Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Estor skrev 2017-10-27 20:18:29 följande:

Oj jag kanske missade skriva här..

Jag låg inlagd på förvården och förlossningen en vecka, åkte mellan de avd. Vi trodde jag svarade bra på medicinerna jag fick och det blev prat om premission på onsdagen (18/7) om undersökningen visade att tappen var oförändrad.

Men kl 21 den 17/10 gick mitt vatten när jag var på toa. Precis innan tänkte min man åka hem, tur nog hann han aldrig åka.

Fick åka ner till förlossningen och 01.44 föddes vår son 2070gram och 43.5cm lång. Helt perfekt och med starka lungor. Fick tillomed upp honom på bröstet en liten stund innan barnläkarteamet tog med honom för undersökning.

Hade tidigare under veckan haft möte med personal från neonatalavd där de förklarat vad som skulle hända.

Han har klarat sig helt utan extra syre. Han har sond som vi ger mjölken genom varannan timme. Jag pumpar var 3dje timme.

Nu väger han 2140g.

I morgon ska vi troligen få komma ut på promenad i barnvagnen :D

Åh grattis! Vad skönt att han mår så bra!
  • Nykär15

Jag tycker i motsats till er att tiden flyger fram just nu! Längtar som en tok på att se vad som gömmer sig därinne, samtidigt som jag kommer sakna magen och buffarna som är med mig hela dagarna...är ju förmodligen sista gången som gravid så försöker ta till vara även på graviditeten trots min otålighet att få se vårt lilla baby GladHjärta

Vi är klara med allt hemma, vissa grejer som skötbädd osv är bara att plocka fram när vi kommer hem. Men sängen är klar, bäddad med tvättade sängkläder, vagnen finns hemma men den piffas när vi vet vad det blev för kön, ska göra en vagnmobil och kommer välja åkpåse efter vad för kön det blev, har två hemma och kommer sälja den som inte blir använd Flört enda riktigt onödiga vi köpt, två åkpåsar, en rosa och en grå. Men de är från Gekås och inte så dyra där och kände jag vill ha just den rosa till en tjej och en grå till kille, så det fick bli så....

Skötväskan är packad med det bäbisen behöver på BB och det jag vill ha med på förlossningen. Sen ska vi fixa en väska med sånt vi behöver till oss med, babyskyddet står bredvid den packade väskan. Så förhoppningsvis har vi snart packat ner allt vi behöver...gillar att vara förberedd och sen kan jag packa om bäbisens grejer många gånger innan jag är nöjd hahaha

Var på extra provtagning med urin och blodtryck idag som förlossningen vill ha då jag är över 40 år, blodtryck 113/51 idag så lågt och bra fortfarande. Nya prover om två veckor och ska till vanliga bm nästa vecka samt TUL nästa vecka på sjukhuset...märks att det närmar sig med alla extrabesök som det blir. Men skönt att få lite extra koll känner jag. 

• Nykär15
    Gurkan25 skrev 2017-11-01 14:30:28 följande:

Hej! Har inte skrivit på ett tag men jag mår väldigt bra! Planen är att jobba fram till 10nde december. Längtar väldigt mycket nu efter våran lille kille. Har packat BB-väskan och väskan till mig på förlossningen. Vagnen hsr kommit och vi är jättenöjda med vårat val(bugaboo cameleon). Funderar på om vi ska köpa en bärsele eller inte? Hur har ni gjort?

Grattis till Decembertvillingarna och Estor till era bebisar!

Längtar galet mycket nu!:)

Vi skippar bärsele/sjal. Föredrar om barnet jan sova i sin vagn, man blir så låst om de bara kan sova på någon, även om det är mysigt. Mina tidigare har alltid sovit ute i vagnen och jag har inte burit dem allt för mycket, men haft dem nära som vakna istället. Tycker det är bättre se om behovet finns när barnet kommit isf. Vissa selar går använda från nyfödd, men inte alla.
  • Nykär15

TUL idag gick bra, 2600 gram och perfekt för dagen ????????

Livmodern fick ok i tjocklek för en vaginal förlossning, låg på 5 mm på tunnaste, gränsen går vid 3 mm.

Dock hade bebisen lagt sig i säte, kände det hände nåt igår...så har hen inte vänt sig om 2 veckor så blir det vändningsförsök/bokning av snitt...alltid något att noja över!

• Nykär15
    laetitia81 skrev 2017-11-06 11:30:41 följande:

Va skönt att det var bra, hoppas verkligen bebis hinner vända sig då, håller tummarna! längtar tills jag ska till bm imorgon, har börjat noja mig lite nu i slutet så skönt att kolla läget.

Ja hoppas verkligen! Kommer aldrig mer göra ett vändningsförsök, så smärtsamt och läskigt och bäbisen vände sig ändå inte, stressad som sjutton blev den med 200 slag/minut...isf blir det snitt, vilket jag ju helst inte vill ha heller... hade hoppats att bara kunna se fram emot en vanlig förlossning efter detta, helst som livmodern fick tummen upp för det
  • Nykär15
    mrshudson75 skrev 2017-11-06 13:09:36 följande:

Så bra att allt var bra :)

Typiskt då med säte när du fått grönt att föda vaginalt :/

Håller tummarna att den lilla hinner göra en kullerbytta innan vändningsförsök ell snittbokning <3

Ja typiskt när jag fick mitt ok för vaginal förlossning :/ men bara vänta o se nu...
  • Nykär15
    laetitia81 skrev 2017-11-06 15:05:27 följande:

Så är det säkert men fick för mig att det är hennes första barn? Men kanske minns fel. Och då kan det ju vara svårt att veta vad som är hela och inte. Men min erfarenhet är att man tycker det kommit tokmycket tills hela släpper och då fattar man ju att det bara var smådelar innan. :-P

Väntar ju tredje och har aldrig sett tillstymmelse till slempropp, så ingen aning om hur den ser ut eller hur stor den ska vara hahaha
    princess77 skrev 2017-11-06 15:03:42 följande:

Usch,min lilla sitter också fortfarande upp. Skall till BM om 8 dagar. Då blir det att planera vändningsförsök om hon inte har vänt sig än.

Bara 37 dagar kvar till BF,börjar bli nervöst nu. Tänk om det sätter igång när hon fortfarande sitter åt fel håll

Min oro med att det bara drar igång, det gjorde det med första och då blev det ett akutsnitt. Mest rädd att det kan gå fort denna gången och att det isf hinner gå för långt :(
  • Nykär15
    jesspett skrev 2017-11-06 23:09:16 följande:

En vän till mig hade sitt barn i säte och fått ett datum för planerat snitt men det satte igång av sig självt några dagar tidigare. Var inga problem med det, de åkte in, hon fick värkstillande o så gjorde de kejsarsnittet morgonen efter ist!

Mitt fick de ta direkt, var öppen 5 cm när vi kom in en timme efter att vattnet gått...min bm säger jag ska vara beredd på väldigt snabb förlossning då alla framskridit fort, så därav lite extra oro. Men ska prata lite med bm idag när jag ska dit
  • Nykär15
    SkogsstjärnN skrev 2017-11-07 13:05:38 följande:

Varit in på ordinarie kontroll och tul+flödesmätning idag. Har sedan i torsdags tyckt att han var lite slö och inte reagerat och sparkat som han brukar. Men allt såg bra ut i fredags hos barnmorskan (trots högt blodtryck). Fick ligga i två timmar med ctg och de tyckte att han var alldeles för lugn, sen upp på ultraljudet som visade att flödet i navelaträngen gått bananas. Snudd på att de snittade mig direkt, fy fan. Nu är jag påväg till närmaste sjukhus med neo, fått första sprutan kortison och får inte äta så vet inte om det blir bebis idag eller närmsta dagarna.

Spännande.

Oj så läskigt! Men vad skönt du hamnar på ett bra ställe och att de har koll på er <3 kramar! Hoppas liten stannar inne ett litet tag till.
  • Nykär15
    princess77 skrev 2017-11-07 18:11:28 följande:

Än så länge har hon inte vänt sig! Känner tydliga sparkar neråt och ett stort runt huvud som trycker uppåt. En liten rebell som hör hon vill tydligen Hoppas att hon vänder sig själv men jag börjar undra om hon kommer att göra det. Vill det inte men jag känner mer och mer att den här tjejen kommer till oss via nödutgången

Ska på koll på måndag igen, har liten inte vänt sig då så kommer det bokas snitt, så får se nästa vecka vad det blir...
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL