• Jsv17

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Myspys85 skrev 2017-07-31 11:42:55 följande:

Nu har vi haft vårt RUL och det såg bra ut den här gången! Känns overkligt och fantastiskt på samma gång. Vi gräddar världens sötaste lilla bebis, opartisk som man är :) Kollade inte kön, det får bli en överraskning! Nu är det bara 20 veckor kvar ;)

Grattis till lyckat rul!

Tänk, vi bakar också världens sötaste bebis, jag är också väldigt opartisk Man kunde se redan nu att han lik sin pappa, de har iaf samma huvudform
    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Jsv17
    Familia skrev 2017-08-04 18:52:12 följande:

Idag hade vi RUL och allt var jättebra.

Det blir en liten flicka denna gången. :)

Så skönt att äntligen veta att allt verkligen är OK!

Va härligt, grattis!
  • Jsv17
    Familia skrev 2017-08-05 07:33:57 följande:

Tack! :)

Det känns väldigt roligt och vår son är så stolt över att han ska få en lillasyster.

Igår satte han sig jämte mig och började prata med bebisen i magen. Han är 4 år. Så gulligt!

Åh va gulligt!
  • Jsv17

Jag är också kvar! Jag har kört här och Facebook parallellt hela tiden, och tänker fortsätta med det

Känner av min lilla kille i magen mer och mer för varje dag, börjar hitta hans mönster lite tror att han också är ganska lugn, eller så beror det på moderkakan i framvägg som dämpar, det återstår att se vartefter han blir starkare.

Vi handlar på för fullt nu, vagn är beställd, och vi har införskaffat det mesta "stora" köpen. Kläder både stickar jag en del själv och har köpt, men det behöver väl kompletteras lite men jag har inventerat vad som finns och ska bara köpa till det som verkligen behövs nu precis till ankomst, sen får man se vad man får och sen köpa till efter hand tänker jag

Namn är klart, vi har bara ett som inte är bestämt han beräknad 7:e Dec, och min morfar fyllde år 6:e, och till det roliga hör att jag är född 6:e Feb och det är samma dag som min mormor, så skulle min son födas på samma dag som morfar får vi nog lägga till hans namn också, Rune, fastän vi bara hade tänkt ha två

Jag tycker det känns så skönt att numera tillhöra förlossningen (23+1) om nåt händer, det var en milstolpe för mig att skulle han bestämma sig för att komma tidigt så från och med nu får han iaf en chans

Hoppas alla har en fin sommar

• Jsv17
    belletristik skrev 2017-08-12 22:49:06 följande:

jätteskönt att läsa om nån annan gravid som också dricker kaffe! känns som att vissa likställer det med att knäcka en bärs...

jag dricker bara en liten kopp på morgonen. undviker starka espressobönor.

min e också rörlig från morgon till kväll och när det är som mest fart (sent på kvällen o tidigt på morgonen) kan det synas utanpå härmed!

sambon har varit borta i två veckor men kommer hem imorrn så nu medan han vart borta har magen växt supersnabbt och han kommer nog kunna känna sparkar utifrån nu!! så kul.

tycker synd om partners som inte får hänga med i anknytningen i det här stadiet o som inte alls får lära känna bebisen än

Jag dricker också kaffe! Inga mängder men typ 2 koppar per dag kan det bli, ingen som kommenterat det faktiskt. Jag gjorde det inte första trimestern, dels för att det då smakade illa, men sen blev jag sugen igen och sen dess har jag druckit när jag vill.
  • Jsv17
    belletristik skrev 2017-08-13 09:57:26 följande:

jag drack inte heller i början pga det vände sig i magen av lukten. 

men nu dricker jag igen- och har fått MÅNGA kommentarer! förvånansvärt.

icke-gravida personer har frågat mig "får man verkligen dricka kaffe när man är gravid?" när de ser att jag dricker kaffe

och kollegor/bekanta som har partners som e gravida eller just varit gravida själva har kommenterat "vågar du verkligen dricka kaffe?" när de ser att jag dricker kaffe.. eller "va? dricker du kaffe? även med koffein i?"

och alla verkar utgå ifrån att jag inte dricker kaffe just nu... märklig attityd, vet inte hur det kan komma sig att så många i just min krets verkar vara anti!

vad bra att ingen har kommenterat dig!

det är såå skönt när folk är lite mer avslappnade och inte har åsikter om hur man själv väljer att göra

Alltså man blir som öppet villebråd som gravid, helt ok att kommentera vad man äter, och även vad man INTE äter... Hur man ser ut... Helt galet egentligen.

Min kompis är gift med en fransman, hon käkade alla typ av ostar och dylikt genom hela graviditeten, hennes svärföräldrar hade aldrig hört nåt så tokigt som att man inte skulle kunna äta ost! Haha Så man ska nog ta allt med en nypa salt, jag håller Livsmedelsverkets riktlinjer men vet samtidigt (då jag jobbat på mikrobiologi labb som testade mat) att den mat vi äter idag är minutiöst testad för alla typer av bakterier innan vi äter den, särskilt om det är stora märken. Skulle nog undvikit typ mindre gårdmejerier som säljer på marknad i vilket fall som helst, men jag tror egentligen att kostråden är ganska överdrivna, men gör det ändå för det känns som en ok uppoffring att göra i 9 månader
  • Jsv17
    AK78 skrev 2017-08-13 14:57:03 följande:

Jag drack inte kaffe innan jag blev gravid med första barnet utan började under den graviditeten. Förra året, som slutade i tidigt MA, och under denna graviditet har jag tappat sugen på kaffe men dricker ändå en kopp varje morgon. Beroende.. Folk har alltid åsikter. Om allt. Apropå kläder; satsar ni på strl 50 eller 56? Ekonomiskt är det kanske "onödigt" med strl 50.. men man vill ju så gärna ha något fint första plagg som sitter perfekt! Haha.. eller kan strl 50 vara för litet?! I-landsproblem..

Jag har köpt en del i strl 50, ett par pyjamaser och några omlott bodys, satsat på nästan endast 56 i byxor (då man kan vika upp muddarna på dom) Tänkte köpa en hjälmmössa kanske nån byxa i 50. Jag har valt att köpa en del i minsta storleken då vi båda är korta och var små när vi (jag o min man) föddes, trots att vi båda var fullgångna, min mamma hade dockmössor på mig till jag var 3 månader! Haha Vet att det kanske inte är ärftligt på det viset men jag tror att vi ev. Kommer få en liten bebis så jag kostat på mig lite grann iaf, men inte för mycket, skulle han vara liten och man behöver mer så får man skicka ut nån att komplettera tänker jag Sen är det ju många plagg man kan vika upp så de fungerar ändå. Har satsat på en lite dyrare "åka-hem-outfit" helt i 50

Ni som har barn sen innan, hur tänker ni med overall? Han kommer ju i December så nåt ytterplagg måste man ju ha men hur ska man tänka med storlek?
  • Jsv17
    AK78 skrev 2017-08-14 00:31:26 följande:

Det där med overall och vinter har jag inte ens tänkt på! Har en varm brun åkpåse i manchester som jag själv legat i. Ful men charmigt att den finns kvar! Fått någon overall av kompisen som hon hade till sin kille född i dec-15. Men vi får väl se om vi får någon vinter!

Givetvis kan man köpa större och vika upp.. bara så roligt att köpa det där extra gulliga i strl 50... haha.. och har ju även fått en hel del kläder i de första storlekarna men man vill ju ändå att det bebben åker hem i ska vara nytt och köpt av oss föräldrar! Kanske fånigt.. men man är väl rätt fånig som förälder?!

Ja jag ville verkligen välja och köpa hans "åka-hem-outfit" av nån oförklarlig anledning så kändes det jätteviktigt. Jag snålade inte direkt på den heller haha men man får vara fånig och lite oförståeligt som blivande mamma tycker jag För mig är det lite av en målbild att titta på de där små kläderna och tänka att jag ska få sätta på dom och ta med mig min lilla pojke hem <3
  • Jsv17

Jag ska ju få ett tul i v.32 och förmodligen ett till i v.35-36 pga blodtryck som tydligen också kan leda till små barn så de vill hålla koll på det men hittills är mitt blodtryck legat inom normala fast på gränsen. Jag är ju överviktig, vilket kan orsaka stora barn (sägs det) men högt blodtryck kan hämma tillväxt så det kanske blir en standard bebis ändå då haha Vi får se

Jag shoppade ännu mer idag, svårt att hejda sig själv, när allt är så gulligt!

• Jsv17
    SkogsstjärnN skrev 2017-08-16 10:31:40 följande:

Varit på min första extrakontrollen för blodtrycket idag. Nu blir det minst en gång i veckan. Blodtrycket har gått upp för mycket så nu är det bara börja med medecin. Har även samlat värska och har blodtrycks-huvudvärk så det känns ju lovande dethär. 5-6 kilo på två veckor. Till min förvåning vände barnmorska min känsla om henne och var supergullig och tog verkligen min sida då hon ringde förlossningen. Har ju varit jätterädd att få skulden för viktuppgången/blodtrycket men hon var tydlig med att hon såg att jag samlat värska och var svullen och inte tjock. Fick hålla tillbaka tårarna av lättnad.

Va skönt att du fick det stöd du förtjänar.
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL