvärr är det nog typ slumpen, jag är ju lite överviktig så här beror det kanske på det i så fall.

Jag hade avsmak för allt sött fram till vecka 20, men sen kom det tillbaka med en smäll.. Jag är också lite överviktig sedan innan :/ Ska försöka att inte ta ut något i förskott, får se hur det går på onsdag. Men skönt att det troligtvis inte är något jag gjort.. Nu när jag tänker efter känner jag en som var normalviktig och ätit supernyttigt som ändå fick det, hon behövde tilm och med ta sprutor :S
  • vasg
    Jsv17 skrev 2017-10-17 00:30:33 följande:

Ja ta inte ut nåt i förskott du kan ju ha haft en tillfällig socker topp just då du var hos BM, och som sagt är det något förhöjt så har jag iaf hittills inte upplevt det som så farligt. Lite extra koll på en vill dom ju ha men jag håller tummarna för en bra belastning för dig på Onsdag

Tack! :) Jag hade ätit precis innan provet togs men hade inte ätit något som "borde ge ett sånt utslag" sa min BM, så bara att vänta och se
  • vasg
    Jsv17 skrev 2017-10-18 22:40:43 följande:

Hur gick det för dig idag?

Jag har inte diabetes, än! Men ska ändå dra ner på socker och motionera mera för att vara säker på att hålla det under kontroll. Hade 4,9 på fasteprovet och 8,8 efter glukosen. Men skönt att slippa mediciner i nuläget i alla fall :)
  • vasg
    Jsv17 skrev 2017-10-19 07:36:13 följande:

Va skönt! Jag hade 5,4 på mitt fastesocker och 10 efter belastningen och då klarade jag mig utan medicin och bara kostförändringar i en hel månad till efter det, så om du tänker på kosten så kommer du nog kunna klara dig hela vägen in i mål på det. Medicinen har för övrigt hjälpt jättebra (hittills) så jag hoppas den ska ta mig hela vägen in i mål också, vill gärna slippa insulin, så så duktig som jag är med kosten just nu har jag nog aldrig varit i hela mitt liv

Jaa precis. Det är ju liksom allmänna hälsoråd jag fick bara, sånt som man egentligen vet att man ska göra men det är svårt att motivera sig till,så det är egentligen bara bra att det kommer lite yttre påtryckningar :D Lättare att motivera sig om det gäller ens bebis hälsa tycker jag :)
  • vasg

Kul med magar! Här är min mage i vecka 31+3 (31+5 idag). Känt mig stor från början och fått det påpekat många gånger. Min mage växer i platåer, så den blir större över natten, håller sig så i några veckor och sedan blir den större igen över natten. Så här har den sett ut sedan v 28 men sf-måttet följer kurvan perfekt!

• vasg
    Nykär15 skrev 2017-10-31 09:16:18 följande:

Jag tycker i motsats till er att tiden flyger fram just nu! Längtar som en tok på att se vad som gömmer sig därinne, samtidigt som jag kommer sakna magen och buffarna som är med mig hela dagarna...är ju förmodligen sista gången som gravid så försöker ta till vara även på graviditeten trots min otålighet att få se vårt lilla baby 

Vi är klara med allt hemma, vissa grejer som skötbädd osv är bara att plocka fram när vi kommer hem. Men sängen är klar, bäddad med tvättade sängkläder, vagnen finns hemma men den piffas när vi vet vad det blev för kön, ska göra en vagnmobil och kommer välja åkpåse efter vad för kön det blev, har två hemma och kommer sälja den som inte blir använd  enda riktigt onödiga vi köpt, två åkpåsar, en rosa och en grå. Men de är från Gekås och inte så dyra där och kände jag vill ha just den rosa till en tjej och en grå till kille, så det fick bli så....

Skötväskan är packad med det bäbisen behöver på BB och det jag vill ha med på förlossningen. Sen ska vi fixa en väska med sånt vi behöver till oss med, babyskyddet står bredvid den packade väskan. Så förhoppningsvis har vi snart packat ner allt vi behöver...gillar att vara förberedd och sen kan jag packa om bäbisens grejer många gånger innan jag är nöjd hahaha

Var på extra provtagning med urin och blodtryck idag som förlossningen vill ha då jag är över 40 år, blodtryck 113/51 idag så lågt och bra fortfarande. Nya prover om två veckor och ska till vanliga bm nästa vecka samt TUL nästa vecka på sjukhuset...märks att det närmar sig med alla extrabesök som det blir. Men skönt att få lite extra koll känner jag. 

Samma här. Tycker hela graviditeten flugit förbi och tänker hela tiden att "nu borde det kännas som att tiden går långsamt" men det gör det aldrig, haha. Jag pluggar heltid fram tills bebis föds (och troligtvis lite efter också) för att göra klart denna terminen) vilket passar mig, avskyr att vara hemma för länge, 1-4 dagar är guld, men sedan klättrar jag på väggarna.

Vi är färdiga med bebis rum och det som bebisen behöver på BB, min väska ska jag vänta lite med.

Nu ska jag till MVC och hoppas verkligen blodsockret ligger bra idag, vill verkligen inte behöva göra en ny belastning :(
  • vasg
    Nykär15 skrev 2017-11-18 15:51:11 följande:

Nu har jag sytt ett babywrap :) håller på med en grå med eftersom vi inte vet könet :)

Sydde också en babywrap! Det första jag sytt på 10 år :D

• vasg

Här har livet tagit en vändning. Förvärkar och smärta i revbenen hela igår natt, kunde inte sova. På instagram fick någon mig att reagera på att det var på höger sida jag hade ont (något jag skulle hålla utkik efter pga mitt instabila blodtryck). Ringde MVC och bad om extra kontroll. Kom in och tog 4 blodtryck, alla för höga. Genomsnittligt värde 150/100 och +2 på urinprov. Skickades till antenatal för utredning. Var där hela dagen och fick massa tester, bebis mår bra men uppskattades vara lite mindre än hen borde, ca 2300g. Blev sjukskriven på heltid med havandeskapsförgiftning men eftersom urinprov och blodprov var normala när jag kom dit så visste de inte riktigt vad de skulle göra med mig. Så nu ska jag snart dit och ta nya tester. Hoppas på att idag få en mer klar bild av vad som kommer hända framöver, har varit ett gränsfall under stora delar av graviditeten.

• vasg
    mrshudson75 skrev 2017-11-21 07:15:35 följande:

Så bra att du åkte in:)

O hoppas de har koll på er nu <3

Jaa himla tur! Jaa nu kommer de hålla koll, oavsett vad som händer idag så blir det i alla fall tätare besök framöver, så det känns bra. Har redan fått en massa extra kontroller pga att blodtrycket svajjat så, men så högt som det var igår har det aldrig varit ..
  • vasg
    Jilo skrev 2017-11-21 16:18:32 följande:

Tack alla <3

Blev igångsatt pga tidigare jobbiga förlossningar bl.a. Denna gång skulle det ske under mera kontrollerade former och det var det, gick väl hyfsat. Blev lite panikartat två gånger, en gång pga mig, en gång pga bebis. Är garanterat sista gången jag försöker mig på en förlossning!

Men, natten till idag fick vi en välskapt pojk <3

Eg. bf var på lördag.

Grattis!
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL